وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

آخرین نظرات

قال رسول الله (ص) :و عندها یظهر الربا ،یتعاملون بالرشی و یوضع الدین و ترفع الدنیا در آن زمان ربا شایع و زیاد می شود و کارها با رشوه انجام می یابد .دین را کنار گذاشته و دنیا را بزرگ می دانند : قال رسول الله (ص):لیاتین علی الناس زمان لایبقی احد الا اکل الربا فان لم یاکله اصابه غباره زمانی میآید که کسی یافت نمی شود جز اینکه ربا می خورد اگر هم نخورد گرد و غبار ربا به او می رسد .

امام عسکری فرمودند : زمانی می آید که …… اگر به مقام و منصبی برسند از رشوه اشباع و سیر نمی شوند . امام علی (ع) فرمودند : به نام هدیه ،رشوه می گیرند .

آقای سیف در جریان دیدارهای خردادماه خود با مراجع تقلید از سوی آیت‌الله نوری همدانی نیز مورد انتقاد واقع شد و ایشان در دیداری که با سیف داشتند بر حاکم شدن بانکداری بدون ربا در کشور تأکید کردند.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین چندی پیش در سخنانی تأمل‌برانگیز که در دیدار با سرپرست و مدیران ارشد کمیته امداد امام خمینی(ره) بیان شد تصریح کردند که بانک‌های کشور هنوز اسلامی نشده‌اند. ایشان در سخنان خود اخذ دیرکرد و پرداخت سود به سپرده‌های مردم را به صراحت حرام اعلام کردند و این تجارت را نامشروع خواندند؛ چرا که در اسلام تجارت با پول باید با ارائه مستقیم کالا و یا خدمات همراه باشد.

سیف که در ادامه به دیدار آیت‌الله جوادی آملی شتافته بود، با تأکید این مفسر بزرگ قرآن کریم مبنی بر اصلاح سیستم ربوی در بانک‌های کشور مواجه شد. ایشان در بخشی از سخنان خود در این دیدار گفته بودند: «ربا و جریمه دیرکردی که حرام است را بانک‌ها از مردم می‌گیرند، به کارمندان خود به عنوان حقوق می‌دهند و آن‌ها نیز به خانه و زندگی خود می‌برند.» خطر ربا در بانک‌ها اما پیشتر در کلام آیت‌الله جوادی آملی با شدت بیشتری انعکاس یافته بود. ایشان دو سال قبل و در جریان دیدار با علی لاریجانی تصریح کرده بودند: «بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر 80 درصد مردم با وام و ربا دست به گریبان هستند و باید برای اقتصاد ربوی فکری شود.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در شهریورماه سال گذشته و در دیدار با مسئولان بانکی شهر قم از وجود ربا در بانک‌های کشور ابراز نگرانی کردند. به عقیده ایشان تصور این که ربا از بانک‌های کشور برچیده شده است تصوری نادرست است و هم‌اکنون برخی بانک‌ها به بنگاه‌های تجاری سودآور برای عده‌ای خاص تبدیل شده است که منافع عمومی را در نظر نمی‌گیرند. پیشتر نیز در استفتائاتی که از ایشان صورت گرفته بود، اخذ برخی وام‌ها در کشور به صراحت ربوی عنوان شده بود.

و آیت‌الله وحید خراسانی در اردیبهشت‌ماه سال جاری در پاسخ به یک استفتاء که به سرعت رسانه‌ای شد رسما اعلام کردند که وام گرفتن از بانک‌ها و وام دادن به آن‌ها که در آن شرط سود و فایده باشد ربا و حرام است.

امام على علیه السلام :

یَا مَعْشَرَ التُّجَّار الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا اى گروه تاجران! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید!ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید!ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است.

کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 150 ، ح 1 - من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 195 ، ح 3731

از امام محمد باقر ع سئوال شد یابن رسول الله

قائم شما کی خواهد آمد ؟فرمود : هنگامیکه مردها مانند زنان و زنها شبیه مردان گردند و مردان به مردان و زنها به زنها اکتفا کنند. زنها بر زینها سوار شوند وشهادتهای ناحق قبول و گواهی عادلان رد شود و مردم ریختن خون یکدیگر و عمل زنا و خوردن ربا را آسان شمارند ـــ حمران بن اعین درباره علائم عمومى آخر الزمان در حدیثی طولانی از امام صادق ع نقل می کند که فرمودند ... هر گاه دیدى که ربا خوارى آشکار است وربا خوار مورد ملامت قرار نمى گیرد...

