إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ یان چاپ -->
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات
  • ۵ آبان ۹۷، ۱۸:۳۶ - زینب
    عالی

حضرت دانیال نبی ع

چهارشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۵:۱۶ ب.ظ
 

در بین انجلیستها در خصوص ضهور حضرت عیسی مسیح و یا ضد مسح و مسادله ای از این دست اکثریت اوانجلیستها و بیشتر مسیحیان به استناد مکاشفات یوحنا و تعابیر کتاب دانیال نبی و حضرت حزقیل می باشد .لذا سعی شد در این سه مقاله یک آشنای اجمالی با این سه شخصیت یهوویت و مسیحیت داشته باشیم ضمن اینکه فیلم بالا توسط کمپانی هالیودی  یهودی ساخته شده و دارای تحریفاتی است که صرفا جهت آشنایی با این شخصیت الهی تقدیم شد .

دانیال از پیامبران بنی اسرائیل است. نام این پیامبر در قرآن ذکر نشده، اما روایات اسلامی و منابع تاریخی مسلمین به‌ویژه در ماجرای معروف اسارت بنی اسرائیل، به او اشاره کرده‌اند. دانیال نبی به علم تعبیر خواب و قضاوت‌های ممتاز شهرت داشته است. بنا بر قول مشهور، مقبره او در شوش قرار دارد.

سرگذشت

 

مطابق روایتی مشهور، در حمله نبوکد نصر(بخت النصر) به بیت المقدس چند جوان برگزیده قوم یهود مطابق رسم آن دوران به اسارت فاتحان جنگ در آمدند، که یکی از آن‌ها دانیال بود. دانیال با تعبیر خواب پادشاه بابل، به مقام وزارت رسید. پس از آن، پادشاه سرزمین پارس به بابل حمله کرد و اسیران بنی اسرائیل را آزاد ساخت. دانیال به دربار پارسیان رفت و آن‌جا نیز به مقام بالایی دست یافت. سرانجام در شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان- درگذشت و در همان مکان به خاک سپرده شد.

شماری از مفسران در تفسیر آیات نخست سوره اسراء، که به طغیان و مجازات بنی اسرائیل اشاره دارد، ماجرای حمله بخت النصر به بیت المقدس و اسارت یهودیان به دست وی را ذکر کرده‌اند.علامه طباطبایی در بحثی نسبتا مفصل و بدون اشاره به نام دانیال، حمله کورش به بابل را عامل نجات یهودیان، بازگشت آنان به بیت المقدس و رونق گرفتن دوباره آئین آنان معرفی می‌کند. به گفته علامه طباطبایی، زمان وقوع این حوادث «چهارصد و پنجاه قبل از میلاد بوده است.»

علامه مجلسی با ذکر روایات مختلف به سرگذشت دانیال می‌پردازد. شماری از این روایات در جهت تأیید روایت مشهور (اسارت دانیال در حمله بخت النصر به بیت المقدس) قرار دارند و شماری دیگر با آن متفاوت‌اند.راوندی نیز ماجرای اسارت دانیال به دست بخت النصر را بیان کرده و ماجرای خواب بخت النصر و تعبیر آن توسط دانیال را با چند روایت مختلف نقل کرده است.

با این حال، قصه دانیال و بخت النصر به شکل کاملاً متفاوتی هم روایت شده است. در روایتی که نیشابوری در قصص الانبیاء خود بیان کرده، دانیال در عهد کودکی بخت النصر به وی گفته است: «تو را با من عهدی باید کرد که چون پادشاه گردی کسان مرا نیازاری.» در ادامه این روایت آمده است که «پس چون [بخت النصر] به بیت المقدس آمد دانیال را طلب کرد نیافت، چه او از دنیا رحیل کرده بود. نبیره او را بخواند و ندیم خویش کرد.»

در عهد عتیق کتابی به نام دانیال وجود دارد که به سرگذشت وی می‌پردازد. وقایع این کتاب با روایت مشهور منطبق است.

