إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ نتیجه تصویری برای عکس ماه رمضان پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات

دنیا در سیطره شیطان (آیا ما به ظهور نزدکیم ؟)

شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۴۳ ب.ظ

 


ـ «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

اِتَّخِذِ الشَّیْطانَ عَدُواًّ فَاِنَّ اللهَ تعالی یَقُولُ «اِنَّ الشَّیْطانَ لَکُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُواًّ».

تو شیطان را دشمن خود بدار. خدای متعال می‌فرماید «همانا شیطان دشمن شما است شما هم او را دشمن بدارید». (بحار، ج ٧٧، ص ١٠٥)

 

٢ـ «امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:

اِن کانَ الشیطانُ عَدُواً فَالغَفلَةُ لِماذا؟!

اگر شیطان دشمن (قسم‌خوردة تو) است پس این همه غفلت و بی‌خبری چرا؟! (بحار، ج ٧٣، ص ١٥٧)

 

٣ـ «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَاللّهَ سِتَّةَ آلاَفِ سَنَةٍ...، عَنْ کِبْرِ سَاعَةٍ وَاحِدَة!

شما از کیفر ابلیس که خدا را شش هزار سال عبادت کرده بود عبرت بگیرید چگونه خداوند آن همه عمل درازمدت او را در اثر یک اندک زمانی تکبر و خودخواهی به کلی نابود ساخت! (نهج‌البلاغه، خطبة ١٩٢«معروف به قاصعه»)

 

٤ـ «امام موسی‌کاظم(علیه‌السلام)»:

اَوّلُ مَن اَلحَدَ و تَزَندَقَ ابلیسُ اللَّعینُ، فَاستَکبَرَ و وَافتَخَرَ عَلی صَفِیِّ اللهِ و نَجِیِّهِ آدمَ عَلیه‌السلام.

اول کسی که در آسمان ملحد و کافر شد ابلیس لعین بود، تکبّر کرد و بر آدم علیه‌السلام برگزیدة خدا فخرفروشی نمود. (تحف‌العقول، ص ٤٢٩)

ابلیس برای گمراه کردن انسانها، عزمش را جزم نمود و بر آن سوگند یاد کرد، گمراه کردن همه ی انسانها، هدف و فلسفه ی مهلت خواهی ابلیس از خداوند بود. ابلیس دارای قدرت تأثیر گذاری بر ذهن و اندیشه ی انسانها است. همه ی انسانها در معرض اغواگری ابلیس قرار دارند انسان موجودی تأثیرپذیر از عوامل بیرونی و القائات و تبلیغات است.
تفسیر نور:ابلیس به خاطر تکبر، عفو نخواست بلکه مهلت خواست.
خطر وسوسه های ابلیس جدی است.

او پس از آن که از اطاعت حق نسبت به سجده آدم سرپیچى کرد، و مورد غضب و لعنت و رجم حضرت ربّ قرار گفت در پیشگاه خداوند از باب لجبازى با خدا و حسادت نسبت به آدم و فرزندانش قسم یاد کرد که تا روز قیامت به گمراه کردن انسان‏ها به جز مخلصین از عباد خدا اقدام کند.

خداوند در آیات سوره اعراف و حجر و اسرا و ص‏ «1» از قسم خوردن شیطان براى گمراه کردن فرزندان آدم یاد مى‏کند: در این زمینه به آیه شریفه سوره اعراف که از آیات دیگر مفصل‏تر، است توجه کنید:

قالَ فَبِما اغْوَیْتَنى لَا قْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقیمَ* ثُمَّ لآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ ایْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ ایْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لاتَجِدُ اکْثَرَهُمْ شاکِرینَ»

گفت: به سبب این که مرا به بیراهه و گمراهى انداختى، یقیناً بر سر راه راست تو [که رهروانش را به سعادت ابدى مى‏رساند] در کمین آنان خواهم‏ نشست.* سپس از پیش رو و پشت سر و از طرف راست و از جانب چپشان بر آنان مى‏تازم و [تا جایى آنان را دچار وسوسه و اغواگرى مى‏کنم که‏] بیشترشان را سپاس‏گزار نخواهى یافت.

او در ابتداى کلامش با کمال وقاحت و بى شرمى، گمراهى خود را به حضرت حق که رحمت بى‏نهایت است نسبت داد و در این زمینه مرتکب جنایت شد.

