إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ یان چاپ -->
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات
  • ۵ آبان ۹۷، ۱۸:۳۶ - زینب
    عالی

آیت الکرسی چند آیه است ؟

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۹:۴۲ ب.ظ

 

آیه الکرسی اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ٢۵۵-بقره خداوند یکتا است که معبودى به جز او نیست خدائى است زنده و پاینده ، چرت نمى زند تا چه رسد به خواب ، هر چه در آسمانها و زمین هست از آن اوست آنکه به نزد او بدون اجازه اش شفاعت کند کیست ؟ آنچه پیش رو و پشت سرشان هست مى داند و به چیزى از دانش وى جز به اجازه خود او احاطه ندارند قلمرو او آسمانها و زمین را فرا گرفته و نگهداشتن آنها بر او سنگینى نمى کند، که او والا و بزرگ است 

 شواهد نشان می دهدآیه الکرسی همان یک آیه است:

۱٫ تمام روایاتی که در فضیلت آن وارد شده و از آن تعبیر به آیه الکرسی کرده همه نشان می دهد که یک آیه بیش نیست.

۲٫ تعبیر به کرسی فقط در همان آیه اول است و نامگذاری به آیه الکرسی نیز مربوط به همین آیه است.

۳٫ در بعضی از احادیث به همین معنی تصریح شده مانند حدیثی که در امالی شیخ از امیر مؤمنان علی(ع) نقل شده است که ضمن بیان فضیلت آیه الکرسی از «الله لا اله الا هو» شروع فرمود تا «و هو العلی العظیم».

۴٫ در مستدرک سفینه البحار (ج ۹، ص ۹۷)، از مجمع نقل می کند «و آیه الکرسی معروفه و هی الی قوله و هو العلی العظیم؛ آیه الکرسی معروف است و آن تا و هو العلی العظیم است».

۵٫ در حدیثی از امام علی بن الحسین(ع) می خوانیم که پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که چهار آیه از اول سوره بقره و آیه الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه از آخر بقره را بخواند، هرگز ناخوشایندی در خودش و مالش نمی بیند و شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی کندV}(بحارالانوار، ج ۸۹، ص ۲۶۵). 

۶٫ در بعضی از روایات وارد شده که آیه الکرسی پنجاه کلمه است و در هر کلمه ای پنجاه برکت است V}(مجمع البیان، ج ۱ و ۲، ص ۳۶۱). این آیه هم- پنجاه کلمه است.  (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۲، ص ۲۷۶).{V شایان ذکر است هر چند از نظر برخی مفسران آیه الکرسی تنها آیه ۲۵۵ سوره بقره است؛ اما بیشتر مراجع تقلید در نماز لیله الدفن (= نماز وحشت) فرموده اند: احتیاط آن است که تا «هم فیها خالدون» یعنی انتهای آیه ۲۵۷ خوانده شود } (ترجمه تحریرالوسیله، امام خمینی، ج ۱، ص ۱۷۳ ؛ عروه الوثقی، محمد کاظم طباطبایی یزدی، ج ۱، ص ۳۲۶، انتشارات دارالتفسیر).

کرسی چیست؟

 تعریف کرسی در آیه ای که به آیه الکرسی معروف شده است کرسی از ریشه ( ک- ر – س ) گرفته شده و به معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم می باشد و نیز کرسی را تخت هم می گویند که بر آن می نشینند که در این زمینه می توان برای کرسی سه معنی آورد

۱) علم الهی: کرسی همان جسم بزرگ کیهانی است که زمین، خورشید و آسمان ونیز سایر اجزا ی آسمان را در برمی گیرد.

۲) جسم بزرگ کیهانی: کرسی را همان یک جسم و جرم بزرگ کیهانی تصور کرد که تمام اجزائی که در آسمان و زمین … است در آن جای می گیرد که از حضرت علی (ع) نقل شده است که آسمان وزمین وتمام موجودات در داخل این کرسی قرار دارندکه چهار فرشته به اذن خداوند آن را حمل می کنند.

