إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ نتیجه تصویری برای عکس ماه رمضان پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

Image result for ‫ایت الله سیستانی‬‎ Image result for ‫ایت الله بهجت‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫علامه قاضی‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎ Image result for ‫مرحوم هاشم حداد‬‎
آخرین نظرات

 

با توجه به تولد حضرت عیسی مسیح که سلام خداوندو ملائک بر او باد بر آن شدیم تاچند حدیث و تفسیرمربوطه  آنرا خدمتتان تقدیم کنیم:

1- در تفسیر قمى در ذیل آیه شریفه:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ..." گفته است: پدرم از قاسم بن محمد از سلیمان بن داود منقرى از ابى حمزه از شهر بن حوشب روایت کرده که گفت: حجاج به من گفت: اى شهر یک آیه از قرآن مرا گیج کرده، نمى‏فهمم معنایش چیست؟ پرسیدم: اى امیر آن کدام آیه است؟ گفت: آیه:" وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ" است با اینکه به خدا سوگند دستور مى‏دهم گردن یک یهودى و یا مسیحى را بزنند و خودم تا آخرین رمقش مى‏ایستم و به دقت نگاه مى‏کنم ببینم لب‏ها را تکان مى‏دهد و به حقانیت عیساى مسیح شهادت مى‏دهد یا نه، چیزى نمى‏بینم بلکه لب‏ها هم چنان بسته است تا بدن سرد شود با این حال چطور آیه قرآن خبر مى‏دهد که هر یهودى در دم مرگش به عیسى ایمان مى‏آورد، من به او گفتم: خدا امیر را اصلاح کند معناى آیه شریفه آن طور که تو فهمیدى نیست، پرسید: پس به چه معنا است؟ گفتم: عیسى قبل از بپا شدن قیامت از آنجا که هست نازل مى‏شود و هیچ اهل ملتى باقى نمى‏ماند نه یهودى و نه غیر یهودى مگر آنکه قبل از مرگ وى به وى ایمان مى‏آورند و او دنبال مهدى (ع) به نماز مى‏ایستد، حجاج چون این بشنید از در تعجب گفت: واى بر تو این سخن از که آموختى و از چه کسى نقل مى‏کنى؟ گفتم: محمد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب آن را برایم نقل کرد، در پاسخم گفت: بخدا سوگند که از سر چشمه‏اى زلال گرفته‏اى.1

کسانى که در دنیا هلاک شدند به دنیا بر نمى گردند
(وَ حَرامٌ عَلى قَرْیَةٍ اَهْلَکْناها اَنَّهُمْ لایَرْجِعُونَ).
(و حرام است بر شهرها و آبادیهایى که (بر اثر گناه ) نابودشان کردیم (که به دنیا باز گردند؛) آنها هرگز باز نخواهند گشت )2
آنچه که از روایات استفاده مى شود عدّه اى از خوبان و عدّه اى از بدان در رجعت بر نمى گردند و آنها عبارتند از:
کسانیکه در دنیا به عذاب الهى هلاک شده اند.
از امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام روایت شده است که :
(هر محلّى که اهالى آن به عذاب الهى گرفتار و هلاک شده باشند در زمان رجعت باز نخواهند گشت .
و این آیه (و حرام على قریة ...) از بزرگترین دلائل بر اثبات رجعت مى باشد، به جهت آنکه در اسلام کسى نیست که منکر رجعت در قیامت و عالم آخرت باشد خواه آنکه به عذاب الهى هلاک شده و یا به مرگ عادى مرده باشد.
پس سخن خداوند (لایرجعون یعنى باز نخواهند گشت ) مربوط به رجعت در عالم دنیا است ، چون در قیامت همگان رجعت مى کنند و محشور مى شوند تا اهل معصیت در آتش دوزخ گرفتار آیند.3

 

2- حضرت عیسی علیه‌السلام

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: «فَیَلْتَفِتُ الْمَهْدِیُّ وَقَدْ نَزَلَ عیسی عِنْدَ الْمَنارَةِ البَیْضاءِ مِنَ الْقُدْسِ... فَیَقُولُ الْمَهْدیُّ تَقَدَّمْ صَلِّ بِالنّاسِ فَیَقُولُ: اِنَّما اُقیمَتِ الصَّلاةُ لَکَ فَیُصَلّی عیسی خَلْفَهُ وَیُبایِعُهُ وَیَقُولُ: اِنَّما بَعِثْتُ وَزیرا، وَلَمْ اُبْعَثْ اَمیرا؛4 مهدی علیه‌السلام متوجه می‌شود که عیسی علیه‌السلام در قدس در نزدیکی مناره سفید فرود آمده است... پس مهدی علیه‌السلام می‌گوید: جلو بایست و با مردم نماز بخوان، سپس عیسی علیه‌السلام می‌گوید: نماز برای تو اقامه شده است. پس عیسی علیه‌السلام پشت سر او نماز می‌خواند و با او بیعت می‌کند و می‌گوید: من به عنوان وزیر برانگیخته شده‌ام نه به عنوان امیر [و امام].»
امام صادق علیه‌السلام فرمود: «یَعُودُ القائِمُ اِلَی الْقُدْسِ وَیُصَلّی بِالنّاسِ اِمَاما، حَتّی اِذا کانَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ وَاُقیمَتِ الصَّلاةُ، یَنْزِلُ ـ یَعْنی عیسی علیه‌السلام ـ وَمَعَهُ سَبْعُونَ اَلْفا مِنَ الْمُلائِکَةِ، وَهُوَ بِعَمّامَةٍ خَضْراءَ، مَتَقَلِّدٌ بِسَیْفٍ، عَلی فَرَسٍ وَبِیَدِهِ حَرْبَةٌ..5
قائم علیه‌السلام به قدس برمی‌گردد و [چند روزی] با مردم نماز می‌خواند، چون روز جمعه فرا رسد و نماز به پا شود، عیسی علیه‌السلام با هفتاد هزار فرشته، در حالی که عمامه سبزی به سر دارد و شمشیرش را حمایل کرده، سوار بر اسب و با سلاحی در دست فرود می‌آید.»