حضرت باقر علیه السلام در ذیل این آیه مى‏فرماید:

ثُمَّ لَآتِینَّهُمْ مِنْ بَیْنِ ایْدِیهِمْ‏

مَعْناهُ: اهَوِّنُ عَلَیْهِمْ امْرَ الْآخِرَةِ،

وَ مِنْ خَلْفِهِمْ‏

آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْامْوالِ وَ الْبُخْلِ بِها عَنِ الْحُقوقِ لِتَبْقى‏ لِوَرَثَتِهِمْ،

وَ عَنْ ایْمانِهمْ‏

افْسِدُ عَلَیْهِمْ امْرَ دینِهِمْ بِتَزیینِ الضَّلالَةِ وَ تَحْسینِ الشُّبْهَةِ،

وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ‏

بِتَحْبیبِ اللَّذّاتِ الَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَواتِ عَلى قُلُوبِهِمْ. «3»

منظور از آمدن شیطان به سراغ انسان از پیش رو ساده جلوه دادن آخرت در نظر آدمى است، تا جائى که براى آبادى عالم آخرت کارى انجام ندهد.

و منظور از پشت سر این است که آنان را به جمع آورى مال و ثروت و بخل ورزى از پرداخت حقوق واجب و باقى گذاردن درهم و دینار براى ورثه سوق مى‏دهم.

و مقصود از طرف راست، ضایع کردن امور معنوى است به وسیله ایجاد شک و تردید و شبهات، و آرایش دادن امور ضلالت و گمراهى در نظر اولاد آدم است. و طرف چپ جلوه دادن لذّات مادى و شهوات در برابر انسان است.

با این چهار برنامه وضع انسان به گونه‏اى شود که تمام نعمت‏هاى الهى به دست او، در مسیر غلط قرار گیرد، و از دایره شکر که عالى‏ترین خصلت است خارج گردد.

رسول اکرم صل الله علیه وآله ، دوره ای را که بشریت با آن در آینده مواجه خواهد شد را بر سه دوره تقسیم کرده اند. (بالاخص جامعه مسلمین را )

۱- دوره ای خواهد آمد که مردم امر بمعروف و نهی از منکر را ترک خواهند کرد (اصحاب عرض نمودند که آیا امکان دارد که مردم امر به خوبی ها و نهی از بدی ها را ترک کنند ) حضرت فرمودند : بدتر هم خواهد شد:

۲- زمانی برسد که مردم امر به منکر کنند یکدیگر را و نهی از معروف. ( باز اصحاب با تعجب گفتند آقا، یعنی امکان دارد ) حضرت فرمودند: بله بالاتر از این هم خواهد شد.

۳- زمانی برسد ،که جای معروف و منکر با هم عوض شود.

با این روایت به نظر شما ما در کدام یک از این جایگاهها قرار گرفته ایم .

آیا در جامعهٔ ما هم اکنون جای معروف و منکر با هم عوض نشده است ؟

خوب فکر کنیم و مصداق های آن را برای خود بشماریم. و از آن عبرت بگیریم و مواظب باشیم که ما معروف و منکر را جا بجا انجام ندهیم، چون شیطان در آخر الزمان هر چه در چنته دا شته باشد رو میکند و هر تیری که در آستینش دارد را به سمت انسانها رها میکند .

چون می داند که اجلش رو به پایان است چون در حکومت امام العدل، شیطان گردن زده خواهد شد.

مرحوم  آیت الله اشتهاردی (ره) از شاگردان آیت الله مرعشی نجفی(ره) می فرمود:

که آقای مرعشی در کلاس درسشان میگفت که من وقتی صبح از منزل خارج میشوم خدا را به چهارده معصوم علیهم السلام قسم می دهم که وقتی ظهر به خانه برگشتم دیندار برگردم . 

ببینید عزیزان این مرجع عالی قدرمان توسل میکرد که دیندار بماند آن هم زمانی از روز را که در بیرون خانه است. چون در روایت آمده است:

شخص صبح دیندار است و شب دینش را از دست می دهد و برعکس. چون عوامل سقوط زیاد است . از این جهت سقوط انسانها بیشتر خواهد شد.

 

با رانده شدن ابلیس از درگاه الهی، آن مطرود، از بارگاه ربوبی درخواست کرد که تا روز رستاخیز به وی مهلت داده شود و گفت: « رَبِّ فَأَنظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ.»، پروردگارا مرا تا روزی که انسان ها برانگیخته می شوند مهلت بده. خداوند نیز به درخواست او پاسخ مثبت داد و فرمود: « فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ.»تو از مهلت داده شدگانی.

 

شیطان پس از پذیرش تقاضای ش از ناحیه ذات مقدس خداوندی مبنی بر عمر طولانی، این سوگند را یاد نمود و گفت:« فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ.»   که بندگان او را اغوا می کند.

 

جواب قسم

 

جمله« لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ.»، جواب این قسم است، و معنایش این است که حتما" همه را گمراه خواهم کرد؛ لکن در این میان یک استثنا وجود دارد، و خود شیطان نیز اعتراف می کند که توانایی اغوای آنها را ندارد: «إلا عبادک منهم مخلصین»، و ان بندگان «مخلص» خدا هستند .

