إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ یان چاپ -->
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات
  • ۵ آبان ۹۷، ۱۸:۳۶ - زینب
    عالی
اسرأ، ۸۱; بقره‌، ۱۴۸; ؛ آنان کسانى بودند که کتاب و داورى و نبوت بدیشان دادیم و اگر اینان [=مشرکان] بدان کفر ورزند بى‏گمان گروهى [دیگر] را بر آن گماریم که بدان کافر نباشند (انعام‌، ۸۹ ) و… نزول حضرت عیسی‌ (صلی الله علی نبینا و آله و سلم)‌ یا [اگر] آنچه را به آنان وعده داده‏ایم به تو نشان دهیم حتما ما بر آنان قدرت داریم (: زخرف‌، ۴۳); ؛ و از اهل کتاب کسى نیست مگر آنکه پیش از مرگ خود حتما به او ایمان مى‏آورد و روز قیامت [عیسى نیز] بر آنان شاهد خواهد بود (نسأ،۱۵۹ ) مربوط به آن است‌.
معنی کلمۀ آخر الزمان از معانی نسبی به شمار می رود،مثلا : زمان فعلی را که مدت یکهزار وچهارصد و اندی سال از هجرت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می گذرد نسبت به آن زمانی که آن حضرت مبعوث به رسالت و پیغمبری شده می توان گفت: آخر الزمان است و مدت پانصد یا هزار یا دو هزار سال آینده را نسبت به زمان فعلی ما می توان گفت: آخر الزمان است و… بنابراین، آخر الزمان یک زمان معلوم و محدودی نیست تا بتوان گفت: فلان زمان آخر الزمان است؟ همانطور که نمی توان زمان و موقع ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) را تعیین نمود همانطور هم نمی توان آخر الزمان را محدود و معلوم کرد.
البته از یک طریق می توان تا اندازه ای معنی کلمۀ آخر الزمان را دریافت و آن این است: وقتی اکثر علاماتی که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و آل اطهر آن حضرت خیر داده اند عملی شوند. می توان به آن زمان آخرالزمان گفت و در انتظار ظهور مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) بود.
لذا بر منتظران ظهور لازم است که با نگاهی به روایات معصومین (علیهم السلام ) با این علامات آشنا شوند تا هم با شرایط زمانی و مکانی و هم به وظایف خود در این زمینه آشنا گردند. (کرمانشاهی، ۱۳۸۱: ۳۳) علائم آخرالزمان در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه ها، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر الزمان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم:
۱- گسترش ترس و ناامنی امام باقر علیه السلام می فرماید: « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ….» ؛(نعمانی، ۱۳۹۷: ۲۳۵) «حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی پر از بیم و هراس.» و نیز فرمود: «مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.» (ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: ۷۷)
۲- تهی شدن مساجد از هدایت پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان می فرماید: «مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی» (مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۲ ص۱۹۰)؛ «مسجدهای آن زمان و آباد و زیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری نیست.»
۳- سردی عواطف انسانی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید «فلا الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف، و حینئذ یأذن الله له بالخروج»(مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۵۲، ص ۳۸۰)؛ «در آن روزگار، بزرگترها و به زیر دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی کنند. در آن هنگام خداوند به او [مهدی علیه السلام] اذن قیام و ظهور می دهد.»
۴- گسترش فساد اخلاقی رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند: «قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند». محمد بن مسلم می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود : « إذا تشبه الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء بالنساء » ؛( شیخ صدوق، ۱۳۸۲: جلد ۱ ص ۳۳۱) « هنگامی که مردها خود را شبیه زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان و به زنان اکتفا کنند.»