 

3- حضرت رسول (ص):

اى مردم! شما را در باره اهل بیتم به نیکى سفارش مى‏کنم چون ایشان با حق و حق با ایشان است و آنها امامان هدایت شده بعد از من هستند و امینهاى معصومند. آنگاه ابن عباس برخاست و گفت: اى رسول خدا! امامان بعد از شما چند نفرند؟ فرمود: به عدد نقیبان بنى اسرائیل و حواریین عیسى، نه تن آنان از صلب حسینند، و مهدى این امّت از آنها است.6

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: جانشینان و اوصیاء و حجتهاى پروردگار بر خلق پس از من دوازده نفرند، اول ایشان برادرم و آخر ایشان فرزندم مى‏باشد. عرض شد: اى رسول خدا! برادرت کیست؟ فرمود: على بن ابى طالب. عرض شد: فرزندت کیست؟ گفت: مهدى، آن کسى که زمین را از عدل و داد پر کند چنانچه از ظلم و ستم پر شده است، به خدایى که مرا به درستى به پیغمبرى برانگیخته اگر باقى نماند از (عمر) دنیا مگر یک روز هر آینه خداى تعالى آن روز را طولانى فرماید تا فرزندم مهدى بیرون آید، و حضرت عیسى بن مریم روح اللَّه از آسمان فرود آید و پشت سرش نماز کند، و زمین را به نور خویشتن روشن کند، و فرمانروایى و سلطنت او به شرق و غرب عالم برسد.7
به خدا پناه مى‏برم از غضب خدا و غضب رسول خدا! سپس فرمود: خداوند چهار هزار پیغمبر برانگیخت و براى ایشان چهار هزار وصىّ و هشت هزار سبط بود، قسم به آن کسى که جانم به دست اوست من بهترین پیغمبرانم و وصیّم بهترین اوصیا، و دو سبطم بهترین سبطهایند، و حسن و حسین دو سبط این امّتند، و اسباط از فرزندان حضرت یعقوب دوازده نفر بودند، و امامان پس از من دوازده نفر از اهل بیت منند، اوّلى آنها على و وسطى ایشان محمد و آخرینشان محمد است، و او مهدى این امّت است آن کسى که عیسى بن مریم پشت سرش نماز گزارد، هان که هر کس بعد از من به ایشان چنگ زند به ریسمان خدا چنگ زده، و هر که ایشان را واگذارد خدا را واگذارده است.   8

               

4- فرود آمدن حضرت عیسى علیه السلام از آسمان

یکى از عقاید قطعى همه مسلمانان و تمام طوایف اسلامى این است که: حضرت عیسى علیه السلام در زمان ظهور حضرت بقیة الله علیه السلام به روى زمین باز مى گردد، و برخى از آیات قرآنى نیز بر آن دلالت مى کند، در این باره صدها حدیث از طریق شیعه و سنّى روایت شده است که از بازگشت آن حضرت سخن مى گوید، اگر برخى از متعصّبین اهل سنّت به دلایلى در مورد حضرت مهدى علیه السلام تردید مى کنند، در مورد نزول حضرت عیسى (علیه السلام)هیچ تردید ندارند.
از نظر شیعه نیز این مطلب قطعى است که حضرت عیسى علیه السلام از آسمان نازل مى شود، و در بیت المقدّس پشت سر حضرت مهدى علیه السلام نماز مى گزارد و او را تأیید مى کند و در ردیف یکى از معاونان آن حضرت قرار مى گیرد.
در این زمینه، روایات فراوانى در منابع حدیثى شیعه و سنّى وارد شده است که برخى از آنها را در اینجا نقل مى کنیم:

  • در حدیثى از ابو سعید خدرى روایت شده است که پیامبر اکرم فرمود:

«مِنَّا الَّذِی یُصَلِّی عِیسَى بْنُ مَرْیَمَ خَلْفَهُ»9.
«آن کسى که عیسى بن مریم علیه السلام در پشت سر او نماز مى خواند، از ماست».

