وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

فضیلت سخاوت

چهارشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۰۷:۳۰ ب.ظ
احادیثی در باب سخاوت و بخشش – الشیعه
فضیلت سخاوت

ضد صفت بخل «سخاوت » است . و آن از ثمره زهد و بی مبالاتی به دنیا است . ومشهورترین صفات پیغمبران خدا و معروف ترین اخلاق اصفیا و اولیاء است . از «معالی »  اخلاق ، و صاحب آن پسندیده اهل آفاق است .

چنان که حضرت امیر المؤمنین - علیه السلام - فرمود که : «من جاد ساد» یعنی : «هر که جود ورزید بزرگ گردید» . 

فریدون فرخ فرشته نبود ز مشک و ز عنبر سرشته نبود

به دادودهش یافت آن نیکوئی تو دادودهش کن فریدون توئی

از حضرت پیغمبر - صلی الله علیه و آله - مروی است که : «سخاوت درختی است ازدرختهای بهشت ، که شاخهای خود را بر زمین آویخته است . پس هر که یکی از آن شاخها را بگیرد ، او را به بهشت می کشد» . 

و فرمود که : «سخی به خدا نزدیک ، و به دلهای مردم نزدیک ، و به بهشت نزدیک ، واز آتش جهنم دور است » . 

و فرمود که : «خداوند عالم ، مباهات می کند ملائکه را به کسی که اطعام مردمان کند» . 

و فرمود : «خدا را بندگانی چند است که نعمت خود را مخصوص ایشان می گرداند ، تا نفع به بندگان خدا رسانند . پس هر کدام از ایشان که بخل نمایند در این منافع ، خدانعمت را از او به دیگری نقل می کند» . 

تو با خلق نیکی کن ای نیکبخت که فردا نگیرد خدا بر تو سخت

و فرمود که : «بهشت خانه اهل سخاوت است » . 

و فرمود : «جوان سخی گناهکار ، در نزدخدا محبوب تر است از پیر عابد بخیل » . 

و از آن حضرت مروی است که : «سخی را اهل آسمانها دوست می دارند . و اهل زمینها دوست دارند . و طینت او از خاک پاک سرشته شده . و آب چشم او از آب کوثرخلق شده . و بخیل را اهل آسمانها و زمینها دشمن دارند . و خلقت او از خاک کثیف چرک آلود خلق شده . و آب چشم او از آب «عوسج »  مخلوق شده » . 

«جمعی از اهل یمن بر حضرت فخر ذو المنن وارد شدند و در میان ایشان مردی بودکه بسیار سخن آور و حراف ، و در گفتگو از همه عظیم تر ، و مبالغه او در مباحثه با جناب پیغمبر - صلی الله علیه و آله و سلم - و حجت گرفتن بر آن سرور از همه بیشتر بود .

و به حدی مبالغه نمود که آن حضرت خشمناک گردید . و رنگ مبارکش متغیر گشت .

و رگ پیشانی منورش پیچیده شد . و چشم بر زمین انداخت ، که جبرئیل آمد و گفت :

خدایت سلام می رساند و می گوید که : این مرد از اهل سخاوت ، و نان ده است . پس خشم آن حضرت فرونشست و سر بالا کرد و فرمود که : اگر نه این بود که مرا جبرئیل خبر داد که تو سخی نان دهی ، ترا از خود می راندم و عبرت دیگران می کردم . آن مردگفت که : خدای تو سخاوت را دوست دارد ؟ فرمود : بلی . آن مرد گفت : «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد انک لرسول الله » .

به خدائی که تو را به حق برانگیخته است که هرگز احدی را از مال خود محروم برنگردانیدم . 

مروی است که : «چون حضرت موسی بر سامری دست یافت ، خطاب عزت رسیدکه : او را مکش ، زیرا که او سخی است » . 