۵ – آرزوی کمی فرزند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «رستاخیز بر پا نمی شود تا آن که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. و آن که چهار فرزند دارد می گوید: کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. و آن که دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید و کسی که یکی فرزند دارد آرزو کند که کاش فرزندی نداشت». (شیرویه دیلمی، ۱۴۰۶: ج ۵،ص ۲۲۷)
۶ – مرگ های ناگهانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: « قیامت برپا نمی گردد، تا اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست؟ فرمود : مرگ ناگهانی » .( ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: جلد ۱ ،ص۱۴۱)
۷ – جنگ و کشتار امام رضا علیه السلام فرمود: «پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » .(نعمانی،۱۳۹۷: ۲۷۱) نشانه های زمانی آخرالزمان «آخر» به بخش پایانی هر مجموعه گفته می‌شود و «زمان‌» در لغت‌، بر وقت کم یا زیاد اطلاق می‌گردد از آن جا که مفهوم «آخر نسبی» است و در تاریخ‌ِ انقراض دنیا، اختلاف فراوانی وجود دارد و قرآن نیز از تعیین وقت مشخص برای آن پرهیز کرده و لقمان‌، ۳۱ و ۳۴، احزاب‌، ۳۳ و ۶۳، و زخرف‌، ۴۳ و ۸۵، محدوده آن‌، به دقت قابل اندازه‌گیری نیست‌. با این حال‌، با استفاده از روایات‌، بعثت پیامبر خاتم را می‌توان سرآغاز دوره آخر الزمان دانست‌. البته در بیش‌تر روایات‌، آخر الزمان به دوره پایانی که به ظهور حضرت مهدی‌ نزدیک باشد، اطلاق شده است‌. پایان نبوت و آمدن آخرین شریعت الهی که با ظهور پیامبر اکرم‌ تحقق یافت‌، نخستین نشانه پایان تاریخ به شمار می‌رود; از این رو مفسران‌، مقصود از نشانه‌های قیامت را در آیه: “فَهَل‌ْ یَنظُرُون‌َ إِلآ السَّاعَه‌َ أَن تَأْتِیَهُم بَغْتَه‌ً فَقَدْ جَآءَ أَشْرَاطُهَا;(محمد،۱۸) آیا آن‌ها جز این انتظار دارند که قیامت ناگهان فرا رسد، در حالی که هم اکنون نشانه‌های آن آمده است‌؛ بعثت پیامبر اکرم‌ دانسته‌اند که نسبت به عمر جهان‌، فاصله بسیار کمی تا قیامت دارد. در آخرالزمان‌، وقایع فراوان دیگری نیز، پیش‌بینی شده که بیش‌تر به دوره پایانی آن (مقارن با ظهور حضرت مهدی‌ علیه السلام مربوط می‌شود.
نتیجه آن که‌:
الف ـ آخرالزمان‌، امری نسبی است و زمان بعثت پیامبر اکرم‌تا پایان جهان را نسبت به عمر جهان‌، در نظر گرفته‌اند.
ب ـ زمان بعثت پیامبر اکرم‌، آغاز آخر الزمان است‌، اما این که چقدر طول می‌کشد و پایان آخرالزمان کی خواهد بود، مشخص نیست.