کتاب دانیال به دو بخش اصلی تقسیم شده‌است. در بخش اول که فصلهای ۱ تا ۶ را شامل می‌شود مربوط به شجاعتهای یهودیان در دربار بابلیان است. در بخش دوم که فصلهای ۷ تا ۱۲ را شامل می‌شود مسائل مربوط به رؤیای دانیال در مبحث آخرالزمان بیان می‌شود. همچنین فصلهای ۱ و ۸–۱۲ به زبان عبری و فصلهای ۲–۷ به زبان آرامی هستند. دلیل این دوگانگی هیچگاه کشف نشده است. در فصلهای ۱–۶ به تدریج زمان از زمان بابلیان و سپس پارسیان گذر می‌کنند و این گذر زمان در فصلهای ۷ تا ۱۲ نیز ادامه دارد. فصلهای کتاب دانیال می‌توانند به صورت زیر تقسیم گردند:

    • قسمت اول: داستانها
  • فصل اول: مقدمه (بابل)
  • فصل دوم: رؤیای بخت النصر از چهار پادشاهی (بابل)
  • فصل سوم: شومینه آتشین (بابل)
  • فصل چهارم: جنون بخت النصر (بابل)
  • فصل پنجم: جشن بلشازار (بابل)
  • فصل ششم: دانیال در لانه شیران (پارس)
    • قسمت دوم: رؤیاها
  • فصل هفتم: هیولاها از دریا و فرزند آدم (بابل)
  • فصل هشتم: قوچ و بز نر (بابل)
  • فصل نهم: تفسیر پیشگویی ارمیا از هفتاد هفته (ماد)
  • فصل دهم: مکاشفه فرشته. پادشاهان شمال و جنوب (پارس)

محتوا

فصل اول - اسیر بابلیان

داستان با اشاره کوچکی به اینکه معبد اورشلیم توسط شاه بابلیان بخت النصر تخریب شده‌است آغاز می‌شود. در این زمان دانیال که از خانواده اشرافی قوم یهود است به همراه سه یهودی دیگر در دربار بخت النصر شروع به کار می‌کنند. دانیال و سه یهودی دیگر دارای نامهای بابلی می‌شوند ولیکن خود را با غذا و شراب بابلیان که با نام خدایان آن‌ها تولید شده‌است آلوده نمی‌کنند. مسئول آنان از سلامت آنان نگران می‌شود ولیکن دانیال او را به آزمایش روزه ده روزه دعوت می‌کند. وقتی بعد از ده روز روزه دانیال و همراهانش سالمتر از دیگران هستند اجازه ادامه غذای خود را پیدا می‌کنند. بعد از این زمان بخت النصر متوجه می‌شود که دانیال و همراهانش ده برابر داناتر از تمامی بابلیان هستند و دانیال دارای استعداد تعبیر خوابها است.

 

فصل دوم - رؤیای بخت النصر

بخت النصر رؤیای ترسناکی می‌بیند و از مردان خود می‌خواهد که آن را تعبیر کنند ولی محتوای آن را به صورت کامل بیان نمی‌کند. وقتی آن‌ها اعتراض می‌کنند او همه را محکوم می‌کند که شامل دانیال و همراهانش نیز می‌شود. دانیال اجازه می‌خواهد که از خدای خود کمک بخواهد. او تعبیر خواب بخت النصر را در خواب دریافت می‌کند: بخت النصر خواب یک مجسمه بزرگ از سر طلا، سینه و دستهای نقره، شکم و رانی از مس و پاهایی از آهن و گل را می‌بیند. مجسمه توسط یک سنگ که تبدیل به کوه بزرگی می‌شود نابود می‌شود و این کوه تمامی دنیا را پر می‌کند. مجسمه نمایانگر چهار پادشاهی است که با بخت النصر آغاز می‌شود. این چهار پادشاهی توسط خداوند نابود خواهند شد. بخت النصر دانیال را به سمت رئیس تمامی حکمای خود منصوب می‌کند و به او و همراهانش اجازه می‌دهد که بر تمامی شهرهای بابل حکومت کنند.

