إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ یان چاپ -->
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات
  • ۵ آبان ۹۷، ۱۸:۳۶ - زینب
    عالی

مواردی ازکاربرد نفس در قرآن

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۵:۲۴ ب.ظ

 موضوعاتی که در قرآن کریم ، درباره نفس استعمال شده بسیار است ، و شناخت آن برای همگان ضروری است؛ لذا به اختصار، شواهدِ کتاب وحی را برای آگاهی نفوس ، و عبرت از آنچه در تبیین و شرح احوال صاحبان نفس و قوای عقل و جهل (رحمانی و شیطانی) آمده است ، اشاره می نماییم.

ارتباط نفس با خداوند

نفس خداوند

 مهمّتر و بارزتر از همه اینکه حق تعالی این کلمه را برای خود استعمال فرموده است . در سوره آل عمران فرمود : خداوند شما را از (کیفر و عقوبت ) نفسش می ترساند « یحذ رکم اللّه نفسه ». (آل عمران/28،30)

در سوره انعام فرمود : پروردگارتان رحمت را بر نفسش مقرر کرده است  « کتب ربکم علی نفسه الرحمة ». (انعام/54)

و درباره پرستش خدایان هم کلمه نفس را استعمال فرموده است : «بگو پروردگار آسمان ها و زمین کیست ؟ بگو : خداوند ؛ بگو: آیا در برابر او سرورانی گزیده اید که هیچ سود و زیانی برای نفس خویش در اختیار ندارند؟ «لا یملکون لانفسهم نفعا و لا ضرا». (رعد / 16)

خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود : من تو را برای نفس خودم پروراندم  « واصطنعتک لنفسی ». (طه / 41)

علم خداوند

انسان باید بداند که خداوند علم مطلق به همه چیز دارد ؛ و آنچه را در نفس آنهاست می داند . اگر این موضوع یقینی شود ، کار نفس در جهت صواب و حقیقت می شود و فائز می گردد . و اگر این نکته را نداند و جهل بورزد و یا بداند اما مغلوب هوای نفس شود زیان کار می گردد .

در سوره بقره فرمود: بدانید که خداوند آنچه در نفس تان می گذرد می داند« یعلم ما فی انفسکم » پس از او بترسید. (بقره / 235)

حضرت نوح به قوم خود فرمود : خداوند به آنچه در نفس ها می گذرد آگاه است «اعلم بما فی انفسهم ». (هود / 31)

حضرت عیسی (ع) به خداوند گفت : تو آنچه در نفسم می باشد می دانی و آنچه در نفس توست نمی دانم « تعلم ما فی نفسی و لا اعلم ما فی نفسک ».(مائده / 116)

و درباره اعمال انسانها که چه چیزی کسب می کنند ، خداوند فرمود : خداوند هر نفسی آنچه انجام دهد می داند « یعلم ما تکسب کل نفس». (رعد / 42)

مخفی کاری درون

خداوند نفس را خلق کرد ، به درون و برون آن آگاهی کامل دارد . آدمیان کارهای ظاهری آنان آشکار می شود ، اما آنچه در درون نفس ، چه خواطر و نیّتی دارند بر مردم آشکار نیست ، فقط خدا و اولیاء الهی می دانند .

در جنگ احد ، که اوّل پیروز شدند ، و بعد بخاطر گرفتن غنائم ، کوتاهی در فرمان پیامبر کردند و شکست خوردند ؛ گروهی در فکرشان ، نفس را به خطورات مبتلا کردند . خداوند در سوره آل عمران درباره اینان چنین می گوید : گروهی در فکر نفس خودشان بودند ، و درباره خدا ، گمان های ناروا ، همچون گمان های (دوران) جاهلیت می بردند و می گفتند : آیا ما را در این کار اختیاری هست ؟ (ای پیامبر) بگو سر رشته کارها (شکست یا پیروزی ) یکسر به دست خداست .

آنان چیزی را در نفس هایشان پوشیده می داشتند «یخفون فی انفسهم » که برای تو آشکار نمی کردند می گفتند : اگر ما را در این کار اختیاری بود در اینجا کشته نمی شدیم. بگو : اگر شما در خانه های خود هم بودید ، کسانی که کشته شدن بر آنان نوشته شده بود قطعا بسوی قتل گاه های خویش می رفتند و اینها برای دین است که خداوند آنچه را در دلهای شماست (در عمل) بیازماید ، و آنچه را در قلب های شماست پاک گرداند و خداوند به راز سینه ها آگاه است .(آل عمران /145)

ارتباط نفس با پیامبران

و استعمال کلمه نفس درباره انبیاء نیز در کتاب وحی آمده است :

حضرت محمّد ص

خداوند به امت اسلامی فرمود : قطعا برای شما پیامبری از نفس خودتان آمد « رسول من انفسکم ».( توبه /128 )

در سوره نساء به پیامبر (ص) فرمود : در راه خدا پیکار کن و جز عهده دار نفس خودت نیستی «لا تکلف الا نفسک » ولی مؤمنان را ( به مبارزه ) برانگیز.  (نساء / 84)

چون پیامبر(ص) غصّه می خورد که مردم ایمان نمی آورند ، و دنبال شرک و بت پرستی می باشند ، خداوند به پیامبر (ص) فرمود : مبادا نفس خود را از دریغ خوردن بر آنان از بین ببری « فلا تذهب نفسک » (فاطر/8)

 چه بسا اگر ایمان به سخن تو نیاورند به دنبال ایشان نزدیک است  نفس خود را از  بین  ببری « باخع  نفسک ».  (کهف / 60)

حضرت عیسی

حضرت عیسی (ع) به خداوند گفت : تو آنچه در نفسم می باشد می دانی و آنچه در نفس توست نمی دانم  « تعلم ما فی نفسی و لا اعلم ما فی نفسک ». (مائده / 116)

حضرت موسی

خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود : من تو را برای نفس خودم پروراندم « واصطنعتک لنفسی ». (طه / 41)

در سوره طه درباره موسی (ع) فرمود : چون سحره به موسی سحرشان را نشان دادند ، در خیال او چنین می نمود که آنها به شتاب می خزند ، پس موسی (ع) در نفسش احساس ترس کرد « فاوجس فی نفسه خیفة موسی ». (طه / 67)  

حضرت موسی (ع) به خداوند عرضه داشت : پروردگارا من جز اختیار نفس خود و برادرم را ندارم « لا املک الا نفسی و اخی ». (مائده / 25)

حضرت یعقوب

در سوره آل عمران فرمود : همه خوراکیها بر فرزندان إسرائیل (یعقوب) حلال بوده جز آنچه پیش از نزول تورات ، یعقوب بر نفس خودش حرام ساخته بود « ما حرم إسرائیل علی نفسه ». (آل عمران/93)

چون برادران یوسف به امر پدر از دروازه ای که فرمود به مصر در آمدند ، این کار ، ایشان را از قضای خداوند هیچ باز نداشت مگر همین که نیازی از نفس یعقوب بود برآورد « فی نفس یعقوب ». (یوسف/ 68)

یوسف

پادشاه مصر به زنان گفت : آن هنگامی که نفس یوسف را میخواستید « یوسف عن نفسه » حال و کارتان چه بود ؟ گفتند : پاکا که خداوند است ، ما او را هیچ گناهکار نمی دانیم همسر عزیز (مصر) گفت : اکنون حق آشکار گشت : من از نفس یوسف او را خواستم « انا راودته عن نفسه ». (یوسف/51)

چون مأموران از بار بند های برادران یوسف پیمانۀ زرین از بنیامین به سرقت یافتند ، برادران گفتند : اگر بنیامین دزدی میکند (شگفت انگیز نیست) برادری داشت که او نیز از پیش دزدی کرده بود « فاسرها یوسف فی نفسه ». (یوسف/ 77)

برداشت از گلستان کشمیری

  • العبدعلی اکبر

قران و نفس

کاربرد نفس