ج ـ در قرآن کریم اگرچه به مدت و زمان آخرالزمان تصریح نشده است‌، اما از نشانه‌ها و حوادثی که قرآن بیان فرموده‌، می‌توان به دوره پایانی آخرالزمان که مقارن با ظهور حضرت مهدی‌ علیه السلام است پی برد. در اینجا به چند مورد از آن وقایع اشاره می‌کنیم‌: بحران معنویت ‌ اقْتَرَب‌َ لِلنَّاس‌ِ حِسَابُهُم‌ْ وَ هُم‌ْ فِی غَفْلَه‌ٍ مُّعْرِضُون‌َ ;(انبیأ،۱) حساب مردم به آنان نزدیک شده‌، در حالی که در غفلتند و روی گردانند. در این آیه‌، مردم آخرالزمان‌، به غفلت و اعراض از خداوند، متصف شده‌اند; وقوع اختلاف‌ها و درگیری‌های بسیار “فَاخْتَلَف‌َ الاْ ئَحْزَاب‌ُ مِن بَیْنِهِم‌ْ فَوَیْل‌ٌ لِّلَّذِین‌َ کَفَرُواْ مِن مَّشْهَدِ یَوْم‌ٍ عَظِیم‌ٍ ;(مریم‌،۳۷) ولی ]بعد از او[ گروه‌هایی از میان پیروانش اختلاف کردند; وای به حال کافران از مشاهده روز بزرگ‌. این آیه درباره ظهور فرقه‌های مختلف در جهان اسلام است که در آخرالزمان پدید آمده و سبب اختلاف‌های بسیار خواهد شد. ظهور دجال لَخَلْق‌ُ السَّمَـَوَ َت‌ِ وَ الاْ ئَرْض‌ِ أَکْبَرُ مِن‌ْ خَلْق‌ِ النَّاس‌;(غافر،۵۷) آفرینش آسمان‌ها و زمین از آفرینش انسان‌ها مهم‌تر است‌، ولی بیش‌تر مردم نمی‌دانند. برخی از مفسران‌، این آیه را به ظهور دجال تفسیر کرده‌اند که در دید مردم‌، بزرگ‌ترین موجود جلوه می‌کند، در حالی که خداوند، او را از بسیاری مخلوقات دیگر کوچک‌تر می‌شمارد; سرانجام این پدیده به دست حضرت عیسی‌علیه السلام نابود خواهد شد.
پدید آمدن گرفتاری‌ها و مشکلات‌ إِن‌ْ أَتَغکُم‌ْ عَذَابُه‌ُو بَیَـَتًا أَوْ نَهَارًا مَّاذَا یَسْتَعْجِل‌ُ مِنْه‌ُ الْمُجْرِمُون‌َ ;(یونس‌،۵۰) اگر مجازات او، شب هنگام یا در روز به سراغ شما آید، پس مجرمان برای چه عجله می‌کنند. فَإِذَا نَزَل‌َ بِسَاحَتِهِم‌ْ فَسَآءَ صَبَاح‌ُ الْمُنذَرِین‌َ ;(صافات‌،۱۷۷) اما هنگامی که عذاب ما در آستانه خانه‌هایشان فرود آید، انذارشدگان صبحگاه بدی خواهند داشت‌.
خروج سفیانی‌ آیات‌: سبأ، ۵۱; نحل‌، ۴۵ و نسأ، ۴۷ درباره خروج سفیانی و لشکریانش می‌باشد یکی از سیاه‌ترین جنایات تاریخ، که صفحات تاریخ را لکّه‌دار نموده، فاجعه ی «حرّه» می‌باشد،‌ این جنایت به دست یزید بن معاویه در سال ۶۲ ق. رخ داد. او مسلم ‌بن عقبه را با ۱۲هزار تن از لشکر شام به مدینه گسیل داشت و به او فرمان داد: اگر یک تن از بنی‌امیّه کشته شود شمشیر بکشد، به کسی رحم نکند، رخمی‌ها و فراری‌ها را بکشد و سه روز مدینه را غارت کند.