 

«اغواء» از ریشه غوی، غی، به معنی غور در جهل و نادانی است و به تعبیر دیگر جهالت توأم با عقیده فاسد است. با دقت در تعبیر اغواء و معنای آن، به خوبی روشن می شود که شیطان باورهای درست انسان را تغییر داده و عقیده باطل را به او القا می کند. زشتی را خوب جلوه می دهد، ایجاد وسوسه می کندو….

 

عوامل اغواء

 

‏برخی از کارهای شیطان در راستای اغوای انسان عبارتند از :

 

1-زینت بخشیدن به کارهای دنیا :قرآن از زبان وی حکایت می کند که گفت:« رَبِّ بِمَا أَغْوَیْتَنِی لأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الأَرْضِ» (حجر39)، من{نعمتهای مادی را} در زمین، در نظر آنها زینت می دهم.

 

2-زینت دادن کارهای زشت: چنان که قران می فرماید: « وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ» (انعام43)، شیطان هر کاری که انها می کنند، در نظرشان زینت می دهد.

 

3-امر به فحشاء و منکر: « إِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ»، او {شیطان} امر به فحشاء و منکر می کند.

 

4-ایجاد نگرانی به خاطر تنگدستی: شیطان با این وسوسه که اگر بخشش کنی، فقیر خواهی شد، از سخاوت و انفاق جلوگیری می کند.قرآن می فرماید: « الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ» (بقره268)، شیطان شما را (به هنگام انفاق) وعده فقر و تهیدستی می دهد.

 

5-ایجاد دشمنی و کینه: قرآن می فرماید: « إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء» (مائده91)، شیطان می خواهد در میان شما به وسیله{شراب و قمار}ایجاد عداوت و کینه نماید.

 

6-ایجاد فتنه و فساد: « الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ» (اسراء53)، شیطان (به وسیله سخنان ناموزون)، در میان آنها فتنه و فساد می کند.

 

7-فریفتن به آرزوهای طولانی: « الشَّیْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ» (محمد25)، شیطان اعمال زشتشان را زینت داده، و آنها را با آرزوهای طولانی فریفته می کند.

8-ایجاد وسوسه: « إِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ إِلَى أَوْلِیَآئِهِمْ» (انعام121)، شیطان ها برای دوستشان وحی(وسوسه)می کنند.

ولی در خصوص مخلصین باید گفت اورا بر مخلصینی راهی نیست زیرا :

مخلص کسی است که روح خود از غل و غش طبیعت و امور مالی خالی نموده و قلبش را از غیر خدا پاک کند و آنرا از محبت خدا پر نماید. آری قلبی که چنین باشد، منزل و مظار ملایک و فرشتگان می باشد وارمغان آن وحی و الهام خواهد بود؛ مانند قلوب انبیا و ائمه چنان که در زیارت آن بزرکواران می خوانیم  که: «التامین فی محبة الله و المخلصین فی توحید الله». ونیز کمل اولیای الهی که در  هیچ شرایظی، تحت تاثیر القائات شیظانی و تزیینات او قرار می گیرند. در آنسوی قضیه، قلبی که اینگونه نباشد، منزل ومأوای شیطان خواهد بود و با رخنه خود هر آنچه بخواهد در آن جای می دهد.

لازم به یادآوری است که مخلص،(به فتح لام)، نیاز به مخلص،(به کسر لام) دارد، و آن خدا است، و این بیانگر این معنی است که خداوند با عنایات ویژه خود عده ای را برای خود خالص می کند؛ لذا هیچ یک از امور هشت گانه گفته شده در آنها موثر نخواهد بود.

در توضیح مفسر بزرگ علامه طباطبایی می‌گوید: اینها در مقام لفظ نمی‌توانند خدا را وصف کنند لفظ عربی و عبری و تازی و فارسی همین لغات است و این‌ها کوتاه است، وقتی به لفظ آمدند سر سلسله مخلصین که وجود مبارک پیامبر اکرم است فرمود: «لا احصی ثنائا علیک انت کما اثنیت علی نفسک» ما نمی‌توانیم مدح تو را بگوییم. عجز اینها صحیح و معقول و مقبول است که نمی‌توانیم حق معرفت تو را به جا بیاوریم. به عبارت دیگر درباره هر چیزی معرفتی وجود داشته باشد مادامی که در مقام لفظ باشد معرفت خداوند به همراه اعتراف است. بنابراین اینکه مخلصین می‌توانند خدا را وصف کنند وصف در مقام لفظ نیست این وصف فی نفوسهم و قلوبهم است. زمانی انسان می‌تواند خدا را وصف کند آنجایی که کل هویت او رخت بربندد و قلب او متیم بشود به حب الهی و اگر این چنین شد برابر قرب نوافل خداوند همه چیز او می‌شود پس در حقیقت گوینده خود خداست، شنونده خود خداست و به عبارت دیگر خداوند با زبان خود دارد خودش را وصف می‌کند در حقیقت او واصف است او موصوف است و همچنین وصف است.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی