إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ یان چاپ -->
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات

جایگاه فکرو شایسته سالاری در ایران

چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷، ۰۲:۰۷ ب.ظ

Image result for ‫شایسته سالاری‬‎

(‏ إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ‏) بقره: 164

«‏ مسلّماً در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و شد شب و روز ( و اختلاف آن دو در درازی و کوتاهی و منافع بیشمار آنها ) و کشتیهائی که به سود مردم در دریا در حرکتند و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده  با آن زمین را پس از مرگش زنده ساخته و انواع جنبندگان را در آن گسترده ، و در تغییر مسیر بادها و ابرهائی که در میان آسمان و زمین معلّق می‌باشند  ، بی‌گمان نشانه‌هائی ( برای پی‌بردن به ذات پاک پروردگار و یگانگی خداوندگار ) است برای مردمی که تعقّل ورزند . ‏»


امام علی (ع) می فرمایند : جمیل المقصد یدل علی طهارت المولد،هدف زیبا، گواه بر پاک زادی صاحب آن است.بهترین هدف را انتخاب کنید، ما باید هدف خود را مهمترین و ضروری ترین مسائل قرار داده و برای رسیدن به آن تلاش کنیم، زیرا با پرداختن به مسائل غیر مهم امور اساسی و با ارزش را از دست می دهیم و از رسیدن به هدف عالی خلقت باز خواهیم ماند.


از امام صادق(علیه السلام) نقل است:یک ساعت اندیشه، ارزش‌مندتر از یک سال عبادت است. خداوند می‌فرماید همانا صاحبان عقل ، پند خواهند گرفت.
همچنین از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) روایت شده است؛ یک ساعت اندیشه حتی از هفتاد سال عبادت هم ارزش‌مندتر است.
تذکر:قبل از ورود به بحث این نکته را یاد آور میگردم که موارد ذکر شده در ذیل به معنای مطلق بودن تمامی مطلب نیست ولی اکثریت موارد و موضوع ها را در بر میگیرد وگرنه کسی منکر زحمات بی دریغانه تعدادی از مسئولین و زحمتکشان و متخصصان در کشور عزیزمان نیست و قطعا اجر آنان که عاشقانه و خاضعانه و با حس مسئولیت پدیری از جان و دل برای سربلندی کشور عزیزمان ایران خدمت رسانی و یا جانفشانی کردند در نزد پروزدگار و مردم فهیم ایران محفوظ است .ولی قطعا بدلیل تعداد زیاد و عدیده مشکلات و فقر و فساد و مواردی از این دست این مقاله ریشه های واقعی این موارد را بیان میدارد و بنده معتقدم جا داشت و دارد هر چه سریعتر روشهای فعلی بازنگری و بر پایه راههای علمی و با بهره گیری از متخصصان متعهد اقدام نماییم.تجربه علمی ثابت کرده است اگر ما مسیر را درست رفته بودیم اینهمه خسارات های فرهنگی ،مالی ،اقتصادی و سیاسی نمی بایست پیش روی ما بود و امروز محتکران و،کم فروشان،گرانفروشان ،اختلاسگران ،قاچاقچیان و...اینگونه جولان نمی دادند و ما در بازه های مختلف این مقدار دچار مشکلات اقتصادی نمی شدیم و با روش آزمون و خطا حرکت نمیکردیم چون می دانستیم همه چیز محدود است و منابع اعم از مالی و انسانی بزودی بپایان خواهد رسید.

Image result for ‫شایسته سالاری‬‎

لیاقت مداری

از اصول اساسی در گزینش ها برای انتخاب تمامی مسئولین در کلیه امور مملکت داری برای پستهای مهم و حتی مدیران عالی و میانی و اجرایی مساله «شایسته سالاری » است.

برخورداری از خصال و فضایل برجسته فردی به تنهایی نمی تواند محور گزینش باشد، باید در کنار آن توان کاری نیز باشد به دیگر عبارت مجموعه «تعهد» و «تخصص » معیار گزینش است.لذا صاحبان فکر و اندیشه و کسانیکه تعهد خدمت به خلق خدا تنها رسالت و دغدغه اشان باشد اینان شایستگان بر امر سایر بندگان خدایند نه صاحبان آنان بلکه خدمتگذاران انان و آنهم به شرط آنکه در همان موضوع و همان تخصص داشته به کار گماشته شوند.

شایسته سالاری در قرآن

به هنگامی که یوسف سرفرازانه از زندان آزاد شد وعزیز مصر درصدد واگذاری مسوولیتی به او گردید او گفت:«اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم;مرا سرپرست خزائن مصر قرار ده که نگه دارنده وآگاهم ».

حضرت یوسف مسوولیت اقتصادی کشور مصر را می پذیرد به دلیل آن که توانایی اداره امور در این زمینه را دارد. او هم امانت دار است «حفیظ »و هم «علیم » است. آگاهی و تخصص کافی در این زمینه دارد.

نیز زمانی که بنی اسرائیل از پیامبری به نام «اشموئیل » درخواست فرماندهی کردند تا به همراه او با ستم گران بستیزند. او به درگاه خداوندروی آورد و درخواست قومش را به پیشگاه حضرتش عرضه داشت.

خداوند طالوت را به فرماندهی آن ها برگزید بنی اسرائیل که هم چنان معیارهای مادی بر اندیشه آن ها حکومت می کرد بر این انتصاب اعتراض کردندکه:

«قالوا انی یکون له الملک علینا و نحن احق بالملک منه و لم یوت سعه من المال; چگونه او بر ما حکومت داشته باشد با این که ما از اوشایسته تریم و او ثروت زیادی ندارد.»

آن پیامبر خداوند در پاسخ برشایستگی و لیاقت طالوت تکیه کرد و فرمود:

«ان الله اصطفیه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم; خداوند او را بر شما برگزیده و علم و قدرت جسمی به او داده است ».