  • در حدیث دیگرى از عبدالله بن عبّاس آمده است که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:

«لَنْ تَهْلِکَ اُمَّةٌ أنَا فِی أوَّلِها، وَ عیسَى بنُ مَرْیَمَ فی آخِرِها، وَالْمَهْدِیُّ فِی وَسَطِها»10.
«اُمّتى که من در آغاز آن، عیسى بن مریم در پایان آن، و مهدى علیه السلام در میان آن است، هرگز هلاک نمى شود».

  • در کتاب «عقد الدرر» باب دهم، در حدیثى از ابو هریره نقل مى کند که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:

«کَیفَ أنتُم إذا نَزَل ابنُ مَریَمَ فِیکُمْ، وَ امامُکُمْ مِنْکُمْ»11.
«چگونه خواهید بود هنگامى که عیسى بن مریم در میان شما نازل شود و پیشواى شما از میان خود شما خواهد بود؟!».

  • در صحیح بخارى «باب نزول عیسى بن مریم» در حدیثى از ابو هریره نقل مى کند که رسول اکرم فرمود:

«سوگند به خدایى که جانم در دست قدرت اوست ! نزدیک است که پسر مریم به عنوان «داورى دادگر» در میان شما فرود آید، صلیب را بشکند، خوک را بکشد، جزیه را بگذارد و مال را آنقدر بریزد که دیگر کسى آن را نپذیرد»12.

  • در سنن ابن ماجه، از ابى امامه باهلى، روایت کرده است:

رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم در مورد فتنه دجّال و خرابى هاى آن سخن مى گفت، از آن حضرت پرسیدند: یا رسول الله! پس عربها در آن روز کجا هستند؟ فرمود:
«آنها در آن روز بسیار اندک اند، و بیشتر آنها در بیت المقدّس مى باشند، و امامشان «مهدى» آن مرد صالح است، که ناگهان به هنگامى که امامشان آماده نماز صبح شده حضرت عیسى علیه السلام نازل مى شود. حضرت مهدى علیه السلام به احترام او عقب مى رود. حضرت عیسى دست خود را بر شانه او مى گذارد و مى گوید: برو جلو و نماز را بخوان که این نماز براى تو تشکیل یافته است، پس حضرت مهدى(علیه السلام)جلو مى رود و امامت مى کند»13.

  • در حدیث دیگرى آمده است که رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم فرمود:

«حضرت عیسى علیه السلام نازل مى شود، امیر مسلمانان حضرت مهدى(علیه السلام)مى فرماید: بفرما براى ما نماز بخوان.
عیسى(علیه السلام)مى فرماید: برخى از شما بر برخى دیگر امیر هستید و این لطف و کرامّت خداوند بر این اُمّت است»14.

  • در احادیث دیگرى از طریق اهل سنّت آمده است:

«حضرت مهدى و حضرت عیسى(علیهما السلام) اجتماع مى کنند، چون وقت نماز فرا مى رسد حضرت مهدى علیه السلام خطاب به حضرت عیسى(علیه السلام)مى فرماید: بفرمایید جلو ـ براى اقامه نماز ـ.
حضرت عیسى علیه السلام مى فرماید: شما براى نماز شایسته تر هستید، آنگاه حضرت عیسى اقتدا مى کند و نماز را پشت سر او مى خواند»15.

  • 1. ترجمه تفسیر المیزان،آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبایى‏، ج‏5، ص: 233
  • 2. انبیاء، 59.
  • 3. داستانهائی از بازگشت ائمه علیهم السلام به این دنیا ، پدیدآور اصلی : حسینی، عبدالله ص7
  • 4. الصواعق المحرقه، ص98؛ ینابیع الموده، ج3، ص90 و ص135؛ منتخب الاثر، ص316 و الامام المهدی، ص69.
  • 5. الزام الناصب، ص229.
  • 6. الانصاف فی النص علی الائمة ع، ترجمه‏فارسى، ص: 116 سید هاشم بحرانی- ترجمه رسولى محلاتى‏
  • 7. همان، ص: 235
  • 8. همان، ص: 243
  • 9. بحار الانوار، ج 51، ص 84 ـ منتخب الاثر، فصل 2، باب 48، ص 316 ـ بشارة الاسلام، قسمت سیره، باب 38، ص 320.
  • 10. منتخب الاثر، فصل 2، باب 1، ص 155، ح 45 و بحار الانوار، ج 51، ص 85.
  • 11. عقد الدرر، ص 291، باب 10.
  • 12. صحیح بخارى، ج 2، ص 1073 ـ کتاب الانبیاء، باب نزول عیسى بن مریم(علیهما السلام).
  • 13. سنن ابن ماجه، ج 2 ص 526 ; عقد الدرر، ص 294 باب 10.
  • 14. البرهان، ص 158 ـ عقد الدرر، ص 292، باب 10.
  • 15. منتخب الاثر، فصل 7، باب 8، ص 479، ح 2، به نقل از تذکرة الخواص، ص 377.