۳) قدرت و سلطنت الهی: کرسی را همان جهان هستی است که این جهان تمام تحت سلطه و قدرت حضرت احدیت بوده و هیچ جنبنده ای از دایره قدرت واحاطه و سیطره او خارج نمی شود وبدون اذن او هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

 عرش چیست؟

: درلغت همان کرسی است که عرش در لغت فارسی به معنی رکن واساس هرچیز ویا سقف خانه گفته می شودبنا براین با توجه به این دو تعریف در مورد کرسی وعرش متوجه می شویم که کرسی ظاهر وعرش باطن هر چیز را گویند.

رسول خدا (ص) فرمود: آیه الکرسى را از گنجینه اى که در زیر عرش است به من داده اند و به هیچ پیغمبرى قبل از من نداده بودند، على (ع) سپس اضافه کرد از آن وقت که من این مطلب را از رسول خد ا (ص) شنیدم هیچ شبى را به سر نبردم مگر آنکه آن را قرائت کردم . مولف (علامه طباطبایی): این معنا در الدر المنثور از آن حضرت نقل شده ، دیلمى هم آن را از آن جناب نقل کرده است ، و روایات از طریق شیعه و سنى در فضیلت آیه الکرسى بسیار است ، و این هم که على (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمود این آیه را از گنجینه اى که در زیر عرش بود به من داده اند، در الدر المنثور نقل از تاریخ بخارى و ابن الضریس از انس آمده ، چیزى که هست در نقل نامبردگان به این عبارت آمده : رسول خدا (ص) فرموده آیه الکرسى را از عرش به من داده اند و این اشاره است به اینکه منظور از کرسى همان زیر عرش است ،و عرش محیط به آن است.

مراد از کرسى و در کافى از زراره روایت آورده که گفت : من از امام صادق (ع) از قول خداى عزوجل پرسیدم ، که مى فرماید: وسع کرسیه السموات و الارض -آیا آسمانها و زمین گنجایش کرسى را و یا کرسى گنجایش آسمانها و زمین را دارد؟ فرمود: هر چه تو تصور کنى در کرسى هست ، و کرسى گنجایش آن را دارد. از ظاهر قضیه چنین به نظر مى رسد که سؤ ال نامبرده ناشى از یک توهم عامیانه است که از کلمه کرسى ، تختى در نظرشان مى آید که در بالاى آسمانها و یا آسمان هفتم و در حقیقت ما فوق عالم اجسام کار گذاشته شده ، و احکام عالم جسمانى از آنجا صادر مى شود و قهرا از این نقطه نظر، آسمانها و زمین ، کرسى را در خود جاى داده اند، نه کرسى آنها را، آن وقت معناى سؤ ال این مى شود که یا بن رسول الله ، مناسب آن است که آیه شریفه رابه صورت"وسع کرسیه " به صداى بالا بخوانیم ، چرا به صداى ضمه قرائت شده ؟، مگر کرسى ، آسمانها و زمین را در خود جاى نمى دهد همچنانکه نظیر این سؤ ال درباره عرش ‍ شده ، امام هم جواب داده ، وسعت در اینجا از سنخ وسعت و جا گرفتن جسمى در جسم دیگر نیست . در معانى الاخبار ،که گفت : من از امام صادق (ع) از قول خداى عزوجل پرسیدم که مى فرماید: وسع کرسیه السموات و الارض – فرمود: منظور از کرسى ، علم خداست . و نیز در همان کتاب است که آن جناب در ذیل جمله :وسع کرسیه السموات و الارض – فرمود: آسمانها و زمین و آنچه بین این دو است همه در کرسى است و اما عرش خدا علمى است که احدى نمى تواند اندازه اش را تقدیر کند.

مولف(علامه طباطبایی) : از این دو روایت بر مى آید که کرسى ، مرتبه اى از مراتب علم خداى تعالى است همچنانکه قبلا هم از روایات دیگر چنین استفاده شد و در معناى دو روایت نامبرده ، روایاتى دیگر نیز هست . و همچنین از این دو روایت و روایاتى که مى آید استفاده مى شود که در عالم وجود مرتبه اى از علم وجود دارد که غیر محدود است ، و به عبارت دیگر در مافوق این عالم که ما جزئى از آن هستیم عالمى دیگر است که موجوداتش امورى غیر محدودند، یعنى وجودشان حدود جسمانى این عالم را ندارد، و آن تعینات که براى هستى ما هست براى آنها نیست ، و این موجودات در عین اینکه نامحدودند، براى خداى سبحان معلوم هستند، یعنى وجودشان عین علم است ، همچنانکه موجودات محدودى که در عالم وجودند در مرتبه وجودشان ، براى خداى سبحان معلوم هستند، یعنى وجودشان همان علم خدا است به آنها، و حضورشان است نزد خدا و امید است که ما موفق شویم این علم را که علم فعلى مى نامند بیان کنیم. و این علم نامحدود که ذکر کردیم همان مطلبى است که در روایت به این عبارت آمده بود: (عرش همان علمى است که احدى نمى تواند اندازه گیرى و تقدیرش کند) و پر واضح است که این نه به آن جهت است که مقدار معلومات این علم نامحدود است ، براى اینکه وجود عدد نامحدود، امرى است محال و هر عددى در داخل عالم وجود بالاخره متناهى خواهد بود، چون این عدد هر چه باشد در مقابل عددى که برابر آن فرض شود و یک عدد بیشتر باشد به یک عدد کمتر است و اگر متناهى نبودن علم ، یعنى اگر عرش خدا به خاطر نامتناهى بودن عدد معلومات آن باشد، باید کرسى ، قسمتى از عرش باشد، چون کرسى هم عبارت بود از علم ، هر چند علمى محدود. پس نامتناهى بودن علم تنها از جهت کمال وجودى آن است و حدود و قیود وجودى که در این عالم یعنى در عالم ماده باعث افزایش ‍ موجودات و تمایز و امتیاز هر یک از دیگرى شده و از این تمایزات انواع و اصناف و افراد زائیده شده ، و افراد هم داراى حالاتى و اضافاتى شده اند، نمى تواند آن کمال نامتناهى را اندازه گیرى و تحدید کند، همچنانکه آیه زیر هم بر این معنا دلالت دارد: وان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم – و این موجودات همانطور که معلوم است به علمى بى نهایت و غیرمقدر، یعنى موجود در ظرف علم است به وجودى غیر مقدر و بى اندازه ، همچنین با حدودى که دارند معلوم و موجود در ظرف علم هستند و این علم یعنى علم به محدودات بطورى که توضیحش خواهد آمد، همان کرسى است .

و چه بسا همین معنا از جمله :یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم – نیز استفاده شود، براى اینکه معلوم خدا را عبارت دانسته از ما بین ایدیهم و ما خلفهم ، و این دو معنا: (ما بین ایدى و ما خلف ) در عالم ماده با هم جمع نمى شوند، پس ناگزیر باید مقامى باشد که حال و آینده ، و خلاصه تمامى چیزهائى که در زمان و مکان و امثال آن متفرق هستند، در آنجا به یک مکان جمع باشند، و مسلما این وجودات که در آن مقام یک جا جمع هستند وجودات غیر متناهى نیستند، زیرا اگر وجود و کمالى غیر محدود و غیر مقدر مى داشتند، دیگر صحیح نبود با جمله : و لا یحیطون بشى ء من علمه الا بما شاء- علم به پاره اى از آن موجودات را استثنا کند، و بفرماید: شفیعان به مقدارى از آنها که خدا خواسته باشد علم پیدا مى کنند،

تفاوت عرش و کرسى ازدیدگاه امام صادق(ع)

پس معلوم مى شود آن مقام ، مقامى است که شفیعان مى توانند به بعضى از حقایق آن احاطه یابند، در نتیجه معلوم مى شود آن مقام مرحله علم به محدودات و مقدرات است ، البته به آن جهت که محدود ومقدر هستند. عرش و نسبت آن با کرسى و در توحید از حنان روایت آورده که گفت : از امام صادق (ع) از عرش و کرسى پرسیدم ، فرمود عرش صفاتى بسیار مختلف دارد، در هر سببى و صنعى که در قرآن آمده ، صفت جداگانه اى دارد، در جمله : رب العرش العظیم – منظور ملک عظیم است . و همچنین در جمله : الرحمن على العرش استوى = که مى فرماید رحمان بر ملک مسلط است ، و این عرش همان علم به کیفیت دادن به اشیاء است ، و در جائى که عرش و کرسى جداى از هم ذکر شوند هر یک معنائى جداگانه دارند، براى اینکه عرش و کرسى دو باب از بزرگترین ابواب غیب بوده ، و خود آن دو نیز غیب هستند و همچنین آن دو مقرون با غیب هستند، چون کرسى باب ظاهر از غیب است که براى اولین بار موجودات بى سابقه از آن باب طلوع مى کنند، وآنگاه همه اشیاء از همانجا به وجود مى آیند، اما عرش ، باب باطن غیب است که علم چگونگى ها و علم عالم کون و علم قدر و اندازه گیریها، و نیز مشیت و صفت اراده و علم الفاظ و حرکات و سکنات و علم بازگشت و ابتدا، همه در آن باب است.