 
دانیال غذای بابلیان را رد می‌کند، نقاشی از کتاب مقدس قرن ۱۹
 

کوره آتشین

همراهان دانیال آنانیاس، آزاریا و میشایل حاضر نمی‌شوند در برابر مجسمه طلای شاه تعظیم کنند و به آتش انداخته می‌شوند. بخت النصر فرد چهارمی را در آتش همراه آنان می‌بیند و خداوند آن سه را از آتش نجات می‌دهد. دانیال در این فصل مورد اشاره قرار نمی‌گیرد.

 

جنون بخت النصر

بخت النصر رؤیایی می‌بیند که در آن یک درخت بزرگ به دستور یک پیام‌آور بهشتی بریده می‌شود. دانیال برای تعبیر خواب احضار می‌شود. دانیال می‌گوید که این درخت خود بخت النصر است و به مدت هفت سال او دیوانه شده و مانند یک حیوان وحشی خواهد شد. هفت سال به این ترتیب می‌گذرد و بعد از هفت سال بخت النصر قبول می‌کند که بهشت است که قانون می‌گذارد و سلامت روانی خود را باز میابد.

 

جشن بلشازار

بلشازار و مهمانانش کافرانه از ظروف مقدس معبد یهودیان برای نوشیدن استفاده کرده و به وسیله آن‌ها برای خدایان خود می‌نوشند تا زمانی که دستی ظاهر شده و بر روی دیوار نوشته‌ای می‌نویسد. شاه که بسیار ترسیده‌است دانیال را صدا می‌کند که می‌تواند این خط را بخواند. دانیال می‌خواند خدا دستور داده است که روزهای پادشاهی تو تمام شد. تو بر روی ترازوی قضاوت خدا قرار گرفتی و گناهکار شناخته شدی. پادشاهی تو نابود شده و تقسیم خواهد شد و به مادها و پارسیان داده خواهد شد. در همان شب بلشازار به دست داریوش مادی کشته شده و او پادشاه می‌شود.

 

دانیال در چاه شیران

دانیال در دربار داریوش قدرت زیادی میابد و مورد حسادت درباریان قرار می‌گیرد. درباریان که اعتقادات دانیال را می‌دانند از پادشاه می‌خواهند که دستور دهد به مدت ۳۰ روز هیچ خدایی غیر از خدای آنان مورد پرستش قرار نگیرد. به دلیل اینکه دانیال به خواندن نماز روزانه یهودی سه بار در روز به سمت اورشلیم ادامه می‌دهد مورد اتهام قرار می‌گیرد و داریوش که مایل نیز نیست او را به خاطر دستور خود به چاه شیران میندازد. خداوند دهان شیران را می‌بندد و صبح روز بعد داریوش دانیال را سالم پیدا می‌کند. سپس او دستور می‌دهد که اتهام زنندگان به دانیال در چاه انداخته شوند و آن‌ها آنجا دریده می‌شوند.

 

رؤیای هیولاها و پسر آدم

این رؤیا که در زمان بلشازار دیده شده‌است در مورد هیولاهایی که پادشاهیهای آینده هستند می‌باشد. چهارمین این هیولاها تمامی زمین را خواهد بلعید و آن را نابود خواهد کرد. هیولای چهارم ده شاخ خواهد داشت که نمایانگر ده شاه هستند. آن‌ها توسط یک شاه کوچکتر که به صورت یک شاخ کوچکتر است دنبال خواهند شد و او سه پادشاهی از ده پادشاهی را مهار خواهد کرد. او علیه خدا کفر خواهد گفت و با پیامبران جنگ خوهد کرد و تلاش خواهد کرد که قوانین و اعیاد خدا را عوض کند. بعد از یک زمان، یک زمان‌ها و نیمه یک زمان این پادشاه توسط قدیمی زمان‌ها (خداوند) مورد قضاوت قرار گرفته و در دادگاه بهشتی محکوم خواهد شد. بعد کسی شبیه پسر آدم به قدیمی زمان‌ها (خداوند) نزدیک شده و به او پادشاهی جهانی داده خواهد شد. همچنین پادشاهی دائمی او بر تمامی پادشاهان زمین به همراه مردم عزیز بالاترین مقام (خداوند) خواهد بود.

