وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

آخرین نظرات

ظهور مهدی عج در آیات قران کریم

يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۲۵ ب.ظ

غایب از نظر «هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب» [1]. یحیی بن ابن قاسم می گوید از معنای آیات فوق از امام صادق علیه السلام سؤال کردم فرمود: «متقین همان شیعیان علی علیه السلام هستند و غیب نیز همان حجت غایب است.» [2]. [1] بقره / 2 و 3. [2] منتخب الاثر، صفحه 514. آخرین کلمه الهی «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن...» [1]. مفضل بن عمرو می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم آن کلمات (که خدا ابراهیم را با آنها آزمود) چه بود؟ حضرت فرمود: «همان کلمات بود که حضرت آدم از پروردگارش دریافت و خدا (بواسطه آنها) بر او توبه نمود و آن این بود که: «از تو به حق محمد و علی فاطمه و حسن و حسین در خواست می کنم که بر من توبه فرمایی»... پرسیدم که ای پسر رسول خدا پس معنای فاتمهن چیست؟ فرمود: «یعنی آن اسامی - که اسامی دوازده امام بود - را تانام قائم کامل نمود...» [2]. [1] بقره / 124. [2] تفسیر برهان ذیل آیه. یاوران الهی «اینما تکونوا یأت بکم الله جمیعا» [1]. راوی می گوید از ابی الحسن علیه السلام از معنی آیه سؤال کردم فرمود: «به خدا قسم آن است که وقتی قائم ما قیام کند خداوند شیعیان ما را از تمامی نقاط در کنار او گرد می آورد.» [2]. [1] بقره / 148. [2] تفسیر عیاشی، ج 1، ص 166. امتحان غیبت «و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین» [1]. امام صادق علیه السلام فرمود: «همانا پیش از قیام قائم علیه السلام بلایا و امتحانات الهی است.» محمد بن مسلم می گوید گفتم: آن بلایا کدام است. حضرت در پاسخ این آیه را تلاوت نمود: «و هر آینه شما را به چیزی از ترس، گرسنگی و کاستی از دارایی ها و جانهاتان می آزمائیم و صابران را بشارت ده». [2]. [1] بقره 155. [2] ارشاد و شیخ مفید ص 34. درود خدا بر یاوران مهدی علیه السلام «اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون» [1]. محمد بن احمد بن عبیدالله هاشمی می گوید در زمان عبدالله بن زبیر کتابی از زیر زمین کعبه یافت شد که در آن اسامی ائمه دوازده گانه آمده بود تا آنجا که: «... سپس امام منتظر است که نام او نام پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است. به عدل امر نموده و انجام می دهد و از منکر نهی نموده و دوری می گزیند. خدا بواسطه او ظلم را برافکنده و تردید و کور باطنی را نابود می سازد تا جایی که گرگ و گوسفند در حکومت حضرت در آسایش زندگی می کنند و مرغان اهل آسمانها وماهیان دریاها از او خشنودند. او عجب بنده ای است که این چنین مورد کرامت الهی واقع می شود. خوشا به حال کسی که از او اطاعت کند و وای بر آنکس که از او نافرمانی نماید. خوشا به حال آن کسی که به امر او به قتال بر خاسته و کشته شده یا بکشد: «آنهایند که بر ایشان درودها و رحمت پرورگارشان نثار شده و هم آنانند هدایت شدگان؛ هم آنانند رستگاران؛ هم آنانند پیروزمندان» [2]. [1] بقره 157. [2] بحار ج 36 ص 219. نسل برگزیده «ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین ذریة بعضها من بعض...» [1]. امیر مؤمنان در ضمن توصیه هایشان به کمیل فرمودند: «هر روز را با نام خدا ابتدا نموده و لاحول و لاقوة الا بالله گفته بر خدا توکل کن و ما را یاد نموده و نام ببر و بر ما درود بفرست و خویشتن را هر چه می توانی بر این کار بدار تا انشاءالله از امور پنهان آنروز در امان بمانی... ای کمیل هیچ علمی نیست مگر آنکه من گشاینده آنم و هیچ سرّی نیست مگر آنکه قائم علیه السلام آن را به آخر خواهد رسانید. ای کمیل فرزندانی هستند یکی از نسل دیگری و خدا شنوا و داناست...» [2]. [1] آل عمران / 33 و 34. [2] تحف العقول ص 114. [3] اشاره به آیه 189 بقره. تسلیم فراگیر و حکومت مطلق «ا فغیر دین الله یبغون و له اسلم من فی السموات و الارض طوعا و کرها و الیه ترجعون» [1]. «هنگامیکه قائم علیه السلام قیام نماید به عدل حکم نموده و در زمان حکومتش جور بر طرف گردیده و راهها امنیت یافته و زمین برکتهایش را خارج ساخته و هر حقی به اهلش باز گشته و اهل هیچ دینی نخواهند ماند مگر آنکه اظهار اسلام نموده و به ایمان معترف می گردند. آیا سخن خدای سبحان را نشنیده ای که می فرماید: و برای او هر چه در آسمانها و زمین است از روی اختیار یا اکراه تسلیم گردیده و به سوی او باز خواهید گشت...» [2]. [1] آل عمران 83. [2] ارشاد شیخ مفید ص 344. ارتباط با امام زمان علیه السلام«یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله لعلکم تفلحون» [1]. از امام باقر علیه السلام نقل شده که در معنای آیه فوق فرمودند:«بر ادای فرائض صبر نموده و یکدیگر را در برابر دشمنان به صبر واداشته و با امام منتظرتان رابطه برقرار نمائید...» [2]. [1] آل عمران 200. [2] غیبت نعمانی ص 26. بندگان ذخیره شده «یا ایهاالذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یأتی الله بقوم یحبهم و یحبونه...» [1]. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود:«همانا برای صاحب این امر (حکومت جهانی الهی) یارانی ذخیره شده که اگر همه مردم هم بروند خداوند آن یاوران را گرد خواهد آورد... و هم آنانند که خداوند در موردشان فرموده:بزودی خداوند گروهی را خواهد آورد که خدایشان دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان فروتن و در برابر کافران پر صلابت و شکست ناپذیرند...» [2]. [1] مائده 54. [2] غیبت نعمانی ص 316. آمادگی قبلی «یوم یأتی بعض آیات ربک لاینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل» [1]. امام صادق علیه السلام در مورد آیه فوق فرمودند:«کلمه آیات مورد اشاره در آیه فوق ائمه هستند و آن آیه مورد انتظار، قائم علیه السلام است. پس روز آمدن او ایمان آوردن کسی که قبل از قیام او ایمان نیاورده باشد سودی نخواهد داشت. اگر چه آن ایمان آورنده به پدران پیشین آن حضرت مؤمن بوده باشد.» [2]. [1] انعام / 158. [2] کمال الدین، ج 2، ص 336. انتظار همگانی «قل فانتظرواانی معکم من المنتظرین» [1]. محمدبن ابی نصر از حضرت رضا علیه السلام نقل می کند که فرمود:«چه نیکوست صبر و انتظار فرج؛ آیا سخن الهی را شنیده ای که مراقب باشید که من هم با شما مراقبم پس منتظر باشید که من هم با منتظرانم پس بر شما باد به صبر، چرا که فرج در حال یأس (از امور عادی) فرا می رسد.» [2]. [1] یونس / 20. [2] تفسیر برهان، ذیل آیه. آمادگی؛ نه کی و چگونه «و یقولون متی هذا الوعد ان کنتم صادقین» [1]. حسین بن علی علیه السلام فرمود: «از ما (اهل بیت) دوازده مهدی (هدایت شده و هدایت کننده) خواهد بود که اول آنان امیرمؤمنان علی بن ابیطالب و آخرین آنها نهمین فرزند من است و او آن کسی است که به حق قیام نموده؛ خدا بواسطه اش زمین مرده را زنده می گرداند و با او دین حق را بر همه ادیان غلبه می بخشد اگر چه مشرکان را ناپسند آید. برای او غیبتی است که در آن گروههای زیادی مرتد شده (از حق بر می گردند) و گروههای دیگری بر دین ثابت خواهند ماند و به آنها گفته می شود این وعده چه زمانی است اگر راست می گوئید. آگاه باشید کسی که در زمان غیبت آن امام در برابر اذیتها و تکذیبها صبر ورزد در جایگاه آن کسی است که با شمشیر در پیشگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به جهاد برخاسته باشد» [2]. [1] یونس / 48. [2] کمال الدین ج 1 ص 317. پیروزی نهایی «یریدون ان یطفئوا نور الله بافواههم و یأبی الله الا ان یتم نوره و لوکره الکافرون هوالذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» [1]. حضرت علی علیه السلام فرمود: «آیا وعده این آیه تاکنون محقق شده است؟ هرگز! به خدایی که جانم در دست اوست به جایی خواهد رسید که هیچ قریه ای باقی نماند مگر آنکه در آن، بر شهادت به وحدانیت الهی و رسالت رسول خدا هر صبح و شام ندا بر خیزد.» [2]. [1] توبه / 33. [2] قاطع البیان، ص 126. منتظران، اولیاء الله هستند «الا ان اولیاءالله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون الذین آمنوا و کانوا یتقون لهم البشری فی الحیوة الدنیا و فی الاخره» [1]. امام صادق علیه السلام فرمود:«خوشا به حال شیعیان قائم ما و منتظران ظهورش در زمان غیبت؛ و اطاعت کنندگانش در زمان ظهور، آنانند اولیاء خدا که نه ترس در آنان است و نه اندوهگین گردند.» [2]. [1] یونس / 64 62. [2] کمال الدین، ج 2، ص 357. آرزوی پیامبران «قال لو ان لی بکم قوه او آوی الی رکن شدید» [1]. امام صادق علیه السلام فرمود: «سخن لوط که به قومش گفت: ای کاش مرا بر شما قوتی بود یا آنکه به تکیه گاهی پناه می بردم؛ نبود مگر آرزوی توانایی قائم علیه السلام و رکن هم چیزی نبود مگر قدرت یاران آن حضرت هر مرد از آنان توان چهل مرد را داراست و قلب هر یک از آنان همچون یک قطعه آهن است که اگر بر کوهها گذر کنند آنها را از جا می کنند.» [2]. [1] هود / 80. [2] تفسیر برهان، ج 2، ص 331. ذخیره الهی «بقیة الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین» [1]. مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد آیا به امام قائم علیه السلام با خطاب (امیرالمؤمنین) سلام کنیم؟ حضرت فرمود: «خیر. امیرالمؤمنین اسمی است که خدا حضرت علی علیه السلام را به آن نامیده و قبل و بعد از او کسی جز شخصی که کافر شده باشد به این نام نامیده نشده است. آن مرد پرسید پس به چه خطابی به آن حضرت سلام نماییم. حضرت فرمود: می گویی السلام علیک یا بقیة الله و سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمود: بقیة الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین.» [2]. [1] هود / 86. [2] بحار، ج 52، ص 373. آشنای ناشناس «و جاء اخوه یوسف فدخلوا علیه فعرفهم و هم له منکرون» [1]. امام صادق علیه السلام فرمود: «در قائم این امت علیه السلام چهار سنت از سنت پیامبران خواهد بود: سنتی از موسی خائفا یترقب که ترسان چشم انتظار بود. و سنتی از یوسف یعرفهم و هم له منکرون که او آنها را می شناخت ولی آنها او را نمی شناختند. وسنتی از عیسی و ما قتلوه و ما صلبوه که زنده است و هرگز او را نکشته اند. و سنتی از محمد صلی الله علیه و آله وسلم یقوم بالسیف که با نبرد قیام می کند.» [2]. [1] یوسف / 58. [2] قاطع البیان، ص 174. در حسرت او «حتی اذااستیئس الرسل و ظنوا انهم قد کذبوا جائهم نصرنا....» [1]. حضرت صادق علیه السلام پس از توضیح آنکه وعده حکومت صالحان و آثار آن هنوز محقق نگردیده، به عنوان کُندی و دور بودن ظهور حضرت قائم این آیه را تلاوت کردند تا آنکه رسولان مأیوس شده و گمان کردند که به آنها دروغ گفته شده، در آن هنگام یاری ما فرا رسیده... [2]. پاورقی [1] یوسف / 110. [2] کمال الدین، ج 2، ص 352. خوشا بر حال منتظران «ان الذین آمنوا و عملواالصالحات طوبی لهم و حسن مآب» [1]. یونس بن عبدالرحمن می گوید به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا شما قائم به حق هستید؟ حضرت فرمود:«من هم قائم به حق هستم اما آن قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک می کند و آنرا آنچنانکه از ظلم و جور پر شده باشد، از عدل و داد لبریز می سازد، او پنجمین از فرزندان من است که غیبتی خواهد داشت که بدلیل ترس از جانش طولانی خواهد شد. در آن زمان گروههای زیادی از دین برگشته و گروهی دیگر بر آن ثابت می مانند... خوشا به حال شیعیان ما،آنانی که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان ما آویخته، بر دوستی ما و بیزاری از دشمنان ما استوار بمانند. آنها از ما و ما از آنهائیم آنها به امامت ما خشنود و ما نیز به شیعگی آنها خشنودیم. پس خوشا بر حال آنها و باز هم خوشا بر آنها، به خدا قسم آنها در روز قیامت در درجه ما خواهند بود.» [2]. [1] رعد / 29. [2] کمال الدین، ج 2، ص 361. به یاد روز ظهور «و ذکرهم بایام الله» [1]. امام صادق علیه السلام فرمود:«ایام الله سه روزند: روز قیام قائم روز بازگشت روز قیامت.» [2]. [1] ابراهیم / 5. [2] تفسیر برهان، ج 2، ص 305.

نظرات  (۱)

اللهم عجل لولیک الفرج