و بالجمله فضیلت سخا ، خود ظاهر و روشن ، و صاحب آن در نزد خالق و خلق محبوب و مستحسن ، و در دنیا در اکرام و اعزاز ، و در عقبی سرافراز است . و کدام عاقل ، سرافرازی دو جهان را از دست می دهد و جمادی چند بر روی هم می نهد ؟

بیا تا خوریم آنچه داریم شاد درم بر درم چند باید نهاد

درین باغ رنگین درختی نرست که ماند از قفای تبر زین درست

ایثار ، بالاترین مرتبه سخاوت

و مخفی نماند که بالاترین مراتب سخاوت ، ایثار است ، که عبارت است از : بخشش وجود ، با وجود احتیاج و ضرورت خود . و این ، مرتبه ای است رفیع ، و محلی است عظیم . هر کسی را این رتبه حاصل نه ، و هر شخصی به این مرتبه واصل نیست . خلاق عالم در مدح این طایفه می فرماید :

«و نفوذ در خود، و اگر آن شایستگی خود شد»

یعنی : «بودند که اختیار می کردنددیگران را بر خود ، اگر چه خود احتیاج داشتند» . 

از حضرت پیغمبر - صلی الله علیه و آله - مروی است که : «هر مردی که خواهش به چیزی داشته باشد پس خود را از آن نگاه دارد و دیگری را بر خود اختیار کند ، آمرزیده می شود» . 

و این شیوه مرضیه ، صفت جلیله ،

شعار منبع جود و احسان ، و برگزیده انس و جان ، پیغمبر آخر الزمان ، و بعد از آن طریقه پیشرو اهل ایمان و امیر مؤمنان و اولاد طاهرین او - علیه و علیهم السلام - بوده .

بعضی از زنان پیغمبر - صلی الله علیه و آله - گفت که : «آن سرور هرگز سه روزپی درپی چیز سیر نخوردی تا از دنیا رفت . و هرگاه می خواست می توانست سیر بخوردو لیکن آنچه داشت به مردم می داد و گرسنگان را بر خود مقدم می داشت » . 

مروی است که : «موسی بن عمران عرض کرد که : پروردگارا ! بعضی از درجات محمد - صلی الله علیه و آله - و امت او را به من بنمای . خطاب رسید که : ای موسی ! ترا طاقت دیدن آنها نیست و لیکن به تو می نمایم یکی از منازل جلیله پیغمبر آخر الزمان را که به واسطه آن او را بر تو و بر جمیع مخلوقات خود تفضیل داده ام . پس پرده آسمانها ازپیش دیده موسی - علیه السلام - برداشته شد ، نگاه کرد دید : منزله ای که نزدیک بود که ازپرتو انوار آن ، و قرب آن به حریم خاص الهی ، موسی - علیه السلام - قالب تهی کند .

عرض کرد : پروردگارا ! به چه چیز به این کرامت رسیدی ؟ فرمود : به صفتی که مخصوص او گردانیده ام ، که ایثار و اختیار کردن فقرا در ضرورتی بر خود و عیال خوداست . ای موسی از امت او احدی به نزد من نمی آید که وقتی از اوقات دیگری را برخود در ضرورتی اختیار کرده باشد، مگر اینکه شرم می کنم حساب او را برسم . و او رادر هر جای از بهشت که خواهد جای می دهم » . 

و حکایات ایثار حیدر کرار در السنه و افواه مشهور ، و در تواریخ و کتب مسطوراست . و ایثار آن بزرگوار به جائی رسید که در «لیله المبیت » ، حیات پیغمبر را بر حیات خود اختیار کرد ، و در خوابگاه خاتم الانبیاء خوابید . و به این سبب خداوند عالم برملائکه مباهات نمود و آیه«اشاره به خود به دنبال لذت بردن از خدا» نازل شد .

و بعد از آن بزرگوار ، ائمه اطهار و خواص شیعیان ایشان در این طریقه مرضیه به ایشان اقتدا نموده «مهما امکن »  سعی در مراعات این فضیلت می کرده اند . 

برداشت از کتاب معراج الساده مرحوم نراقی رض

  • ایران - قزوین - علی اکبر محمدزاده

بخشش

بخل

تزکیه نفس

جود

سخاوت

فضیلت سخاوت

کرم