یعنی در فرماندهی نظامی دو ویژگی اساسی است

1. علم وآگاهی به فنون نظامی و روش ها و تدبیرها در این زمینه.

2. توانایی جسمی و این دو را طالوت دارد. و این یعنی شایسته سالاری.

چرا ما همیشه تجربه را تجربه میکنیم ؟چرا ما با فکر کردن مشکل داریم ؟چرا ما با مطالعه سر عناد داریم؟چرا ما فکر میکنیم در همه امور سر رشته داریم ؟چرا ما همه سیاستمدار هستیم و فکر میکنیم که از تمام فن و فون سیاست سر در می آوریم؟چرا ما نیازی به مشاوره افراد موفق نداریم ؟ چرا و هزاران چرا...
40 سال از انقلاب ایران گذشته و ما بعد از 40 سال با مراجعه به تمام آمارها و اسناد صحیح در میابیم که گویی نه تنها در قسمتهای مهمی پیشرفتی نداشته ایم بلکه در خیلی از  زمینه ها و موارد عقبگرد هم داشته ایم .جایگاه ما در اخلاق اجتماعی و فردی الان کجاست ؟جایگاه دین در نزد ملت ما در زندگی روزانه اشان در کجاست ؟صداقت،درستی،شفاف بودن ،پایبند بودن به اخلاق حرفه ای و اجتماعی و....اینها در کجای زندگی ما هستند؟اگر ما ملت قانونمندی هستیم ،اگر به اخلاق پایبند هستیم ،اگر اصول کاری برای ما از اهمیت زیادی بررخوردار است ،اگر ملتی عدالت محور هستیم ،اگر از ریا و دروغگویی و بی اخلاقی متنفر هستیم و اگر....پس چرا آمار ها و و اقیعتهای زندگی فردی و اجتماعی و حکومتی ما پیزی دیگر را نشان میدهد .ما می توانیم با آمارهای غلط با سخنرایهای داغ و با رسانه ملیمان همه چیز را طور دیگری جلوه دهیم ولی یاد مان باشد اصل قضیه هرگز عوض نخواهد شد .جامعه بی اخلاق یا دین زده یا جامعه ای قانون گریز و یا متوسل به انواع گناهان کبیره از کم فروشی و احتکار و گرانفروشی تا انباشته سکه و ارز و طلا و یا قاچاق کالاو رانت و اختلاس تا ربا و فقر و فحشا اینه چیزی نیستند که کسی آن را بتواند کتمان کند با بر رویش ماله ای بکشد.
علت این امر چیست ؟پاسخ ساده است فکر نکردن،مشاوره نگرفتن ،شایسته سالاری نکردن ،ساده انگاشتن تمام امور  .شاید بگویید پس در این 40 سال ما چه کردیم من به شما مگویم ،دور باطل ما کسانی را که قرار بود فکر کنند را گفتیم کار کنند و به کسانیکه در قامت فکر کردن نبودن گفتیم فکر کنند .(البته شایستگان در این مسیر در طی این 40 سال که اندک بودند جایگاه خودشان را دارند و اجرشان نزد انشاءالله خداوند محفوظ است ).
یک نمونه ساده ما بعد از 40 سال در صنعت اتومبیل در کجای منطقه یا جهان  هستیم .ما در صنایع داخلی نیا ز به تکنولؤژیهای خاص دارای چه جایگاهی در جهان یا منطقه هستیم .فاصله ما با کره جنوبی ،مالزی،سنگاپور،ترکیه،تایلند،تایوان و.....کجاست.رکینگ دانشگاهها ی ما روز بروز بهتر میشود یا هر روز پائین تر از روزهای و سالهای قبل.جایگاه ما در فن آوری و تولید تکنولوژِی با کشورهاییکه نام بردم در کجاست .امروز بازار ما در قبضه چه کشورهایی است چین و هند آنهم جنس های درجه سه این کشورها .بعد از 40 سال آیا ما موفق به ساخت ماشین آلات سنگین برای کارهای ساختمان سازی و یا جاده سازی و سد سازی هستیم  .اینها اسمش نا امیدی نیست ؟ اینها اسمش واقیعت است ما مصداق آن آدمی را داریم که پول دارد ولی هنر سرمایه گذاری و خرج کردن را بلد نیست و زمین و گاو خود را فروخته حالا آمده شهر و بجای آنکه با آن ثروت اندوزی کند برای خودش ماشینی می خرد تا کیفش را ببرد.
ببنیید آقازاده های ما را ،امروز ما بیشتر از تمام کشورهای منطقه بوگارتی و پورشه و مازراتی وارد کشور کرده ایم ما بجای  آنکه با این دلارها تکنولوژهایی نو وارد کنیم امکانات رفاهی مثل بهترین سرویس های بهداشتی ایتالیایی و غیره را برای برج های اختلاسگران و اشراف زادگان و محتکران و دلالانمان وارد کرده ایم .یعنی دلاری که با هزار بدبختی وارد کشور میشود بجای آنکه وارد چرخه تولید و نواوری و کارآفرینی و تولید و سرمایه ملی شود خرج اشراف گری تعداد زیادی از آقایان و سودجویان و وابستگان به نظام میشود .این اسمش ارزش افزوده است یا سوختن سرمایه .وقتی فکر نباشدجان در عذاب است.
حالا شما تصور کنید در اکثریت جای جای کشورمان که می بایست متفکرین و دارندگان درجات فکر و اندیشه قرار میگرفتند دقیقا اتفاق معکوس رخ داد مثلا اگر در ایران خودرو،سایپا  از ابتدای امر بهترین اندیشمندان و متخصصصان و متفکران بودند و مدیریت آنرا بعهده داشتند الان خودروسازی ما کجا بود با کارخانه ارج ما که امروز ورشکسته شده است الان یکی از برنده ای مطرح نبود ما به اصطلاح خودمان مدیران ارزشی را جایگزین مدیران متعهد متفکر و متخصص کردیم حاصلش شد اینکه بعد از 40 سال در خودرو ،صنایع خانگی و غیره نمی توانیم با کمترین کشوره های منطقه هم رقابت کنیم .حاصل این بی فکری چه صدمه ای زد به اقتصاد ما که موجب ورشکستگی ،رکود اقتصادی،بیکاری ،فروش کارخانه ها،تعطیلی واحد های تولیدی و.....
ما بجای اینکه با پول نفتمان ارزش افزوده ایجاد کنیم و کالاهای سرمایه ای و تکنولوژیهای سرمایه ای را بکار اندازیم فقط مصرف کننده محض بودیم و نتیجه امروز اینکه یک کشور تک محصولی شدیم  که هر کشوری در هر زمان بخواهد ما را با تحریم نفتان تهدید کند و عاقبت کارمان بیفتد به دست دلالاهایی مثل بابک زنجانی که ده ها میلیارد به فنا برود.
پیشرفت یک جامعه به میزان افراد آن جامعه و یا ثروت ملیش نیست اگر اینطور بود عربستان ،کویت ،فطر خیلی پیشرفته بودند که نیستند .پیشرفت جامعه در گرو اندیشمندان و متفکرین ومتحصصین آن جامعه است این فکر است که تکنولوژی می آفریند ،این فکر و تاکتیک است که در جنگ موجب پیروزی است نه تعداد سربازها و یا تجهیزاتشان.
در تایید این مطلب همین بس که در قرآن کریم واژه «فکر» با مشتقات آن ۴۷۹ بار وارد شده است و در متون روایی نیز به اهمیت و آثار تفکر اشاره شده است.
در برخی روایات، از تفکر و اندیشه به‌عنوان بهترین و بی‎مانندترین عبادت یاد شده است.چنان‌که نبی مکرم اسلام فرموده است: «عبادتی مانند اندیشیدن نیست» و نیز امام صادق(ع) فرموده است: «بهترین عبادت مداومت در تفکر است» و نیز امام علی(ع) فرموده است: «عبادتی مانند اندیشیدن نیست» و نیز فرموده است: «خواندن دو رکعت نماز کوتاه با فکر و اندیشه بهتر از شب‎زنده‌‌داری کردن است» و در روایت دیگری فرمود: «ساعتی کوتاه اندیشه کردن، بهتر از عبادت طولانی است».
در برخی از روایات، از تفکر به‌عنوان حیات دل و بصیرت و بینایی یاد شده است کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «فکر کن تا بصیرتو آگاهی یابی» و نیز فرمود:«منشاء بینایی فکر و اندیشه است» همچنین امام علی(ع) فرموده است: «کسی‎که اندیشه ندارد بصیرت و آگاهی ندارد»
و در جای دیگر فرمود: «قلبت را با اندیشیدن بیدار کن».
روایتی داریم اگر کسی پستی را بگیرد که شایستگی انرا نداشته باشد و هو خائن .میدانید چرا چون او تمام سرمایه مالی و انسانی آن مجموعه را به فنا میدهد و ان سازمان و نهاد و شرکت و... بجای رشد و توسعه هرروز پس میرود تا مرز ورشکستگی و دیدیم که در این 14  و 15 سال اخیر خصوصا بخاطر انتصاب های سلیقه ای و جناحی تعداد زیادی افراد در امور کارهایی قرار گرفتند که در قد و قامت ان نبودند و نتیجه آن زیان مالی و انسانی وحشتناکی برای ملت و دولت و نظام بود .(در یکی از سازماهای مهم این کشور 12 سال پیش دکترای دامپزشکی را رئیس سازمان مالیاتی کردند و حاصلش این شد که وزیر اقتصاد وقت جناب دکتر دانش جعفری همان روز استعفاء دادند).
امروز ما افرادی را در جامعه مان داریم که ایشان دارای تعداد زیادی از مشاعل هستند حتی بعضی از این افراد تا 35 شغل سوال اینست یعنی واقعا ما در جامعه مان اینقدر قطع الرجال است ،سوال اینجاست اگر این شخص یا اشخاص اینقدر متبحر و اندیشمند و متخصص هستند چرا باری از مشکلات این دولت و حکومت و مملکت کم نشده و درجاهایی نتیجه معکوس هم بوده.ما در جایی می گویم جوان گرایی و نخبه گرایی کنیم ولی این انتخابها و انتصابها همه مغایر با این شعائرها ست.ما مجالی و میدانی برای نسل نو اندیشه نو تفکر نو و متخصصین و متعهدین جوان ایجاد کردیم البته با تمام شرایط شایسته سالاری نه نسبتها و وابستگی به جناح ها یا منتصبین به افراد خاص یا جایگاه خاصی.
 
در بعضی روایات از تفکر و اندیشه به‌عنوان آیه روشنی یاد شده که کردار خوب و بد انسان را می‌نمایاند، امام علی(ع) فرمود: «اندیشه آینه‌ی روشنی است» و در  جای دیگر فرمود:  «اندیشیدن مرد آینه‌ای است که کارهای خوب و بد را برایش نشان می‌دهد».
در روایاتی اندیشیدن به‌عنوان عاملی برای هدایت و رشد و کمال انسان توصیف گشته است کمااینکه امام علی(ع) می‌فرماید: «اندیشه انسان را به‌سوی رشد و کمال هدایت می‌کند و اندیشیدن راه تکامل است».
امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید: «برای هر چیزی راهنمایی است و راهنمای عقل،  اندیشیدن است».
بلاخره در برخی روایات از تفکر و اندیشه به‌عنوان یکی‌از صفات مؤمن یاد شده است.کمااینکه پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: فکر جوال (و اندیشه فعال) از صفات مؤمن است».
همان‌گونه که اشاره شد یکی‌از آثار و ثمره مهم تفکر بصیرت است، فکر زاینده حسنات و کفاره سیات و روشنی دل‌هاست  که در سایه آن غبار شبهات و ابهامات برطرف می‌گردد و دوست از دشمن تشخیص داده می‌شود، ثمرات تفکر بسیار زیاد است، لیکن علی(ع) در میان آنها تنها به مسئله بصیرت اشاره نمودند.
در سیاستهای داخلی یا خارجی برابر همین روایتها و فرمایشات معصومین علیه السلام اگر عمل میکردیم و از متفکرین متعهد استفاده میکردیم قطعا در تمام مذاکرات بین المللی با درایت ما دست پیش را داشتیم ،مسلما همیشه فریاد زدن به معنای محقق بودن نیست .
این ارتباط داشگاه و صنعت کو کجاست ؟ اگر بود فرار مغزه ها و دانشمندان ما اصلا اتفاق نمی افتاد .اینهمه از دست دادن نیروی انسانی متفکر و نابغه چه آثار اسفناکی برای امروز و فردای صنعت و تکنولوژی جامعه خواهد داشت.
سالهاست متخصصان فریاد می زنند محیط زیست در خطر است امروز بعد از ده ها سال رسیدیم به جایی که برای جبران آن آنقدر دیر شده که با صرف صدها میلیارد دلار هم شاید نتوانیم کاری از پیش ببریم .اینهمه حاصل استفاده از ناشیسته ترین افراد در مسندهایی بود که آنها در حد و اندازه آن نبودند و حاضر نشدند از مشاوره این متخصصان هم استفاده نمایند.
حاصل این اختلاسها و بدهیهای بانکی میدانید چه شد خارج شدن سرمایه در گردش یعنی رکود اقتصادی ،عدم اعتبار لازم برای تولید و نوآوری یعنی بیکاری و رکود تجاری  یعنی فساد و بدنبال آن فقر ، فحشا و فساد.در عوض میلیاردها دلار پول به بانکهای خارجی تزریق شد و انها با پولهای ملت ایران چه کیفی که نکردند و آنرا در جریان اقتصادی کشورشان خرج کردند نمونه بارزآن امارات و ترکیه و کانادا و
و ساخت و تولید هر چیزی در ایران آنقدر هزینه بر شد که افراد ترجیح میدهند بیشتر دنبال کارهای واسطه ای ،دلال بازی  و خروج سرمایه خود به خارج مرزها را در سر بپرورانند.
یکی‌از موضوعات دقیق اخلاقی تفکر و اندیشیدن است در مکتب اسلام تفکر و خردورزی اهمیت فراوان دارد و هم آثار متعدد، که علی(ع) به یکی‌از آثار برجسته تفکر اشاره می‎کند و آن این‌که: «تفکر به انسان آگاهی و بصیرت می‎دهد و بر راه‌های تاریک، نور می‎تاباند».