پس عرش و کرسى در علم دو باب قرین همدیگرند، چون ملک عرش ، غیر ملک کرسى است ، و علم آن پنهان تر از علم کرسى است . از این جهت است که خداى تعالى درباره عرش مى فرماید: رب العرش العظیم – یعنى عرشى که صفتش عظیم تر از صفت کرسى است ، در عین اینکه هر دو، علم قرین هم هستند. عرض کردم : فدایت شوم ، پس چراعرش در فضیلت ، همسایه کرسى شد؟ فرمود: براى این همسایه آن شد که علم کیفیت ها در آن است ، و از ابواب بداء و انیت و حد رتق و فتق آن هر چه ظاهر مى شود، در آن ظاهر مى گردد، به این جهت عرش و کرسى ، همسایه یکدیگر شدند، چیزى که هست یکى دیگرى را در ظرفیت خود گنجانیده ، و خداى تعالى با الفاظى از قبیل عرش و کرسى براى دانشمندان مثلى زده ، تا بر درستى ادعاى آن دوکنند، چون خدا هر کس را که بخواهد به رحمت خود مخصوص مى دارد و او قوى و عزیز است .

مولف(علامه طباطبایی) : اینکه فرمود: چون کرسى باب ظاهر از غیب است وجهش را بطور اجمال فهمیدى ، پس یک مرتبه اى از علم که مرتبه مقدر و محدود آن است به عالم ما، که عالم جسمانى است و عالم مقدر و محدود است ، نزدیک تر از آن مرتبه اى است که قدر و حد ندارد. و اینکه فرمود:و بمثل صرف العلماء… اشاره است به اینکه الفاظ عرش و کرسى و نظایر آنها مثلهائى است که مردم را توجه مى دهد به اینکه چگونه استدلال کنند، لیکن غیر از کسانى که عالم هستند این مثل ها را نمى فهمند. و در احتجاج از امام صادق (ع) روایت آورده که در حدیثى فرمود: خداى تعالى هر چیزى را در داخل کرسى خلق کرد، به غیر از عرش خود که او عظیم تر از آن است که در کرسى جاى بگیرد. مؤ لف(علامه طباطبایی) : عرش ، علمى است که خدا، انبیاء و رسولان خود را به آن آگاه نموده ، و کرسى ، علمى است که احدى را به آن آگاه نکرده ، مانند خبرى که شیخ صدوق آن را از مفضل از امام صادق (ع) نقل کرده ، درست نیست ، و گویا اشتباهى است از راوى که جاى دو کلمه عرش و کرسى را عوض ‍ نموده ، و یا اصلا روایت صحیح نیست ، و مانند روایتى است که به زینب عطر فروش نسبت داده اند، باید دور انداخته شود. و در تفسیر عیاشى از على (ع) روایت آورده که فرمود: آسمان و زمین و همه مخلوقى که بین آن دو است همه در داخل کرسى قرار دارند، و این کرسى را چهار فرشته به امر خدا حمل مى کنند.