 

رؤیای قوچ و بز نر

این رؤیا در سومین سال حکومت بلشازار دیده می‌شود و در مورد یک قوچ و یک بز نر است که نمایانگر امپراطوری ماد و پارس (قوچ با دو شاخ) و امپراطوری یونان (بز نر) است. بز نر دوشاخ بسیار قوی می‌شود تا زمانی که شاخ آن شکسته می‌شود و توسط چهار شاخ کوچکتر جایگزین می‌شود. سپس رؤیا در مورد یکی از این چهار شاخ است که بسیار بزرگ می‌شود. این شاخ نمایانگر یک شاه نادرست است که قدرت ارتش خداوند را نادیده می‌گیرد و قربانی روزانه را منع می‌کند و معبد را به مدت ۲۳۰۰ روز آلوده می‌کند. رؤیا با زمان پاکسازی و بازسازی معبد پایان می یابد.

 

رؤیای هفتاد هفته

این رؤیا در اولین سال حکومت داریوش فرزند خشایار در مورد هفتاد هفته است که برای قوم اسراییل و اورشلیم مقدر شده‌است. این رؤیا در مورد رؤیای ارمیا است که بر اساس آن نابود شدن اورشلیم به مدت هفتاد سال ادامه میابد و دانیال از خداوند درخواست می‌کند که اورشلیم و معبد آن را بازسازی کند و یک فرشته به دانیال در مورد زمان‌های آینده صحبت می‌کند «هفتاد هفت» و بازسازی و نابودی معبد توسط یک پادشاه آتی.

 

رؤیای پادشاهان شمال و جنوب

در فصل ۱۰ تا ۱۲ که در سال سوم پادشاهی کورش پارسی صورت می‌گیرد در مورد یک جنگ بزرگ صحبت می‌شود. در فصل ۱۰ یک فرشته بر دانیال ظاهر می‌شود و توضیح می‌دهد که دانیال در میان یک جنگ با «شاهزاده پارسی» است و تنها توسط میکاییل «شاهزاده تو» کمک می‌شود. «شاهزاده یونانی» به زودی خواهد آمد ولیکن ابتدا مشخص می‌شود که چه اتفاقی قرار است برای مردم دانیال (یهودیان) بیفتد.

دانیال ۱۱ در مورد یک جنگ آتی صحبت می‌کند که در آن یک شاه پارسی با شاه یونانی وارد جنگ خواهد شد. یک «شاه قدرتمند» خواهد آمد و پادشاهی بزرگی تشکیل خواهد داد تا زمانی که پادشاهی او تکه‌تکه شده و در این زمان شاه جنوب با شاه شمال وارد جنگ خواهد شد. بعد از جنگ‌های زیاد شاه جدیدی در شمال به قدرت می‌رسد و او دوبار به جنوب حمله خواهد کرد. اولین بار موفق خواهد شد و در بار دوم توسط کشتیهای کیتیم متوقف خواهد شد. او به کشور خود باز خواهد گشت و در این زمان سربازانش معبد را آلوده کرده و قربانی روزانه را متوقف می‌کنند و گناه بزرگ را انجام خواهند داد. شاه مقتدر شمال در شام وارد جنگ می‌شود و لیبی و مصر را شکست خواهد داد ولیکن گزارشها از شرق و شمال او را نگران خواهند کرد. او در نهایت در بین دریا و یک کوه مقدس کشته خواهد شد.

دانیال ۱۲ می‌گوید که در این زمان میکاییل «شاهزاده بزرگی که مردم او را حفاظت می‌کند» خواهد آمد. این زمان زمان بسیار سختی خواهد بود ولیکن تمامی آنانی که اسمشان نوشته شده باشد نجات خواهند یافت. «در این زمان بسیاری از آنان که در زیر خاک خفته‌اند بیدار خواهند شد بعضی به زندگی ابدی خواهند رسید و بعضی به شرم و ذلت ابدی، آنهایی که حکمت دارند مانند نور بهشتی درخشان خواهند بود و آنهایی که بسیاری از مردم را به راه راست هدایت کردند مانند ستارگان همیشگی و جاودانه خواهند بود» در آخرین آیات زمان باقی‌مانده به پایان ذکر می‌شود که در آن «یک زمان، یک زمان‌ها و نیمه یک زمان» خواهد بود. دانیال مقصود فرشته را متوجه نمی‌شود و دوباره می‌پرسد و فرشته به او می‌گوید: «از زمانی که قربانی روزانه متوقف شده و گناه بزرگ آغاز می‌شود، ۱۲۹۰ روز خواهد بود. آن کس که صبر کند و تا پایان ۱۳۳۵ روز زنده بماند برکت خواهد یافت»

 

اضافات کتاب دانیال

نسخه یونانی کتاب دانیال از نسخه عبری آن به مراتب طولانی‌تر است و دارای بخش‌های اضافه زیر است:

  • دعای آزاریا و شعر سه جوان بعد از دانیال ۳:۲۳
  • داستان شوشانا و بزرگان که در بعضی نسخ قبل از دانیال ۱ و در بعضی بعد از دانیال ۱۲ قرار دارد.
  • داستان بل و اژدها که در پایان کتاب قرار دارد.

اضافات دانیال توسط تمامی شاخه‌های مسیحیت مورد قبول قرار گرفته بودند تا زمان آنکه جنبش پروتستان آن‌ها را به دلیل اینکه در نسخه عبری وجود نداشتند رد کرد. امروزه این اضافات در کلیسای کاتولیک و ارتدوکس شرقی وجود دارند.

 

 

قضاوت و تعبیر خواب

 

در مورد علم تعبیر خواب دانیال اختلافی نیست. با آن‌که کتاب مستقلی از وی در این موضوع به جا نمانده است، تقریبا در تمام کتاب‌هایی که مسلمانان درباره تعبیر خواب نگاشته‌اند، به تعابیر دانیال نبی اشاره شده است. گفته می‌شود کتاب تعبیر خواب دانیال به زبان عبری موجود بوده و در عهد عباسیان به عربی ترجمه شده است. مورخان در کنار تعبیر خواب، مواردی از قضاوت‌های ممتاز این پیامبر را نیز ثبت کرده‌اند.

کتاب دانیال (عبری: דניאל) یکی از بخش‌های عهد عتیق است که سرگذشت زندگی دانیال پیامبر را که یک یهودی است که در بابل به اسارت گرفته شده‌است بیان می‌کند. این کتاب بخشی از کتوویم به‌شمار می‌رود و جزئی از نوییم نیست. این کتاب می‌گوید که چگونه دانیال یک یهودیه‌ای در دستگاه قضایی بخت‌النصر (۶۰۵ تا ۵۶۲ پ. م)، حاکم بابل، خروج می‌کند و به عنوان یکی از مسئولین حکومت در می‌آید با اینکه نام دانیال در قرآن نیامده است ولیکن او معمولاً بر اساس دیدگاه اسلامی به عنوان یکی از پیامبران محسوب می‌شد و مرقد او در شوش نیز مورد زیارت مسلمانان قرار می‌گیرد.

دیدگاه سنتی بر آن است که کتاب توسط دانیال و در سده ششم پیش از میلاد نگاشته شده‌باشد اما در دیدگاه آکادمیک «افراد بسیار کمی از محققان کتاب مقدس به‌طور جد موافق این موضوعند» بسیاری از محققان کتاب مقدس تاریخ آن را به سده دوم پیش از میلاد نسبت می‌دهند

قدیمی‌ترین دست‌نوشته‌ای که از کتاب دانیال کشف گردیده‌است بخشی به زبان عبری و بخشی به زبان آرامی است

ساختار این کتاب در مورد ظهور مسیح و اتفاقات آخرالزمان است. نثر این کتاب نسبت به دیگر کتب مقدس روانتر است