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند: در آن زمان، بازارها به هم نزدیک می گردد و در آن ها یکی به دیگری می گوید چیزی نفروختم و دیگری بدو می گوید سود و منفعتی نبردم. پس نمی بینی ایشان را مگر این که خداوند کریم را مذمّت می کنند. و در آن وقت، ربا ظاهر می گردد و به سلف و رشوه دادن معامله می کنند و دین پست و خوار می شود و دنیا بالا می رود. در آن زمان، فجّار بازار بر اهل بازار ریاست می کنند. در آن زمان، حرام خوردن را غنیمت می شمرند و شریک ها در معامله به یکدیگر خیانت می کنند. در آن زمان، مردان امّت من خود را به طلا می آرایند و لباس ابریشم و دیبا بر تن می کنند و پوست های پلنگان را خرید و فروش می نمایند.( نوائب الدهور، ج1، ص180 به نقل از: تفسیر علی بن ابراهیمی قمی )

در عصر و زمان ما، به چند دلیل مال حلال کم شده است: 1. ارتباط جوامع بشرى با هم، که موجب شده است مواد غذایى از خارج وارد شود و حلال و حرام بودن و طهارت و نجاست آن مشخّص نباشد و اینکه از طریق ظلم بدست آمده است یا خیر؟ 2. مسأله بانکهاست ـ که باید باشد و در غیر این صورت اقتصاد از بین مى رود ـ ولى حلال و حرام در این بانکها با هم مخلوط مى شود. 3. غلبه روح مادّیگرى که سبب تجاوز به حقوق یکدیگر مى شود. از طرفى هم ما مکلّف به ظاهر هستیم که آنچه از بانکها مى گیریم حلال است چون شبهه محصوره اى است که همه اطرافش محلّ آزمایش یا امتحان نیست، و آنچه از خارج مى آید طبق قاعده «یَد» حلال است، امّا آثار واقعى خود را دارد. شخصى به محضر رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) رسید و گفت: «اُحِبُّ اَن یُستَجَابَ دُعائی; دوست دارم که دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: طَهِّرْ مأکَلَکَ وَلاتُدْخِلْ بَطْنَکَ الحَرامَ; خوراک خود را حلال کن». این آثار واقعى است که با خوردن مال حرام به وجود مى آید که تاریکى قلب مى آورد و نورانیّت را مى گیرد، توفیقات را سلب مى کند ومانع استجابت دعا مى شود. این آیه قرآن را حتما از نظر گذرانده اید که: فَلْینْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ(عبس/24) انسان باید به غذای خویش بنگرد! چرا خداوند متعال خطاب به ابنای بشر می فرماید: انسان باید به غذای خویش بنگرد؟

چرا صدا و سیمایی که کوچکترین وقایع رخ داده در فوتبال کشور را به تیغ نقد می‌کشد و بی‌رحمانه انتقادات خود را در برنامه‌های مختلف به مدیران فوتبالی منتقل می‌کند؛ نمی‌تواند به شایستگی بانک را به بوته نقد بگذارد؟

جالب است بدانیم که در سال 1389 وقتی که سریال «به کجا چنین شتابان؟» اثر ابوالقاسم طالبی، یکی از کارگردانان ایرانی که خود فارغ‌التحصیل رشته حقوق قضایی است، از صدا و سیما پخش شد و در یک سکانس از آن یک کارمند بانک نسبت به دریافت رشوه اقدام کرده بود؛ بانک ..... بلافاصله از طالبی شکایت کرد و او را به دادگاه کشاند! ما البته از چنین سیستمی توقع نداریم که بتواند در مقابل رباخواری آشکار بانک‌ها ایستادگی کند و تعجب نمی‌کنیم از این که در حالی که بانک در غرب در حال به انزوا کشیده شدن است رسانه ملی دائما در شانتاژ تبلیغاتی خود به مردم القا کند که هرجا سخن از اعتماد است نام فلان بانک می‌درخشد و بعد معلوم شود که هرجا سخن از اختلاس است نام بانک‌ها ظاهرا درخشش بیشتری دارد و بعدتر معلوم شود که یک نفر موفق شده است در این سیستم مالی 3 هزار میلیارد تومان پول به جیب بزند و سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اعلام کند که 5 نفر دیگر موفق شده‌اند 1500 میلیارد تومان وام بگیرند و پس ندهند؛ و عجیب است که ما مردم هنوز متوجه نقص این سیستم نشده‌ایم!

می شود کسب ها و راه های معیشت و زندگانی تنگ و آزروها دراز می گردد و عمل ها کم می شود و ربا و معاملات شبهه ناک را حلال می دانند. ( الزام الناصب ج2، ص 185.)

رسول خدا فرمودند :

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آکِلَ الرِّبَا وَ مُؤْکِلَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهدان بر آن را لعنت کرده است.

من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 8 ، ح 4968 - امالى (صدوق) ص 425 ، ح 1

امام صادق علیه السلام :

دِرْهَمُ رِبا أَعْظَمُ عِنْدَ اللّه مِنْ سَبْعینَ زِنْیَةً بِذاتِ مَحْرَمٍ فى بَیْتِ اللّه الْحَرامِ و قال: الربا سبعون جزءا أیسره ان ینکح الرجل امه فی بیت الله الحرام‏ یک درهم ربا نزد خداوند سنگین تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه خدا و فرمود ربا هفتاد جزء دارد که آسانترینش اینست که مرد با مادرش در بیت الله الحرام ازدواج کند.

بحار الانوار(ط - بیروت) ج 100 ، ص 117 ، ح 13 - تفسیر نور نورالثقلین ج 1، ص 295، ح 1177


نظرات  (۱)

احسنت
استفاده کردیم خلی آموزنده و ساده و قابل فهم بودتشکر

پاسخ:
با سلام خدا رو شکر انشاءالله که همگی بتوانیم عامل به عمل باشیم نه فقط حرف به گزاف موید باشید.