مولف : این روایت را شیخ صدوق از امیر المؤ منین هم آورده :و این کرسى را چهار فرشته حمل مى کنند، در روایات ائمه اهل بیت (ع) تنها در این روایت آمده و سایر روایات تنها به اثبات حاملین براى عرش ‍ اکتفا کرده و در حقیقت همان را گفته که قرآن کریم مى گوید، چون در قرآن به همین معنا اکتفاء شده ، که عرش ، حاملینى دارد، فرموده : الذین یحملون العرش و من حوله .و نیز فرموده : ویحمل عرش ربک فوقهم یومئذ ثمانیه – ممکن هم هست که خبر نامبرده را بتوان اینطور تصحیح کرد: که کرسى با عرش متحد است ، و هر دو یک چیز هستند،یک چیزى که ظاهر و باطنى دارد، ظاهر آن کرسى و باطن آن عرش است قهرا وقتى یکى از آن دو، حاملین داشته باشد، دیگرى هم دارد.و نیز در تفسیر عیاشى از معاویه بن عمار از امام صادق (ع) روایت کرده که معاویه گفت : از آن جناب پرسیدم : معناى جمله :من ذا الذى یشفع عنده الا باذنه – چیست ؟ و منظور از این شفیعان چه کسانى هستند؟ فرمود: مائیم آن شفیعان ./تفسیرالمیزان جلد۲

عکس العمل شیطان هنگام نزول آیه الکرسی

امام محمد باقر از امیر المومنین (ع) روایت فرموده: هنگامی که آیت الکرسی نازل شد رسول خدا (ص) فرمود آیه الکرسی آیه ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت هر بتی که در جهان بود با صورت به زمین خورد. در این زمان ابلیس ترسید و به قومش گفت :”امشب حادثه ای بزرگ اتفاق افتاده است باشید تا من عالم را بگردم و خبر بیاورم. ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید مردی را دید و از او سوال کرد: ” دیشب چه حادثه ای اتفاق افتاد” مرد گفت "رسول خدا فرمود:” آیه ای از گنج های عرش نازل شد که بت های جهان به خاطر آن آیه همگی با صورت به زمین خوردند. ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن ها خبر داد. آیت الکرسی سید آیات قرآن پیامبر به حضرت علی (ع) فرمود: ” یا علی ! من سید عربم-مکه سید شهر هاست- کوه سینا سید همه کوه هاست- جبرئیل سید همه فرشتگان است – فرزندانت سید جوانان اهل بهشتند- قرآن سید همه کتاب هاست – بقره سید همه سوره های قرآن است – ودر بقره یک آیه است که آن آیه ۵۰کلمه دارد و هر کلمه ۵۰ برکت دارد و آن آیت الکرسی است.

پاداش کسی که آیت الکرسی را زیاد می خواند

عبدالله بن عوف گفته است:” شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار ؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت. بعد گفتند: خانه هایش را بشمار. دیدم ۱۷۵ خانه بود. به من گفتند این خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم. صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم. او گفت : معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می خوانی. گفتم : بله ؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی؟. گفت برای اینکه این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی های مرگ بر او آسان می شود.

داستان نزول  آیه الکرسی-پاداش عجیب درهمین دنیا

رسول اکرم (ص) فرمود: چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (۱۸و۱۹ آل عمران) و قل اللهم (۲۶-۲۷آل عمران) و سوره توحید و آیه الکرسی را به زمین نازل کندهمگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی که بین آن ها و خداوند حجابی نبود. سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی کسانی که عصیان و گناه می کنند می فرستی ؛ در حالی که ما پاک و مطهر هستیم. سپس خدای متعال فرمود :

 به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ کس شما را بعد از نماز نخواند مگر این که او را در مرتبه بالای قدس جای دهم که از نعمت های آن استفاده کنند و در هر روز ۷۰ بار به او با نظر رحمت خود بنگرم و در هر روز ۷۰ حاجت او را برآورم هرچند که بسیار گناه کرده باشد که کمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد.

آیت الکرسی برای حفظ چشم

بعد از هر نماز دستان را روی چشم بگذارید و بعد از خواندن آیت الکرسی بگویید:اللهم احفظ حدقتی بحق حدقتی علی(ع) 

امام کاظم (ع) فرمود: از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم که کسی داشت سوره حمد را می خواند پس حضرت فرمود: هم شکر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید که سوره توحید می خواند فرمود: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید که سوره قدر می خواند فرمود: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید که آیت الکرسی می خواند فرمود: خداوند خالق امان نامه برایش فرو فرستاد.