مقبره

بنا بر قول مشهور میان مورخان، مقبره کنونی واقع در شوش، محل دفن دانیال نبی است. اما در کنار این قول مشهور، اقوال دیگری نیز مطرح شده است که طبق آن‌ها عراق و مصر و ترکیه به عنوان مدفن دانیال معرفی می‌شود. بنا بر یک قول دیگر، تیمور لنگ پس از حمله به ایران، بقایای جسد دانیال را با خود به سمرقند برده و مقبره کنونی منسوب به این پیامبر را در سمرقند بنا نهاده است
شباهتای حضرت مهدی عج و حضرت دانیال نبی ع :

در سال ۱۶ قمری بعد از پایان آخرین جنگ بین سپاه اسلام و ایرانیان (جنگ شوشتر یا جنگ هرمزان) فرمانده سپاه اسلام در هنگام بازگشت، جسد مومیایی شده ای را می بیند و از مردم در خصوص آن سئوال می کند. مردم که از مقام و مرتبه حضرت آگاهی نداشته اند، می گویند چیزی نیست که به درد شما بخورد هر وقت ما احتیاج به باران داشته باشیم این جسد را از آلونک بیرون می آوریم و به حکم خداوند باران می بارد و هر وقت آن را داخل می گذاریم بارش باران تمام می شود.

فرمانده سپاه اسلام به خلیفه وقت نامه می نویسد که جسدی مومیایی شده در شیشه ای بلورین در منطقه شوش پیدا شده است. خلیفه از شناسایی آن عاجز می ماند به نزد حضرت علی علیه السلام می روند و جریان را سئوال می کنند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

«این جسد برادرم حضرت دانیال است.» و دستور می دهد آن جسد را به روش مسلمین غسل دهند و سپس کفن کنند و رو به قبله دفن نمایند (احتمالا بعد از پیامبر اسلام تنها پیامبری است که رو به کعبه دفن شده زیرا تمام پیامبر قبل از ایشان رو به بیت المَقدِس دفن هستند) و همچنین آن حضرت دستور داد آب رودخانه را از روی قبر عبور دهند تا نگهبانی برای قبر باشد، تا دست کسی به آن نرسد.

در حدیثی  رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«من لم یقدر علی زیارتی فلیزر قبر اخی دانیال.»(مستدرک سفینة البحار، شیخ علی نمازی شاهرودی ۳: ۳۵۲ )

یعنی هر کس قادر به زیارت من نیست زیارت کند قبر براردم دانیال را»

در جای دیگر باز پیامبر خدا می فرمایند:

«من دلّ الی دانیال فبشروه بالجنّه.»(ابن کثیر، البدایة و النهایة ۲: ۴۹ و همو ، قصص الانبیاء ۲: ۳۳۳ )

یعنی هر کس مردم را به زیارت دانیال دلالت بدهد بدو بهشت را بشارت دهید.»

در برخی منابع شیعی آمده است که در زمان رجعت جناب دانیال در رکاب حضرت امیر المومنین خواهد جنگید . (قطب الدین راوندی درگذشته ۵۷۳ ، الخرائج و الجرائح ۲ : ۸۴۸ و بحار الانوار ۵۳:  ۶۱ )

شباهت موعود اسلام به حضرت دانیال:

 

دانیال علیه السلام از بنی اسرائیل مدّت مدیدی غائب بود و در چاهی بزرگ او را با شیری درنده زندانی کرده بودند تا آن شیر او را طعمه ی خود سازد. پس خدای متعال دانیا را حفظ کرد و به یکی از پیغمبران بنی اسرائیل دستور داد که غذا و آب برای او ببرد. در پی پنهانی دانیال گرفتاری پیروان و شیعیانش شدید شد. تا این که دانیال نجات یافت.

حضرت قائم علیه السلام نیز از نظر ما غائب مانده و با غیبتش گرفتاری ما بسیار شده است. دشمنان آن حضرت نیز پس از شهادت پدر بزرگوارشان حضرت عسکری قصد جان آن حضرت را کردند. ولی خداوند متعال او را حفظ  فرمود.

  • العبدعلی اکبر

بابلیان

حضرت دانیال