انسانهای بی تعهد و متخصص آفاتی برای جامعه دارد همچون ریاست طلبی، تملق پذیری، تقدم رابطه بر ضابطه و جدایی از مردم و شایسته سالاری را تهدیدی برای خود و اطرافیانش میداند.
 با توجه به آنچه از قرآن کریم و آموزه های دین اسلام به دست می‌آید بیشترین نیاز به اصل شایسته سالاری امروزه در حوزه مدیریت است، پس باید با نگاهی متفاوت به آن نگریست و باید پست های حساس و مهم کشور به دست افراد لایق، متخصص و متعهد سپرده شود یا یک نظام شایسته سالار عینی افراد  جاهل و نادان و انسانهای بی مسئولیت را در چایگاه های قد و اندازه شان قرار دهیم .
امروز آنقدر سیاست مضحک شده است که از بقال محل تا دکتر قلب بنده تا تعمیرکار خودرو همگی تفسیر سیاسی میکنند مثل فوتبال ما و مثل هزاران چیز دیگرمان .چرا ما بیشترین مصرف کننده دارو در جهت خود درمانی در جهان هستیم چون همه خود را یک پا دکتر میدانیم .
چرا آنقدر در زمینه مصرف در هر زمینه ای بشدت جامعه ای مصرف زده هستیم ،چون به عاقبت کاریی که میکنیم فکر نمی کنیم به انرژی که نجدید پذیر نیست به هزینه ای گزافی که در آینده در انتظار ماست و الی آخرفکر نمیکنیم.
امام صادق(ع) فرمود: «اندیشه، باعث حیات قلب بیناست چنان‌که رونده به‌وسیله نور، طی مسافت کند، چنین رونده‌ای به‌خوبی رهایی یابد و اندکی در راه درنگ کند».
هر انسانی خصوصا جوانان  در زندگی فردی و اجتماعی خود در عرصه‌های مختلف به تفکر و اندیشه‌ورزی نیاز دارند؛ در تحصیلات، انتخاب رشته، مسکن، شغل، ازدواج، گزینش دوست، هستی‎شناسی، تحکیم عقاید، خودشناسی، مدیریت و سیاست و بسیاری از عرصه‌های دیگر، که در همه این زمینه‌ها فقط با تفکر است که به روشنایی و بصیرت می‌رسد و از عبرت‌ها بهره‌مند می‎شود.
خوشبخت کسانی هستند که می‎اندیشند و از این اندیشیدن به عبرت می‎رسند و از طریق عبرت به آگاهی و بصیرت، دست می‎یازند؛ همان کسانی‎که مورد دعای امیرمؤمنان علی(ع) هستند که فرمودند: «خدا رحمت کند کسی‎ را که بیندیشد و عبرت گیرد و آگاهی و بصیرت یابد».
از این عبارت روشن می‎شود که واسطه میان اندیشه و بصیرت، عبرت است هرکه در حوادث روزگار وقایع شب و روز نیندیشد، عبرت گیرنده و عبرت‌آموز نیست و هرکس اهل عبرت‌گیری و پندآموزی نباشد، از دیده بصیرت محروم و از آگاهی و بیداری، مهجور است.
ما آنقدر اشتباهات را تکرار کردیم که گویی هر تجربه ای غلطی را صدهابار تجربه کردیم ولی بازهم به امید اینکه شاید معجره ای شود رهایش نکردیم .ما آنقدر گذاشتیم مشکلات حاد و حاد شود که دیگر برای حل آن حالا بایستی همگی فقط برای حل هر مشکلی به دعا دست برداریم برای دریاچه ارومیه دعا کنیم باران و سیل ببارد برای آلودگی هوای تهران دعا کنیم باد بیاید و باران برای ریزگرده ها منتظر بارانهای موسمی باشیم برای ترافیک جاده یمان از مردم بخواهیم مسافرت نکنند ،برای کمبود تخته های بیمارستانی از مردم بخواهیم که خیلی مواظب سلامتی خود باشید چون مریضیتان عوارضی ناگوار دارد ،برای محتکران و گرانفروشان و کم فروشانمان بخواهیم که انشاءالله توبه کنند ،برای قاچاقچی هایمان بخواهیم که انشاءالله صاعقه ای بیاید و انها را خشک کند،برای آقازاده هایمان دعا کنیم که انشاءالله همگی بگدارند از ایران بروند یا نسل آنان که ثروت اندوزی از راه ناصواب میکنند منقرض شود  .پس تفکر و مدیریت و اندیشیدن و اینهم سفارشات قرآن و احادیث و روایات چه میشود آخر ما مسلمان و شیعه ایم ما پیرو مکتب حضرت علی علیه السلام هستیم اگر دیگران به بیراه بروند عذری نیست ما که برترین الگوی عالم هستی را داریم خاندان عصمت و طهارت .
ما نه به راه دین عمل کردیم که اگر عمل میکردیم در منجلاب ربا و ریا نمی افتادیم و نه به راه فکر و اندیشه رفتیم که اگر می رفتیم لااقل در حد یکی از کشورهای توسعه یافته بودیم .
بخدا حاصل این هم اشتباه قهر ما با فکر و اندیشه و تفکر بود .وقتی استاد دانشگاه امسالش با سال قبل فرقی ندارد و در یکسال اپسیلونی بر معلوماتش نیفزوده و از تکنولوژیهای روز بی خبر است .وقتی مدیری حتی یک کتاب مدیریت به سبک اسلامی یا به سبک مدیریت ژاپنی و یا کره ای را نخوانده .وقتی برای مشکلات عدیده کشورمان از مشاوران برجسته داخلی و خارجی استفاده نکرده ایم خوب حاصلش میشود کارون ،تالاب انزلی ،جنگل گلستان و.....
در کشوری که رئیس پلیسش امروز اعلام میکند فقط از یک شخص در تهران 2 تن سکه کشف شده و یا یکنفر 37000 سکه به ارزش 54 میلیارد تومان گه اتفاقا از اقازاده های عزیز هم هستند  در این مدت خریداری کرده است آیا حاصل این همه اشتباه در سیاست اقتصادی محصول نفرات و تیم اقتصادی ضعیف و نا لایق نمی باشد .یا حاصل توزیع این همه یورو و دلار به شرکتها ،افراد،نهادها،سازمانها و آقازاده ها و ....برای ورود کالاهای اساسی به داخل کشور و رفع بحران و کاهش قیمتهای کاذب چند هفته اخیر چیزی جزءایجاد بحران جدید و برای صدمین بار سیاست های غلط بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت نمی باشد .ما از تفکر دوریم ،قهریم ،گریزانیم بلخره تکلیف ما در این وضعیت اقتصادی چیست عقل گرایی یا جناح گرایی .رویکرد علمی یا توجه به توصیه های غیر منطقی .در خصوص صندوق های قرض الحسنه به هر دلیلی که ایجاد شد چرا وقتی کلان کلان موسسین اختلاس کردند جلوب آنها گرفته نشد و بعد هم مجبور شدیم از جیب بانک مرکزی ظاهرا 15000 میلیارد تومان به مالباختگان بدهیم شدیم چوب دو سر.... آخر ببنیید بی فکری جماعت سرمایه گذار یکطرف بی نظارتی بانک مرکزی یکطرف عملکرد ضعیف در برخورد با اختلاسگران این صندوقها یکطرف دیگر و لی جالب اینکه با این همه بازهم مردم عزیز بدون فکر و ادیشه رفتن در صندوق های دیگر به امید ربا بیشتر سرمایه گداری کردند.
یا همین توزیع دلار و سکه و طلا و خودرو و... آخر تا کی اینهمه اشتباه ما در آستانه رفتن به 41 سالگی این نظام هستیم آخر جواب اینهمه حجامت خون ملت را چه کسی بایستی بدهد .
اگر مدیران ما لایق بودند (البته تعدادی از مدیران ولو اندک لایق و شایسته بوده اند و لی در اقلیت بودند و هستند و این کافی نیست)پس چرا امروز وضع ما این است و در منطقه خاورمیانه در ته جدول قرار داریم و اگر نالایق بودند چرا شایسته سالاری نکردیم .اگر ما می توانیم پس چرا استفاده نکردیم و اگر کمبودها داشتیم چرا از اهلش استفاده نکردیم.
بخدا قسم ما بخاطر این همه نعمتهای الهی از نیروی انسانی و ثروتهای خدادادی تا فرصتهای طلایی و درآمدهای هنگفتی که داشتیم بایستی جوابگو باشیم.
اگر مجلس ما عصاره علم و تعهد و تخصص باشد و یا می بود چرا حال و اوضاع ما در مبارزه با اختلاس و فساد و سایر موارد اینگونه شد.مجلس می توانست با تخصص خاصی که لازمه این امر بود داشت می توانست بخش عطیمی از مشکلات را مرتفع سازد لذا وجود نمایندگان متخصص متعهد یک امر ضروری بود نه اینکه تمام نمایندگان ما بیشتر وقت خود را صرف مسایل سیاسی یا جناحی نمایند و اصلا و اصئلا مجلس جایگاه تفکر است و اندیشه و در واقع یک اندیشکده عالیست برای پیشبرد تمام اهداف ایده آل یک ملت و دولت.
در همه کشورها دولتمردان و محلسیان انان بخش قابل توجهی از درامد ملی را برای امر تحقیق و تفکر و ایده های نو و در نهایت تولید تکنولوژی می تمایند و میدانند این امر در کوتاه مدت موجب تولید ثروتی عظیم میشود ما در همین دو هفته اخیر 22 میلیارد به وابستگان و تجار و اقازاده ها و ...ارز اختصاص دادیم تا مایحتاج اصلی وارد کشور شود که در بیشتر موارد این اتفاق هم نیفتاد و خیانتهایی هم صورت گرفت اگر متفکرین در داخل مجلس و دولت بخشی از این بودجه یا ارز را به دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی میدانند و بدهند در نهایت پس از چند سال حاصلش میشود اینکه ما هم بینوانیم حرفهای برای گفتن در اختراعات داشته باشیم از خودرو قابل قبول رقابتی تا هواپیما و سایر صنایع سنگین و یا الکترونیک و غیره .چرا نشد و نمیشود چون ما با تفکر و اندیشه ما با نوآوری و قهریم چون مقاصدسیاسی ما بر تفکرات عقلانی ما برتری داردو تا اخر قضیه.چرا بعد از 40 سال امروز فکر و اندیشه و تخقیق و توسعه و..در کشور ما جایگاه ای بس غم انگیز دارد فاین سرانه مطالعه این عدم توجه به مغزه ها و نوابغ این فرار دانشمندان و اندیشمندان و نابغه ها برای چیست چون آنان که می دانند ارزش فکر و اندیشه را و آسیب هنگفت این واقعه تلخ را در جاهای خود نبودند تا جلوی این پدیده تاسف آور را بگیرند .
اگر ما در عدالت راه درست را طی کردیم چرا بازدارنده نبود و هرروز بر میزان جرائم از قاچاق کالا و مواد و اعتیاد و فحشا و سایر موارد فساد افزوده شد چرا ورودی پروند های ما به 16 میلیون رسید چرا ورودی زندانهای ما به ساعتی 50 نفر رسید .چرا طلاق از ازدواچ پیشی گرفته است
یکی از تفاوت های مهم اسلام و سایر ادیان در همین نکته نهفته است که اسلام از مسلمانان می خواهد به صورت توأمان به فکر سرنوشت دنیا و آخرت خود باشند, چراکه اگر از تفکّر و تعقّل پیرامون دنیا غافل شوند, حکومت های استثمارگر, آنها را می برند و اگر در تأمین توشه برای آخرت کوتاهی کنند, با هجوم و فریب شیاطین جنّی و انسی مواجه می شوند .

از دیدگاه معصومان(ع)، در وجود انسان هیچ موهبتی به اندازه موهبت عقل و نیروی فکر، ارزش حیاتی و انسانی ندارد، قیاس شدنی با هیچ نیروی دیگری نیست. اصولاً، قوای خدادادی و موهبت های انسان هنگامی برای او سودمند است که تحت رهبری و کنترل کامل باشد و مواهب اکتسابی، فقط از طریق اعمال نیروی عقل و فکر برای انسان تحصیل می شود. برخورداری انسان از موهبت ایمان و معرفت و دانش گرفته تا موهبت های زودگذر مادی دیگر، همه و همه، در سایه تعقل و تفکر بوده و هر نوع تکامل و ترقی معنوی و مادی انسان، مرهون به کارگیری این موهبت بزرگ و مقدس است.

در روایتی از امام باقر(ع) چنین آمده است:« آن هنگام که خداوند عقل را آفرید، از او خواست سخن گوید. سپس به او فرمود: به من روی کن. پس روی کرد. سپس فرمود: روی برگردان. پس روی برگردانید. سپس فرمود: قسم به عزت و جلالم، موجودی محبوب تر از تو نزد خود نیافریدم.» همچنین از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: «خداوند به بندگانش، چیزی بهتر از عقل نبخشیده است؛ زیرا خوابیدن عاقل از شب بیداری جاهل و نادان بهتر است و در منزل بودن عاقل، از مسافرت جاهل به سوی حج و جهاد نیکوتر است، خدا پیامبر و رسولی را تا آن زمان که عقلش کامل نشود و بر عقول تمامی امتش برتری نیابد مبعوث نکرد.»

معمر از امام رضا(ع) شنیده است که می فرمودند: « عبادت به کثرت نماز و روزه نیست، بلکه عبادت اندیشه در امر پروردگار است». در حدیثی از موسی بن جعفر(ع) به هشام بن حکم آمده است« خداوند بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان. حجت آشکار، رسولان و انبیا و امامان هستند و حجت باطنه، عقول و افکار است».

ما 40 سال فرصت داشتیم برای تمام کارهایمان فکر کنیم راههای اشتباه مان را اصلاح نماییم ما می توانستیم در سیاست خارجیمان با فکر و عقل و منطق به مبارزه دیو و دد برویم ولی با فکر و اندیشه نه با احساسات .آتش زدن یک سفارتخانه مثل سفارت عربستان نشانه درایت و یا انقلابی بودن نیست بلکه بهم ریختن تمام پایه های  تفکر و دیپلماسی منطقی و جایگزین کردن جهل مطلق است تا دشمن بتواند انرا پیراهن عثمان کند و بکند آنکار را که بایستی میکرد و آنوقت در مناظرات ریاست جمهوری سال 96 نامزدها بیایند و از این کار زشت پرده بردارند و ضررهای آنرا بیان کنند و فقط یک مورد آن این بوده که حدود 700 هزار نفر زائر امام رضا علیه السلام از کشورهای منطقه خلیج فارس از این توفیق محروم شده اند و البته محکومیت جهانی دولت ما در شورای امنیت بخاطر این عمل و الی آخر . و ورود ارز خارجی توسط تزائرین عرب که محروم شدیم.

بهره همه مردم از این موهبت عالی الهی یکسان نیست، ولی هرکس می تواند با استفاده از همان بهره ای که در ظرفیت وجودی اش به عنوان ودیعتی خدادادی نهاده شده است، راه صلاح و سعادت خویش را باز یابد و یا به کارگیری آن، به بهره هایی معنوی و مادی نائل شود که شایسته اوست. ولی یاد مان باشد که برای امر سیاست و اقتصاد و مملکت داری ما می بایست بهترین ها و با نابغه ترین افراد و متعهد ترین و متخصص ترینها را انتخاب نمایم چون فرصت کم و منابع محدود و چشم و امید مردم به عملکرد مدبرانه ایشان است و اشتباه های فاحش از ایشان قابل قبول نیست .

از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری:«خدایا، به کسی که عقل دادی، چه ندادی و به کسی که عقل ندادی، چه دادی!» هیچ کس را نمی توان به این دلیل سرزنش کرد که از مراتب عالی عقل برخوردار نیست یا نصیب کمی از این موهبت ملکوتی دارد. صاحبان عقل و فکری را که از همان مقدار بهره عقلی خود استفاده نکنند و آن را برای یافتن طریق سعادت و موفقیت و مبارزه با مشکلات به کار نگیرند یا از عقل و فکر خود، در راههای فساد و تباهی و ضلالت استفاده کنند، می توان به اندازه عقل و فکرشان سرزنش کرد.

نتیجه گیری

پایه ها و مبانی اساسی مکتب اسلام بر تفکر و تعقل استوار است. پیامبر اکرم(ص) که پرورش یافته این مکتب هستند و تربیت ایشان، تربیت قرآن و معلمشان خداوند است، سعی داشتند بنیادی منطقی را بر تعلیم و تربیت، خداشناسی، انسان شناسی و خود شناسی انسان ها حاکم کنند. از این رو، انسان ها را به تفکر و تدبر دعوت می کنند و می خواهند که هیچ چیز را بدون استدلال و استنتاج نپذیرند؛ زیرا می دانند که اگر پیش از فهمیدن هدف اصلی دین، وارد پروژه دین شویم، به سلسله ای از احکام پراکنده و جمع ناپذیر و غیر عملی دست خواهیم یافت.

بنابراین، اساس دعوت نبوی، دعوت با روش اندیشه ورزی و تفکر محور است. بدون تفکر در هدف نهایی خلقت و دین و ... نمی توان اصول زندگی را استنباط کرد. همچنین، درک هدف بعثت و دعوت پیامبر(ص) نیز دشوار خواهد بود؛ زیرا اساس این دعوت، مبتنی بر اندیشه است، طبق فرمایش ها و دستورهای پیامبر(ص) در زمینه تفکر، نداشتن تفکر موجب بدفهمی و کج فهمی شده و اسلام و دین و جامعه ما، کوچک و یک بعدی می شود که خطر بسیار بزرگی است.

 

قرآن کریم در آیات فراوانی، با عباراتی چون «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُون»‏، «لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُون»، «لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُون»، «لا یَفْقَهُون‏» و «لا یَشْعُرُون»‏، بر به‌کارگیری عقل، فکر و فهم تأکید می‌ورزد و از آدمیان می‌خواهد که آگاهانه تصمیم بگیرند و عمل کنند. گاهی نیز با استفهام توبیخی، اهمیّت تفکّر و تعقّل را بیان می‌دارد و بی‌توجّهی به آن را ملامت می‌نماید؛ چنانکه با جملاتی نظیر «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»، «أَ فَلا تَتَفَکَّرُونَ» و «أَ فَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُون‏» به ‌طور مکرّر، به مذمّت رفتار بدون عقلانیّت و خردورزی پرداخته است. افزون بر این، قرآن کریم از افراد غافل که از عقل خود استفاده نمی‌کنند، با لحنی تند یاد کرده، می‌فرماید: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ»می‌فرماید: گویا بعضی از مردم برای جهنّم خلق شده‌اند و دوان دوان به سوی آن می‌شتابند. این افراد کسانی هستند که تفکّر و تعقّل ندارند و چشم و گوش بسته‌اند و بدون تفکّر حرف می‌زنند و بدون تعقّل رفتار می‌کنند. سپس می‌فرماید: آنها حیوان هستند. بعد تأکید می‌کند: از حیوان هم پست‌ترند؛ چراکه ایشان غافل و بی‌فکر هستند.

 

● بشارت قرآن به اهل عقل و فهم

 

امام کاظم(ع) به هشام بن حکم فرمودند: خداوند متعال در قرآن کریم به اهل عقل و فهم بشارت داده، می‌فرماید:«فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب»بر این اساس، دست عنایت خداوند متعال، بر سر افراد عاقل است، زیرا آنان با تفکّر خود، خوب و بد را تمیز می‌دهند، بدی‌ها را رها کرده، خوبی‌ها را می‌گیرند. به این عمل ارزنده اخلاقی اقتباس گفته می‌شود.ت

بنابراین مسلمین باید با تلاش و کوشش، با تفکّر و تعقّل، با اندیشه و عمل، خود را به منزلتی برسانند که نه تنها نیازمند مستکبران نباشند و با تحریم، به مشقّت و سختی نیفتند، بلکه سایر کشورها محتاج آنها باشند.روزی امام صادق(ع) از احوال یکی از یاران خود جویا شدند. اصحاب گفتند: او تجارت را کنار گذاشته و مشغول عبادت شده است. حضرت سه مرتبه فرمودند: این کار، وسوسه شیطان است و از او سرچشمه می‌گیرد. کسی که توانایی کار دارد، باید کار کند تا احتیاجات خود و خانواده‌اش را برطرف سازد و اگر خود و خانواده احتیاج ندارند، باید با عمل به قانون مواسات، به دیگران رسیدگی کند. وقتی چنین شد، جامعه کم‌کم به خودکفایی می‌رسد و نسبت به بیگانگان بی‌نیاز می‌گردد. اساساً هدف از کار و تلاش در جامعه اسلامی باید خودکفایی و رفع احتیاج باشد؛ زیرا وابستگی به بیگانگان بسیار ناپسند است و دست دراز کردن و اظهار احتیاج در مقابل آنان، ناشایست و دور از شخصیّت جامعه اسلامی و مسلمانان است.البته باید توجّه داشت که توجّه به آبادانی دنیا، نباید موجب غفلت از آخرت شود. مسلمان باید به فکر دنیا باشد تا محتاج دیگران نشود و به فکر آخرت باشد تا از بهشت محروم نگردد.

اگر بهشت نصیب انسان نشود، دنیای او هرچه آباد باشد، ارزش ندارد. به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) دنیا نزد صاحبان عقل، مانند سایه روی دیوار است: «فَإِنَّهَا عِنْدَ ذَوِی الْعُقُولِ کَفَیْ‏ءِ الظِّلِّ» بنابراین مسلمانان باید بسیار مواظب باشند که برای سرنوشت دنیا، آخرت خود را نفروشند. در واقع، تفکّر درباره دنیایی ارزشمند است که بتوان با آن، آخرت را خرید و الاّ دنیای بدون آخرت، در نزد اولیای الهی، از سایه دیوار هم کم ارزش‌تر و رفتنی‌تر است.

یعنی اگر بخواهد می‌تواند، اگر بخواهد می‌داند و اگر بخواهد، می‌شود. پس، اگر رشد و پیشرفت چنانکه شایسته مسلمانان و جامعه اسلامی است، واقع نشده، مانع آن خود افراد هستند که در تعقّل و تلاش کوتاهی کرده‌اند. در جنگ جهانی دوم، کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان، به طور کامل ویران شدند؛ اما توانستند در مدت چند سال، ترقی کنند و جبران ویرانی گذشته را بنمایند؛ به گونه‌ای که اکنون پس از گذشت حدود هفتاد سال، نسبت به کشورهای پیشرفته، کمبودی ندارند. این موقعیّت، در پرتو کار، تلاش و فعالیّت مستمر، همراه با عقلانیّت و تدبیر نصیب آن کشورها شده است. نظر دین اسلام هم همین است که با تلاش، تعقّل و تفکّر، به هر موقعیّت و منزلت مطلوبی می‌توان رسید. چنانکه بدون فعالیّت، بدون فکر و بدون تعقّل، خسارات فراوانی در دنیا و آخرت نصیب انسان می‌شود: «خَسِرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةَ ذٰلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ».

 

 

امام علی علیه السلام : زندگی ما را آنچه در سر می پرورانیم تحت تاثیر قرار می دهد نه آنچه که آن را به زبان می آوریم، آرزوهای عمیق قلبی و افکار و اعتقاداتی که داریم در زندگی ما تحول ایجاد می کنند نه آنچه را که به آن تظاهر می کنیم و اعتقاد و ایمان قلبی به آن نداریم.

با استفاده از رهنمودهای ارزشمند کسانی که شایسته مشورت هستد، با اهداف عالی آشنا شوید و بهترین و ارزنده ترین هدف را انتخاب کنید. زیرا آینده شما در گروه هدفی است که برای رسیدن به آن تلاش می کنید. آنگاه با اراده قوی و همت عالی که از شرایط پیشرفت است، نظم و برنامه ای را که مناسب با هدف شما است، جامه عمل بپوشاند.

ما باید در انتخاب هم چیز و هم کس تمام معیارهای اعلام شده مولایمان را فصل الخطاب قرار دهیم آنوقت هرکس را نماینده یا دوست و همسر و کیل خود قرار نمی دهیم بلکه بهترینها و با شعور ترینها را انتخاب خواهیم کرد.

از فرمایشات امام علی (ع) : علیلک بالفکر، فانه رشد من الضلال و مصلح الاعمال،بر تو باد به اندیشیدن، زیرا که آن، هدایت کننده از گمراهی و اصلاح کننده اعمال (از تباهی) است.

امام صادق (ع) می فرمایند: فکر، انسان را به سوی خوبی ها و عمل به آن دعوت می کند.شما به وسیله فکر و اندیشه میتوانید با رسیدن به مقام عبودیت، نیروهای عظیمی را که در وجودتان به صورت نهان است، به فعلیت رسانده و بیدار نمایید.

همان گونه که انسان بوسیله فکر نمودن درباره خوبیها بسوی آن جذب می شود و آن را عملی می سازد، با اندیشیدن درباره گناه و لذایذ حیوانی به سوی آن کشیده می شود و دست به ارتکاب آن ها می زند.امام علی (ع) می فرمایند: کسی که درباره گناهان زیاد فکر کند، بسوی آن ها خوانده می شود.

تفکر، بر ایمان و یقین شما می افزاید: فکر انسان ها عاجز از درک عظمت جهان هستی است و اندیشمندان جهان، آنگاه که به تفکر درباره جهان خلقت می پردازند، با جهانی با عظمت و اسرار آمیز روبه رو شده و خود را عاجز از درک حقیقت آن می بینند، ولی نسانه ها و آیاتی را در آن مشاهده می کنند که احیا کننده قلب ها و روشنی بخش دلهای خردمندان است. آری بر اثر تفکر در پیرامون عظمت جهان خلقت، یقین و ایمان بهوجود خالق مقتدر، افزایش می یابد.قرآن مجید می فرماید: تفکر وسیله بصیرت و دور اندیشی است، اگر انسان درباره سرانجام کاری که در پی انجام آنست بیندیشد، در کارها به نتیجه می رسد و گرفتار پشیمانی و افسوس های کشنده نمی شود.