هیچ تاریخ‌نویسی به خود جرأت نداده که جنایات یزید را در مدینه به تصویر بکشد و صرفاً به نقل چند آمار بسنده کرده‌اند. در مورد جنایاتی که سپاه سفیانی در مدینه انجام می‌دهد، در احادیث فراوان آمده است که: «لشکر سفیانی مدینه را ویران می‌کند، شدیدتر از فاجعه حرّه». (مهدیپور، ۱۳۹۲: ۹۸) امام باقر می‌فرمایند: (منتظر بانگ سفیانی باشید که بطور ناگهانی از دمشق شنیده می‌شود، در این بانگ فرج عظیمی برای شماست، زیرا که این بانگ نوید بخش پیروزی بزرگ شماست. (مجلسی، ۱۹۸۳: ج ۵۲ ، ۱۸۶)
امام علی می‌فرمایند: ([سفیانی] روز جمعه خروج می‌کند و بر فراز منبر دمشق قرار می‌گیرد و آن نخستین منبری است که او صعود می‌کند، خطبه می‌خواند و مردم را به جهاد فرمان می‌دهد… . (کامل، ۱۳۵۸: ۱۰۸۸) مشخص نمودن روز خروج سفیانی، برای شناسایی این جریان می‌باشد. شاید یکی از علت‌های خروج سفیانی در این روز، تلاش برای شباهت یافتن آن با قیام حضرت حجت باشد، چون در روایات آمده است که حضرت در روز جمعه ظهور می‌نمایند. قرار گرفتن سفیانی بر منبر دمشق و دعوت به جهاد، گویای استفاده سفیانی از گزاره‌های دین در جهت اهداف خویش است. رسول اکرم می‌فرمایند: (هنگامی که سفیانی بر پنج منطقه: دمشق، حُمص، حلب، اردن و قنسرین تسلط یابد، نه ماه برای او بشمارید. (نعمانی، ۱۳۹۷: ۱۶) در تمام این روایات به شکل‌گیری فتنه سفیانی در شام و حوالی آن اشاره می‌کند.
ندای آسمانی آیات نحل‌، ۱۶; وَاسْتَمِعْ یَوْمَ یُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّکَانٍ قَرِیبٍ یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَهَ بِالْحَقِّ ذَلِکَ یَوْمُ الْخُرُوجِ؛ و روزى که منادى از جایى نزدیک ندا درمى‏دهد به گوش باش روزى که فریاد [رستاخیز] را به حق مى‏شنوند آن [روز] روز بیرون آمدن [از زمین] است (ق، ۴۱و ۴۲) درباره آن آمده است‌. ظهور منجی بزرگ بشر آیات زیر بر این مطلب دلالت دارد. اسرأ، ۸۱; بقره‌، ۱۴۸; أُوْلَئِکَ الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّهَ فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ ؛ آنان کسانى بودند که کتاب و داورى و نبوت بدیشان دادیم و اگر اینان [=مشرکان] بدان کفر ورزند بى‏گمان گروهى [دیگر] را بر آن گماریم که بدان کافر نباشند (انعام‌، ۸۹ ) و…
نزول حضرت عیسی‌ (علیه السلام)‌ أَوْ نُرِیَنَّکَ الَّذِی وَعَدْنَاهُمْ فَإِنَّا عَلَیْهِم مُّقْتَدِرُونَ ؛ یا [اگر] آنچه را به آنان وعده داده‏ایم به تو نشان دهیم حتما ما بر آنان قدرت داریم (: زخرف‌، ۴۳); وَإِن مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَیَوْمَ الْقِیَامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیدًا ؛ و از اهل کتاب کسى نیست مگر آنکه پیش از مرگ خود حتما به او ایمان مى‏آورد و روز قیامت [عیسى نیز] بر آنان شاهد خواهد بود (نسأ،۱۵۹ ) مربوط به آن است‌.
 

در قرآن به این که حضرت عیسى در آخرالزمان نزول مى کند، صریحاً اشاره نشده است. در قرآن آمده است: (وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ); و او، سبب آگاهى به روز قیامت است (نزول عیسى، گواه نزدیکى روز رستاخیز است) هرگز، در آن تردید نکنید و از من پیروى کنید که این راه مستقیم است.
این آیه، به آمدن حضرت عیسى در آخرالزمان، تعبیر و تفسیر شده است، لکن روایات زیادى داریم که دلالت دارند بر این که هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) حضرت عیسى(علیه السلام) در پشت سر آن حضرت نماز خواهند خواند و براى نصرت او تلاش خواهد کرد. جابر بن عبدالله مى گوید:
از پیامبر(صلى الله علیه وآله) شنیدم که مى فرمود: حضرت عیسى، نازل مى شود و امیر مسلمانان (منظور از امیر، حضرت مهدى (عج) است) مى گوید: «بیا با تو نماز بگذاریم.». مى گوید: «نه; بعضى از شما، امام و امیر بعضى دیگرید و این، احترامى است که خدا به این امّت گذاشته است.».