علت برتری  قرآن بر تورات؟

روایت شده که از پیامبر (ص) پرسیدند: قرآن برتر است یا تورات؟ فرمودند: در قرآن آیه ای است که از تمام کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرموده بهتر و برتر و والاتر است و آن آیه الکرسی است.

پیامبر فرمودند با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است. پیامبر فرمودند آیه الکرسی وسوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست. پیامبر (ص) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید. رسول خدا (ص) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نوره چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن۳نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می باشد. پیامبر (ص) فرمودند: در معراج در آسمان هفتم ملائکه آیه الکرسی می خوانند.

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.

امام علی (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید. امام محمد باقر (ع) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

رسول خدا در خواب به دختر خویش فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان وزمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.

رسول خدا (ص) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.

امام رضا (ع) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.

پیامبر فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.

رسول اکرم (ص) فرمود: یا علی بر تو باد به خواندن آیه الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی کند و هر کس بعد از هر نماز آیه الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلا فاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیه الکرسی مواظبت نمی کند.

در روایتی از امام باقر آمده است: هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد.

رسول اکرم فرمودند: هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.

بعد از هر نماز دست بر چشم بگذارد و آیه الکرسی بخواند و بگوید : اعیذ نور بصری بنور الله الذی لا یطفی-خداوند به موسی بن عمران وحی فرمود: کسی که بعد از نماز واجبش آیه الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین – اجر انبیا و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی نماید. مداومت نمی نماید به آن مگر پیامبر یا صدیق یا کسی که از او راضی شده ام و یا شخصی که شهادت را روزی او می نمایم.

آیه الکرسی است

 پیامبر (ص) روایت کرده است که فرمودند : ۵ چیز حافظه را قوی می گرداند: خوردن شیرینی – گوشت نزدیک گردن – عدس – نان سرد و خواندن آیت الکرسی

روایت شده : هر که علم می خواهد بر پنج چیز مواظبت می کند: ۱- پرهیزکاری در آشکارا و پنهان ۲- خواندن آیت الکرسی ۳- همیشه با وضو بودن ۴- نماز شب خواندن حتی اگر دو رکعت باشد. ۵- غذا خوردن به منظور نیرو گرفتن نه شکم پر کردن.

 امام صادق (ع) فرمود: سفر را با دادن صدقه و یا با خواندن آیت الکرسی آغاز کنید. کسی که در سفر هر شب آیه الکرسی را بخواند هم خودش در سلامت باشد و هم چیزهایی که همراه اوست.

 اگر برای کسی کار مهمی پیش آمده باشد و بخواهد که زود انجام شود و به صحرایی(جای خلوتی) برود که در آنجا کسی نباشد و خطی دور خود بکشد و رو به قبله با اخلاص بنشیند و ۷۰ بار آیه الکرسی را بخواند . بدون شک در آن روز حاجات او بر آورده شود .

 رسول اکرم (ص) فرمودند: هرگاه برای حاجتت از خانه ی خود بیرون آمدی آیه الکرسی را بخوان که حاجتت به خواست خدا برآورده گردد.

امام علی (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند"قصدانجام کاری دارید" پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه ۱۹۰إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآَیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ…میعاد) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود.

در روایت آمده است هر کس آیت الکرسی را در وقت غروب بخواند حاجتش برآورده گردد. 

***

کرسی (ازمنظردیگر)

" کرسی" از نظر ریشه لغوی از" کرس" (بر وزن ارث) گرفته شده که به معنی اصل و اساس می‏باشد و گاهی نیز به هر چیزی که بهم پیوسته و ترکیب شده است گفته می‏شود و به همین جهت به تختهای کوتاه" کرسی" می‏گویند و نقطه مقابل آن" عرش" است که به معنی چیز" مسقف" یا خود سقف و یا تخت پایه بلند می‏آید. 

و از آنجا که استاد و معلم به هنگام تدریس و تعلیم بر کرسی می‏نشیند گاهی کلمه کرسی کنایه از علم می‏باشد و نظر به اینکه" کرسی" تحت اختیار و زیر نفوذ و سیطره انسان است گاهی به صورت کنایه از" حکومت" و" قدرت" و فرمانروایی بر منطقه‏ای به کار می‏رود. 

در این آیه می‏خوانیم که کرسی خداوند همه آسمانها و زمین را در بر می‏گیرد، کرسی در اینجا به چند معنی می‏تواند باشد: 

الف: منطقه قلمرو حکومت‏ 

– یعنی خداوند بر همه آسمانها و زمین حکومت می‏کند و منطقه نفوذ او همه جا را در بر گرفته و به این ترتیب کرسی خداوند مجموعه عالم ماده اعم از زمین و ستارگان و کهکشانها و سحابیها است. 

ب: منطقه نفوذ علم‏ 

– یعنی علم خداوند به جمیع آسمانها و زمین احاطه دارد و چیزی از قلمرو نفوذ علم او بیرون نیست زیرا همانطور که گفتیم کرسی گاهی کنایه از علم می‏باشد. در روایات متعددی نیز روی این معنی تکیه شده است از جمله حفص بن غیاث از امام صادق ع، نقل می‏کند که از آن حضرت پرسیدم:منظور از" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ چیست؟فرمود: منظور علم او است[۱] . 

ج: موجودی وسیع‏تر از تمام آسمانها و زمین‏ 

– که از هر سو آنها را احاطه‏کرده است و به این ترتیب معنی آیه چنین می‏شود: کرسی خداوند همه آسمانها و زمین را در بر گرفته و آنها را احاطه کرده است.در حدیثی از امیر مؤمنان علی ع این تفسیر نقل شده آنجا که می‏فرماید:" الکرسی محیط بالسماوات و الارض و ما بینهما و ما تحت الثری‏" کرسی احاطه به زمین و آسمانها و آنچه ما بین آنها و آنچه در زیر اعماق زمین قرار گرفته است دارد"[2]. 

حتی از پاره‏ای از روایات استفاده می‏شود که کرسی به مراتب از آسمانها و زمین وسیع‏تر است بطوری که مجموعه آنها در برابر کرسی همچون حلقه‏ای است که در وسط بیابانی قرار داشته باشد از جمله از امام صادق ع نقل شده که فرمود:" ما السماوات و الارض عند الکرسی الا کحلقه خاتم فی فلاه و ما الکرسی عند العرش الا کحلقه فی فلاه[۳] (آسمانها و زمین در برابر کرسی همچون حلقه انگشتری است در وسط یک بیابان و کرسی در برابر عرش همچون حلقه‏ای است در وسط یک بیابان). البته معنی اول و دوم کاملا مفهوم و روشن است ولی معنی سوم چیزی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است از آن پرده بر دارد زیرا وجود چنان عالمی که آسمانها و زمین را در بر گرفته باشد و به مراتب وسیع‏تر از جهان ما باشد هنوز از طرق متداول علمی اثبات نشده است، در عین حال هیچگونه دلیلی بر نفی آن نیز در دست نیست، بلکه همه دانشمندان معترف‏اند که وسعت آسمان و زمین در نظر ما با پیشرفت وسائل و ابزار مطالعات نجومی روز به روز بیشتر می‏شود و هیچ کس نمی‏تواند ادعا کند که وسعت عالم هستی به همین اندازه است که علم امروز موفق به کشف آن شده است بلکه به احتمال قوی عوالم بی‏شمار دیگری وجود دارد که از قلمرو دید وسائل امروز ما بیرون است 

ناگفته نماند که تفسیرهای سه‏ گانه بالا هیچ منافاتی با هم ندارد و جمله" وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ" می‏تواند هم اشاره به نفوذ حکومت مطلقه و قدرت پروردگار در آسمانها و زمین باشد و هم نفوذ علمی او و هم جهانی وسیع‏تر از این جهان که آسمان و زمین را در بر گرفته است. و در هر صورت این جمله، جمله‏های ما قبل آیه را که در باره وسعت علم پروردگار بود تکمیل می‏کند.
پاورقی

[۱] ) تفسیر نور الثقلین، جلد اول صفحه ۲۵۹ شماره ۱۰۳۶


[۲] تفسیر نور الثقلین، جلد اول، صفحه ۲۶۰ حدیث شماره ۱۰۴۲


[۳] مجمع البیان، جلد ۱صفحه ۳۶۲
  • العبدعلی اکبر

آیت الکرسی

عرش الهی

کرسی

۲۵۵ بقره