وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

آخرین نظرات
  • ۱۵ بهمن ۹۶، ۲۳:۳۸ - پروژه متلب
    عالی

مرگ و ماهیت حقیقی آن قسمت سوم

جمعه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۱۴ ب.ظ

سپس می گوید: ای بنده خدا! دعوت پروردگارت را خواه از روی میل و رضا و خواه از روی جبر و اکراه اجابت کن .

هنگامی که ((فرشته )) مرگ جان انسان را از کالبدش بیرون می کشد، بازماندگان و بستگان او مشغول گریه و ناله می شوند.

((ملک الموت )) می گوید: برای چه کسی گریه می کنید و اشک می ریزید؟ برای چه کسی غمگین و محزونید؟ برای چه کسی دست از کار کشیده و بی صبری می کنید؟ به خدا سوگند! عمر او به پایان رسیده و در دنیا روزی خود را دریافت کرده بود. پروردگارش از او دعوت به عمل آورد و او هم دعوت حق را اجابت کرد. اگر می خواهید گریه کنید بر خویشتن بگریید؛ زیرا من باز به این خانه می آیم تا هیچ یک از شما را باقی نگذارم .

لازم نیست ((ملک الموت )) هنگام قبض روح انسان نزد او ظاهر شود، بلکه در هر کجای عالم باشد از همان جا می تواند محتضر را قبض روح کند.

امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: از ((فرشته مرگ )) پرسیدند: چگونه چندین نفر را در یک زمان قبض روح می کنی در حالی که عده ای در مغرب و عده ای در مشرق اند؟ گفت : آنان را به سوی خودم می خوانم مرا اطاعت می کنند.سپس گفت : همانا همه جهان هستی ، پیش من ،

مانند کاسه ای است در برابر یکی از شما که از هر کجای آن بخواهد بخورد می خورد.و نیز گفت : همه عالم هستی و دنیای شما نزد من ، مانند درهمی است که در دست شما باشد و هر طور بخواهد آن را می گرداند. (من نیز با دنیای شما چنین می کنم و همان گونه دنیا و جان انسان ها را در اختیار دارم ).

در حدیث دیگری آمده است : ((ملک الموت )) به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد من بارها و بارها به هر خانه ای رفت و آمد می کنم . هیچ خانه ای در مشرق و مغرب عالم نیست مگر این که روزی پنج مرتبه هنگام نماز با اهل آن ملاقات می کنم و حساب عمر آنان را می رسم و من به کوچک و بزرگشان از خودشان عالم تر هستم .(عمر آنان و شماره عدد نفس های ایشان را می دانم و موقعی که آخرین نفس خود را کشیدند جان آنان را می گیرم )

درباره حضور یافتن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤ منین علیه السلام و اولاد طاهرینش بر بالین محتضر، چنین آمده است .

هنگامی که بنده ای از بندگان خالص خدا در بستر مرگ قرار می گیرد ((ملک الموت )) و یارانش برای قبض روح او حضور پیدا می کند. در این موقع مشاهده می کند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بر بالین سر او و امیرالمؤ منین در کنار آن حضرت ، حسن و حسین در پایین پا، دوستان

و شیعیان در اطراف ایشان قرار گرفته اند.محتضر متوجه آنان می شود و می گوید: خوش آمدید، چقدر مشتاق دیدار شما بودم و چقدر از آمدن شما خوشحال شدم . بعد از آن می گوید: یا رسول الله ! ((ملک الموت )) وارد شد. یقین دارم که با من مهربان است ، زیرا از دوستان و پیروان تو و برادرت امیر المؤ منین می باشم . حضرت رسول هم گفته او را تصدیق می کند.

در این هنگام ، آن حضرت متوجه ((ملک الموت )) می شود و می فرماید: ای ((ملک الموت ))! سفارش خداوند درباره مهربانی کردن با دوستان و طرفداران ما را فراموش نکن .

((ملک الموت )) عرض می کند: یا رسول الله ! به او دستور بده که به سوی بهشت و آنچه خداوند برای او آماده کرده است نظر کند. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ای بنده مطیع خدا! نظر به سوی آسمان نما. وقتی نظر می کند چیزهایی را که خدا برای او آماده کرده است می بیند.

در این هنگام ((ملک الموت )) متوجه آن حضرت می شود و می گوید: چگونه به کسی که این قدر خدا به او لطف دارد مهربان نباشم . اگر شما هم سفارش او را نمی کردید باز درباره او لطف داشتم و با وی مهربانی می کردم .

حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به ((ملک الموت )) می کند و می فرماید: ای ((ملک الموت )) این شخص برادر ما و از دوستان و پیروان ما است . او را به تو سپردیم، مراقب حال او باش و جان او را به آسانی قبض کن . سپس حضرت با کسانی که در اطراف محتضر بودند به سوی بهشت حرکت می کند و پرده از جلوی چشم او کنار می رود پیامبر و ائمه را در کاخ های بهشت مشاهده می کند.

در این حال متوجه ((ملک الموت )) می شود و می گوید: ای ((ملک الموت ))! هر چه بیشتر در گرفتن روح من عجله کن ؛ زیرا طاقت دوری محمد و اولیای خدا را ندارم و هر چه زودتر مرا به ایشان ملحق کن .

((ملک الموت )) همان طور که مو را از میان آرد بیرون می کشند جان او را به آسانی از بدنش بیرون می کشد.

مرگ و فرشتگان رحمت

هنگامی که انسان در حالت مرگ قرار می گیرد، اگر از مؤ منان و صالحان و شیعیان باشد ((ملک الموت )) با فرشتگان ((رحمت )) با زیباترین صورت و خوشحال ترین قیافه با طبق هایی از گل ، بر او وارد می شوند و وی را به بهشت بشارت داده و جایگاهش را به او نشان می دهند. آنان مانند خدمت گزاران با ادب ، در مقابل محتضر مجسم می شوند و اجازه ورود می خواهند.

قرآن در این باره می فرماید: ((کسانی که ایمان آورده و تقوا اختیار کرده اند، پیوسته در زندگی دنیا و آخرت ایشان را به نعمتهای بهشت بشارت می دهند و این بشارت پیروزی و رستگاری بزرگی برای انسان است )).

در جای دیگر می فرماید:

((کسانی که گفتند: پروردگار ما خدای جهانیان است و روی آن پافشاری کردند. ملائکه بر آنان نازل می شوند و میگویند: نترسید و محزون نباشید. بشارت باد شما را به بهشتی که به آن وعده داده شده اید)).

در برخی روایت ها درباره بشارت دادن فرشتگان چنین آمده است : هنگامی که فرشتگان بر محتضر وارد می شوند و کنار او قرار می گیرند. خداوند متعال ، پرده را از جلوی چشم او کنار می زند و جایگاه او را به وی نشان می دهد. انسان می گوید: این کاخ ها، باغ ها و درختان از کیست ؟ فرشتگان می گویند: آنها متعلق به تو است . می گوید: اگر متعلق به من است ، چرا مرا به آن جا نمی برید؟ می گویند: اختیار با تو است . اگر مایل باشی ترا به آنجا می بریم .

در این هنگام ، طبق های گل بهشتی را مقابل بینی او قرار می دهند. از بوی خوش آنها بسیار لذت می برد و حالتی شبیه نعشه و خوابی لذت بخش به او دست می دهد که در اثر آن ، تمام دردها و رنج ها و سختی ها از او برطرف می شود و به دنبال بو کشیدن گل ها روح به آسانی از بدنش خارج می شود.

قرآن در این باره می فرماید: ((اگر محتضر از نیکان و مقربان درگاه خدا باشد روح و ریحان (آسایش دائمی و گل ها) و نعمت های بهشت جاوید برای اوست .))

وقتی ((ملک الموت )) با کمال ادب و احترام روح او را می گیرد، فرشتگان ((رحمت )) آن روح پاک را از ((ملک الموت )) تحویل می گیرند و در پارچه هایی از حریر می پیچانند و به سوی آسمانها میبرند. به هر آسمانی که می رسند فرشتگان آن آسمان ، با احترام تمام او را تشییع می کنند تا بر خداوند عرضه نمایند.

سپس آن را برمی گردانند تا تشییع کنندگان و غسل دهندگان و نمازگذاران خود را ببیند و دفن شدن جسد خود را مشاهده کند. بعد از آن ، روح را به آسمان می برند و در ((اعلا علیین )) (آن جایی که پرونده و روح نیکان می باشد) جای می دهند.

در حدیث دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است : هنگامی که خداوند از بنده مؤ من خود راضی شد. به ((ملک الموت )) می فرماید: ((روح فلان بنده مرا پیش من آورید؛ زیرا وی را آزمایش کردم آن طور که او را می خواستم یافتم . ((ملک الموت )) با پانصد فرشته که همه آنان لباس های سبز پوشیده اند و به دست هر کدام شاخه های گل و زعفران است و نزد او می آیند و هر کدام او را بشارتی می دهند غیر از بشارتی که دیگران به وی داده اند می گویند آماده شوید برای خارج کردن روح این بنده مؤ من )).

مرگ و فرشتگان غضب

وقتی عمر کسی به پایان می رسد، اگر از مشرکان و کافران و معصیت کارانی باشد که هنوز توبه نکرده است ((ملک الموت )) به همراه فرشتگان ((غضب )) در حالیکه همه آنان لباسهای سیاه در بدن و وسیله های شکنجه در دست دارند.(69) با زشت ترین صورت و بداخلاق ترین قیافه بر او نازل می شوند که محتضر با مشاهده آنها به وحشت می افتد و اعضای اوبه لرزه می آید. آنها جایگاه او را در جهنم به وی نشان داده و به عذاب الهی و داخل شدن در آتش وعده می دهند و جان او را با سخت ترین حالت مانند کندن پوست از بدن و بریدن گوشت آن با قیچی و مانند به گردش در آوردن میله آسیا در حدقه چشم از بدنش بیرون می کشند به طوری که تمام رگهای بدن را پاره می کند.

قرآن در این باره می فرماید: ای رسول گرامی ! ((اگر ستمکاران را هنگام سختی جان دادن مشاهده کنی در حالی که فرشتگان ((عذاب )) دستهای خود را گشوده باشند و گویند: روحهای خود را بیرون آورید. امروز به واسطه آن حرفهای خلاف و ناروایی که به خدا نسبت می دادید و به آیات او کفر می ورزیدید، به عذاب های خوارکننده ای جزا داده می شوید)).

فرشتگان ((غضب ))منتظراند که ((ملک الموت )) روح پلید و سیاه او را از بدنش خارج کند و آنها با خفت و خواری آن را از ((ملک الموت )) تحویل بگیرند و در عذاب سجین با روح های کفار و مشرکان و جنایت کاران همنشین قرار دهند.

آنان وقتی از دنیا رفتند و داخل قبر و عالم برزخ شدند. عذاب موقتی برزخی شان تا روز قیامت شروع می شود و در قیامت به عذاب دائم دچار خواهند شد.

مرگ و حضور پیامبر ص و علی ع

از جمله کسانی که موقع جان دادن انسان ، به بالین او حاضر می شوند، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام و فرزندانشان می باشند.

حاضر شدن ((پیامبر و علی )) به بالین محتضر بهاین جهت است که بر کارهای او شهادت دهند و او را به ((فرشته مرگ )) معرفی کنند. اگر محتضر از اولیاء الله و دوستان و شیعیان امیرالمؤ منین باشد سفارش او را به ((ملک الموت )) می کنند و می گویند: ای ((گیرنده جان ها)) ملاحظه حال این محتضر را بکن ؛ زیرا او از دوستان و شیعیان ما می باشد. ((ملک الموت )) هم ، با کمال مهر و محبت و به آسانی جان او را از بدنش بیرون می آورد. بعد از مرگ در پیشانی آن مؤ من نوشته می شود این شخص از دوستان و شیعیان علی و اولادش می باشد.

اما اگر انسان در حال مرگ ، ازم منافقان و دشمنان پیامبر اسلام و امیرالمؤ منین باشد. به ((ملک الموت )) می گویند: این شخص از دشمنان ما خانواده بوده و در دنیا ارتباطی با ما نداشته است . هر جور صلاح می دانی با او رفتار نما و قبض روحش کن . ((فرشته مرگ )) هم ، با شدت و سختی جان او را از بدنش به بیرون می کشد. بعد از مرگ هم ، در پیشانی او نوشته می شود. این شخص منافق است یا کافر. روایاتی در این باره آمده است .

1 - حضرت علی علیه السلام فرمود: هیچ کس نیست که مرگش فرا رسد مگر آن که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه معصوم علیهم السلام همگی (با بدن مثالی ) نزد او مجسم و حاضر می شوند به طوری که آنان را می بینند. اگر محتضر از مؤ منان باشد، وقتی ایشان رامی بیند به آنان علاقه پیدا می کند و عشق می ورزد. و اگر از مؤ منان نباشد هنگام مشاهده ایشان آنان را دشمن می دارد و به دیدار آنان علاقه ندارد.

2 - ابی حمزه ثمالی می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم : هنگام مرگ ، ((فرشتگان )) با ما چه رفتاری دارند. فرمود: آیا می خواهی ترا به چیزی بشارت دهم که خوشحال شوی ؟ گفتم : آری ، فرمود: هنگامی که روح شخص مؤ من به گلویش رسد، رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام نزد او حاضر می شوند و در بالینش قرار می گیرند.

حضرت رسول صلی الله علیه و آله به او خطاب می کند و می فرماید: آیا مرا می شناسی ؟ من رسول خدا هستم . آنچه در پیش رو داری از آنچه ترک می کنی برای تو بهتر است . ای ((روح پاک )) به سوی رضوان و رضایت و خشنودی خدا خارج شو. امیرالمؤ منین هم همین جملات را می فرماید.

3 - در حدیث دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه دوستی از دوستان ما در سکوت مرگ قرار گرفت . رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤ منین علیه السلام و امام حسن و امام حسین علیهم السلام نزدش حاضر می شوند به طوری که او ایشان رامی بیند و آن بزرگواران او را به بهشت و رضوان بشارت می دهند. و اگر محتضر از دشمنان ایشان باشد هنگام ملاقات ، از دیدن آنان کراهت دارد و نمی خواهد که با او روبهرو شوند.

4 - امام صادق علیه السلام فرمود: دوستان و طرفداران امیرالمؤ منین علیه السلام در سه موضع آن حضرت را می بینند به طوری که از دیدن او شادمان می شوند. 1 - هنگام جان دادن . 2 - نزد پل صراط یا هنگام عبور از آن . 3 - در کنار حوض کوثر.

5 - امیرالمؤ منین علیه السلام در جواب یکی از شیعیان واقعی و اصحاب باوفایش به نام ((حارث بن اعور همدانی )) فرمود: ای حارث همدانی ! بدان ، هر کس از مؤ منان و منافقان که بمیرد مرا می بیند.

6 - نیز حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی ! دوستان و شیعیان تو در سه مکان وقتی ترا ببینند خوشحال می شوند.

1 - هنگامی که روح از بدن آنان خارج می شود و تو شاهد بر ایشان باشی .

2 - هنگام سؤ ال نکیر و منکر در قبر در حالی که تو آنان را تلقین می کنی .

3 - هنگامی که وارد بر خدا می شوند (و در کنار پل صراط) در حالی که تو آنان را می شناسی .

سه روایت آخر گویای این است که فقط امیرالمؤ منین علیه السلام موقع جان دادن به بالین محتضر حاضر می شود. ولی از احادیث دیگری که در ((بحارالانوار)) آمده است : به دست می آید که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و بقیه ائمه معصوم و حتی فاطمه زهرا علیهاالسلام کنار محتضر حاضر می شوند.

خوشا بحال کسانی که در دنیا اعمال شایسته ای انجام دادند و به دستورات پیامبر و ائمه معصوم علیهم السلام عملکرده اند و هنگام مرگ ، آن بزرگواران را در کنار خود می ببنند و با خشنودی و خرمی چشم از این جهان فرو می بندند.و آنان تا وقتی در دنیا به سر می برند زبان حالشان چنین بوده است .

مرگ سخت ترین حالت برای مجرم

عایشه می گوید: روزی حضرت رسول صلی الله علیه و آله به من فرمود: کدام حالت برای میت از همه حالات سخت تر است ؟ عرض کردم : خدا و رسول آگاه ترند.

فرمود: ای عایشه ! تو بگو! عرض کردم : سخت ترین حالت وقتی است که می خواهند میت را از خانه اش بیرون برند، اولاد او اطرافش را گرفته و فریادشان بلند است و می گویند: ((وا ابتا وا ابتا)) ، فرمود: این حالت بسیار سخت است ! اما سخت تر از این این هم هست ، عرض کردم : سخت تر از این وقتی است که میت را در لحد گذارند و خاک رویش بریزند و او را تسلیم خدا کنند، دوستان از کنار قبرش برگردند و او را تنها گذارند.

فرمود: از این سخت تر هم می باشد. عرض کردم : یا رسول الله ! شما بفرمایید. فرمود: از همه حالت برای میت سخت تر، وقتی است که غسال برای غسل دادن میت داخل خانه او شود، انگشتر جوانی را از دست و پیراهن عروسی را از بدنش بیرون آورد و عمامه را از سر علماء و فقها بردارد.

در این هنگام وقتی روح ، بدن را عریان بیند فریاد زند و با صدایبلند که همه خلایق (مگر جن و انس )، بشنوند. گوید: ای غسال ! ترا به خدا قسم که ! لباس مرا به آرامی بیرون آور؛ زیرا در این ساعت تازه از دست ملک الموت راحت شدم .

زمانی که غسال آب روی میت ریزد فریاد زند و گوید: ای غسال ! ترا به خدا قسم آب را به آرامی روی من بریز، آن را ملایم کن که نه سرد باشد و نه گرم ، زیرا جسد من در اثر خارج شدن روح از آن ، آتش گرفته و طاقت ندارد.

وقتی غسال مشغول غسل دادن شود، فریادش بلند گردد: ای غسال ! ترا به خدا قسم دست خود را به آرامی بر روی من بکش ؛ این جسد به واسطه خارج شدن روح از آن ، مجروح شده و تحمل ندارد که دست خود را با قوت بر آن بکشی .

موقعی که از غسل دادن فارغ شد و میت را در کفن گذاشت و پاهای او را محکم بست ، فریادش بلند شود و گوید: ای غسال ! ترا به خدا قسم ! سر و صورت مرا با کفن نپوشان تا زن و بچه و بازماندگان ، مرا ببینند، زیرا این آخرین دیدار است ، من امروز از آنها مفارقت کنم و تا قیامت مرا نمی بینند.

چون میت را برای بردن به قبرستان ، از خانه خارج کنند، فریاد زند: ای جماعت ! در بردن من عجله نکنید تا خانه و اهل و عیال خود را وداع کنم . سپس فریاد کند و گوید: من زن خود را تنها و بدون شوهر گذاشتم اذیتش نکنید،اولاد من یتیم شدند به آنها ظلم روا ندارید؛ زیرا من امروز از خانه خود خارج شدم و دیگر به آنجا بر نمی گردم .

بعد از آن که جنازه را به سوی قبرستان حمل کردند. گوید: شما را به خدا قسم ، عجله نکنید تا صدای اهل و عیال خود را که گریه و ناله می کنند بشنوم ؛ زیرا من از آنها جدا می شوم و دیگر تا روز قیامت صدای آنها را نمی شنوم .

چون جنازه را کنار قبر به زمین گذاشتند. فریاد زند و گوید: ای دوستان و برادران ! ای اهل و عیال و ای بازماندگان ! و ای همسایگان من ! دنیا شما را فریب ندهد کما این که مرا فریب داد، زمانه با شما بازی نکند، همین طور که با من بازی کرد، از من عبرت گیرید؛ زیرا مالی جمع کردم و همه را برای ورثه گذاشتم بدون آن که خود از آن استفاده کنم ! در حالی که وقتی خداوند حساب آنها را رسد و در دادگاه ، مجرم شناخته شوم آن ها گناهان مرا به دوش نمی گیرند.

موقعی که بر میت نماز خوانده می شود عده ای از دوستان و اهل و عیال او بر می گردند. می گوید: ای دوستان و برادران ! می دانستم که میت در دل دوستان از زمهریر سردتر می شود اما نمی دانستم به این زودی از دل آنها بیرون می رود و نسبت به آن سرد می شوند.

بعد از آن که میت را داخل قبر نهادند. با فریاد بلند گوید: ای وارثین ! مال و منال زیادی جمع کردم وهمه را برای شما گذاشتم . من با دست خالی و بدون این که چیزی از آن را برای خود حمل کنم و از میان شما رفتم ، مرا فراموش نکنید و از این مال و ثروت بهره و نصیبی هم برای من قرار دهید و با دعای خیر و صدقه ، مرا یاری کنید و یاد نمایید.

مرگ و شکایتها

وقتی مجرم از دنیا برود و اعمال ناشایسته خود را ببیند قبل از آن که او را دفن کنند از اعمال و کردار خود شکایت می کند. اما متاءسفانه کسی شکایت او را نمی شنود! اگر هم بشنود عبرت نخواهد گرفت و به زودی فراموش خواهد کرد.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: وقتی یکی از شما از دنیا برود قیامت او برپا خواهد شد و تمام اعمال خود را از نیک و بد خواهید دید.

زمانی که یکی از مجرمین از دنیا می رود و او را به سوی قبرش حمل می نمایند. ندا می کند: ای برادران و ای دوستان ! من به نزد شما از آن چیزی که برادر بدبخت شما در آن واقع شد شکایت می کنم ؛ زیرا دشمن خدا ((شیطان یا دنیا)) مرا وعده فریب داد و به آن عمل نکرد، برایم قسم خورد که من صالح ناصحی هستم ولی به من خیانت نمود.

نزد شما شکایت می کنم از دوستان بی وفایی که دنبال هوا و هوس می رفتند و دائما دور مرا گرفته و به من تاءمین می دادند و خود را حامی و طرفدار من می دانستند و می گفتند: ما تا آخر با تو خواهیم بودولی الان از من تبری جسته تنهایم می گذارند و می روند.

شکایت می کنم از اولادم که چقدر از آنان دفاع کردم ، به خاطر رفاه و راحتی آنها خود را به رنج و زحمت انداختم ، تمام مالم را در اختیارشان گذاشتم . آنها مالم را خوردند و مرا تسلیم خدا و ملائکه نکیر و منکر و قبر و برزخ می کنند و بر می گردند.

شکایت می کنم از مالم که چگونه آن را ضایع نمودم ، حق خدا و مردم را ندادم ، از هر راهی آن را جمع کردم ولی الان وزرو و بالم شده است جواب دادن از آن با من و سود و منفعتش برای دیگران است .

شکایت می کنم به سوی شما از طول اقامتم در قبر و دوری سفرم ، از تنهایی و وحشت و ظلمت قبرم ، سئوال از بزرگ و کوچک اعمالم . پس حذر کنید از آن چیزی که به من نازل شد، وای از بلای طولانی و رنج و عذاب بزرگ ؛ زیرا نه شفیعی برای من است و نه دوستی .

شکایت می کنم از قبرم که دائما فریاد می زند و می گوید: منم خانه تنگ و تاریک و پر وحشت . ای برادران و دوستان ! تا قدرت و توانایی دارید مرا نگه دارید و نگذارید ببرند؛ زیرا به من وعده آتش و ذلت و خواری و غضب جبار را داده اند، ((و احسرتا)) بر من ! از این که به دستور خدا عمل نکردم و در گناه زیاده روی نمودم و از خدای خود خجالت نکشیدم ؟ این فریاد وناله ادامه دارد تا وقتی میت را داخل قبر کنند.

مرگ و شنیدن نداها

وقتی روح از بدن انسان خارج شد، سه ندا از جانب آسمان می شنود و آن نداها چنین است .ای پسر آدم ! آیا تو دنیا را ترک کردی یا دنیا ترا ترک نمود؟ آیا تو دنیا را جمع کردی یا دنیا ترا جمع نمود؟ آیا تو دنیا را کشتی یا دنیا ترا کشت و به قتل رسانید؟

زمانی که میت را به غسال خانه بردند، سه ندا می شنود. گویند: ای پسر آدم ! کجا شد آن بدن قوی تو، چرا ضعیف شده ای ؟ کجا رفت آن زبان فصیح و گویای تو، چرا ساکت مانده ای ؟ کجایند دوستان و رفقای تو، چرا وحشت کرده ای ؟

زمانی که میت را در کفن گذاشتند، سه فریاد می شنود. به او گویند: ای پسر آدم ! بدون زاد و توشه به سوی سفری دور و طولانی می روی ، از منزل خود خارج می شوی و دیگر به آن بر نمی گردی ، به سوی خانه هول ناک و پرخطر می روی که راه بازگشتی نداری .

چون میت را به سوی قبرستان حمل کنند، سه ندا می شنود که گویند: خوشا به حال تو اگر عملت نیک باشد، خوشا به حالت اگر همنشین تو رضوان خدا و رضایت او باشد، وای به حالت اگر همنشین تو سخط و غضب خداوند جبار باشد.

وقتی میت را برای نماز بر زمین می گذارند، سه فریاد می شنود که گویند: ای پسر آدم ! هر عملی که تا حال انجام داده ای ، اگر آن نیک باشد نیک و اگربد باشد بد خواهی دید.

چون جنازه را کنار قبر گذاشتند، سه ندا از قبر می شنود که گویند: ای پسر آدم ! بر پشت من خندان بودی ولی در شکم من گریان خواهی شد، بر پشت من فرحناک و خوشحال بودی در حالی که در شکم من محزون و غمگین خواهی شد، بر پشت من گویا بودی اما در شکم من ساکت و خاموش خواهی بود.

زمانی که جنازه را در داخل قبر گذاشتند و آن را پوشانیدند و مردم به سوی خانه های خود حرکت نمودند. خداوند متعال به او خطاب می کند و می فرماید: ای بنده من ! تنها و بی کس ماندی ، دوستان و رفقایت ترا در تاریکی قبر تنها گذاشتند و رفتند! در حالی که تو مرا به خاطر آنان نافرمانی می کردی و از من اطاعت نمی نمودی . ولی امروز رحمت و کرامت من چنان شامل حال تو شود که همه خلایق از آن تعجب کنند! من امروز از مادر نسبت به فرزندش به تو مهربان تر هستم .

وقتی روح از بدن انسان خارج شد و او را غسل دادند و کفن نمودند و به سوی قبرستان حرکت دادند. او از جلوی مردم و جنازه حرکت می کند، ارواح مسلمین و مؤ منین به استقبال او می آیند و بر او سلام می کنند، او را به آنچه خداوند برای او آماده کرده است بشارت می دهند.

مرگ وارد شدن به زندگی جدید

در این جا سئوالی پیش آید که آیا پس از مرگ ، انسان یک باره وارد عالم قیامت می شود و کارش یکسره می گردد؟ یا در فاصله مرگ و قیامتعالم دیگری را طی می کند و هنگامی که قیامت برپا شد وارد عالم آخرت می گردد.

از آیات و روایات استفاده می شود: هیچ کس پس از مرگ بدون فاصله وارد عالم قیامت نمی شود؛ زیرا قیامت کبرا مقارن با یک سلسله انقلاب ها و دگرگونی های کلی در همه موجودات زمین و آسمان است (یعنی کوه ها، دریاها، ماه ، خورشید، ستارگان و کهکشانها در آن هنگام در وضع موجود خود باقی نمی مانند.

علاوه بر این ، در قیامت اولین و آخرین مردم در یک سرزمین جمع می شوند. ولی الان می بینیم نظام جهان هنوز برقرار است و شاید میلیون ها و بلکه میلیاردها سال دیگر نیز برقرار باشد و میلیاردها میلیاردها انسان دیگر بعد از این بیایند و در دنیا زندگی کنند.

هیچ کس در فاصله مرگ و قیامت در خاموشی و بی حسی فرو نمی رود. چنین نیست که انسان پس از مردن در حالی شبیه بیهوشی فرو رود و هیچ چیز را احساس نکند، به طوری که نه لذتی داشته باشد و نه درد و رنجی ، نه سروری داشته باشد و نه غم و اندوهی .

بلکه انسان پس از مرگ بدون فاصله ، وارد مرحله ای دیگر از حیات می گردد که همه چیز را حس می کند، از چیزهایی لذت و از چیزهایی رنج می برد. البته لذت و رنجش بستگی به افکار و اخلاق و اعمال او در دنیا دارد.

این مرحله ، یک فاصله و حد وسط میان دنیا و قیامت است که با پایان یافتن آن برزخ نیز پایان می پذیرد و آنگاه قیامت برپا می شود.

ازنظر قرآن و روایات ، انسان پس از مرگ دو عالم دیگر را باید طی کند، یکی عالمی که مانند عالم دنیا پایان می پذیرد که اسم آن را (عالم برزخ یا عالم ارواح و) قبر می نامند، دیگری عالم قیامت کبرا که به هیچ وجه پایان نمی پذیرد.در قیامت به حساب کلی و جزیی خلایق رسیدگی می شود، هر کس را طبق اعمال و کردارش جزا و پاداش می دهند. نیکوکاران را در بهشت و نعمت ها و رضوان الهی داخل می کنند و گناهکاران و بدکاران را در جهنم وعذاب ها و شکنجه های آن وارد می نمایند.

انسان در فاصله مرگ و قیامت ، دارای نوعی از حیات است . در آن حال شدیدا احساس می کند، می گوید و می شنود و از نوعی زندگانی سعادت آمیز و خوش یا زندگی نکبت بار و پررنج و درد برخوردار است .