باز از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود: «از ذرّیه ى من، مهدى (عج) وقتى قیام کند، حضرت عیسى براى نصرت او مى آید و در پشت سراو نماز مى خواند.».
با توجّه به این که در آن زمان، حجّت خداوند در میان مخلوقات عالم، حضرت مهدى (عج) است، بر همه واجب است که از او پیروى کنند، نه از کس دیگر. شاهد بر این، بیانى است که مرحوم طبرسى در تفسیر مجمع البیان فرموده اند. ایشان آورده است که حضرت عیسى در وقت خروج حضرت مهدى (عج) نزول مى کند و در این زمان، همه ى ملل، ملّت واحده که همان ملت اسلام حنیف و دین ابراهیم است، مى گردند.
بنابراین، تفاوتى میان دعوت این دو بزرگوار نیست. علاوه بر آن که امامت و رهبرى امّت، بر عهده ى حضرت مهدى (عج) است و حضرت عیسى(علیه السلام) با آن حضرت، همراه و همگام خواهد بود و براى برپایى حکومت دینى، به دعوت و ارشاد مردم مى پردازند.

لذا پیروی از حضرت عیسی(ع) پیروی از حضرت مهدی(ع) خواهد بود چرا که خود ایشان پیرو حضرت مهدی(ع) هستند.

مانند اینکه پیروی از حضزت علی (ع) پیروی از حضرت رسول(ص) می باشد.

دجال تر از همه

یکی از نشانه‏های اصلی ظهور و آخر الزمان که در روایات وارده از اهل بیت (علیهم السلام) نیز بدان ها اشاره شده، خروج دجال است. خروج وی از نشانه‏های برپایی قیامت دانسته شده ‏است. او خطرناک ترین دشمن اسلام است. خطر او در آخرالزمان است و پیش از قیام حضرت مهدی (عجل الله فرجه) از شرق و احتمالاً از خراسان خروج می‌کند. او با انجام کارهای شگفت‌انگیز و معجزات مختلف، عده فراوانی از مردم را می‌فریبد. البته برخی از رویات تا هنگام ظهور به سی، شصت و هفتاد دجال اشاره کرده‏اند. در میان این دجال‏ها، کسی که از همه دروغگوتر، حیله‏گرتر و مردم فریب‏تر است، نشانه ظهور حضرت مهدی(عجل الله فرجه) است
خروج جنبنده‌ای از زمین وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّهً مِّنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کَانُوا بِآیَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ ؛ چون قول [عذاب] بر ایشان واجب گردد جنبنده‏اى را از زمین براى آنان بیرون مى‏آوریم که با ایشان سخن گوید که مردم [چنانکه باید] به نشانه‏هاى ما یقین نداشتند (نمل، ۸۲) به آن اشاره دارد نابودی قوم یأجوج و مأجوج به دست حضرت مهدی‌ علیه السلام حَتَّى إِذَا فُتِحَتْ یَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن کُلِّ حَدَبٍ یَنسِلُونَ ؛ تا وقتى که یاجوج و ماجوج [راهشان] گشوده شود و آنها از هر پشته‏اى بتازند (انبیأ، ۹۶ ) در این‌باره آمده است‌. رجعت آیات زیر به این پدیده اشاره دارند: وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن کُلِّ أُمَّهٍ فَوْجًا مِّمَّن یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ ؛ و آن روز که از هر امتى گروهى از کسانى را که آیات ما را تکذیب کرده ‏اند محشور مى‏ گردانیم پس آنان نگاه داشته مى‏ شوند تا همه به هم بپیوندند (نمل‌، ۸۳); قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَأَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِّن سَبِیلٍ؛ مى‏ گویند پروردگارا دو بار ما را به مرگ رسانیدى و دو بار ما را زنده گردانیدى به گناهانمان اعتراف کردیم پس آیا راه بیرون‏ شدنى [از آتش] هست (غافر، ۱۱); وَلَنُذِیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ؛ و قطعا غیر از آن عذاب بزرگتر از عذاب این دنیا [نیز] به آنان مى ‏چشانیم امید که آنها [به خدا] بازگردند (سجده‌، ۲۱); فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولاً؛ پس آنگاه که وعده [تحقق] نخستین آن دو فرا رسد بندگانى از خود را که سخت نیرومندند بر شما مى‏ گماریم تا میان خانه‏ ها[یتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآیند و این تهدید تحقق ‏یافتنى است (اسرأ، ۵); وَإِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ لَمَا آتَیْتُکُم مِّن کِتَابٍ وَحِکْمَهٍ ثُمَّ جَاءکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُواْ أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ مَعَکُم مِّنَ الشَّاهِدِینَ؛ و [یاد کن] هنگامى را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که هر گاه به شما کتاب و حکمتى دادم سپس شما را فرستاده‏ اى آمد که آنچه را با شماست تصدیق کرد البته به او ایمان بیاورید و حتما یاریش کنید آنگاه فرمود آیا اقرار کردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید گفتند آرى اقرار کردیم فرمود پس گواه باشید و من با شما از گواهانم ( آل‌عمران‌، ۸۱); وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرودست‏ شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم ( قصص‌، ۵). صلح و آرامش پایدار در سراسر جهان آیات زیر به چنین وعده‌ای بزرگ اشاره دارد: قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ؛ موسى به قوم خود گفت از خدا یارى جویید و پایدارى ورزید که زمین از آن خداست آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‏ دهد و فرجام [نیک] براى پرهیزگاران است (اعراف‌، ۱۲۸)؛ وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَکُونَ فِتْنَهٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلّه فَإِنِ انتَهَوْاْ فَإِنَّ اللّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ و با آنان بجنگید تا فتنه ‏اى بر جاى نماند و دین یکسره از آن خدا گردد پس اگر [از کفر] بازایستند قطعا خدا به آنچه انجام مى‏ دهند بیناست (انفال‌، ۳۹); وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ؛ و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد (انبیأ، ۱۰۵); وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَآئِیلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُواْ یَعْرِشُونَ؛ و به آن گروهى که پیوسته تضعیف مى‏ شدند [بخش هاى] باختر و خاورى سرزمین [فلسطین] را که در آن برکت قرار داده بودیم به میراث عطا کردیم و به پاس آنکه صبر کردند وعده نیکوى پروردگارت به فرزندان اسرائیل تحقق یافت و آنچه را که فرعون و قومش ساخته و افراشته بودند ویران کردیم (اعراف‌، ۱۳۷)؛ وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرودست‏ شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم ( قصص‌، ۵)، (دائره المعارف قرآن الکریم، ج ۱، ص ۱۱۴-۱۲۴)
اوصاف مردم آخرالزمان جابرابن عبدالله انصاری از نبی معظم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که فرمودند: ۱- زکات دادن متروک شود ۲- سخن معمول و همگانی شما دروغ ۳- میوه و نقل مجالس شما غیبت ۴- انچه به دست می اورید حرام ۵- وفا کم شود ۶- در آن زمان بزرگان بر کوچکان رحم نمی کنند ۷- مرد از همسر خود اطاعت کند ۸- حیای کوچکان کم گردد ۹- طمع زیاد شود ۱۰- برادر نسبت به برادر حسد ورزد ۱۱- حیا از زنها برداشته شود ۱۲ – ساختمان ها را محکم بنا کنند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی