وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com
بسللیم

وبلاگ معرفت الله

لطفا به سایت اصلی ما مراجعه فرمایید www.marefatallah.com

وبلاگ معرفت الله

مراجعه کنندگان محترم شما می توانید به سایت ما به آدرس www.marefatallah.com مراجعه فرمایید ضمنا انشاءالله تا یکماه اینده سایت فوق با 1300 موضوع تکمیل خواهد شد.
آنچه ما را به سر منزل منظور که همانا رسیدن به معرفت الله است می رساند
بی دلی در همه احوال خدا با او بود اونمی دید و زدور خدایا میکرد
گوهری که از کون و مکان بیرون بود طلب از گمشدگان لب دریا میکرد
آدرس ایمیل :alimohammadzadeh1344@yahoo.com
موضاعات این وبلاگ غبارتند از عرفان و اخلاق ، گناه و توبه ، خدا سنجیده ، شیطان و شیطان پرستی ، تشرفات به محضر امام الزمان عج ، آخرالزمان ، لقمه های حلال ،چشم برزخی ، طی الارض ، قبل از ظهور ،ظاهر ، دنیا بعد از ظهور ،صالحان ، ابدال ، اوتاد ، قطب ، مراقبه ،خودپرستی ، هوای نفس ،شهوت پرستی ،تزکیه نفس ، تقوا ،اولیای خدا ،اذکار اللهی ،انجلیستها، انجیل، تورات، زندگی پیامبران،مکاشفه........

آخرین نظرات

تزکیه نفس (3) از منظر علامه حسن زاده دامت برکاته

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۶ ق.ظ


آیت الله علامه حسن زاده آملی براى تادیب نفس سالک الى الله و سائر الى الکمال امورى را در کلمه 178 هزار و یک کلمه آورده اند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

- قرآن که صورت کتیبه انسان کامل است...
- در باب سیزدهم و باب بیستم ارشاد القلوب دیلمى آمده است که جناب رسول الله(ص) فرمود: یقول الله تعالى: من احدث ... کسى که محدث شود و وضو نسازد به من جفا کرده و کسى که محدث شد و وضو بسازد و دو رکعت نماز نگزارد به من جفا کرده است و آن که نماز خواند و از من چیزى نخواست به من جفا کرده است و آن که محدث شود و وضو بسازد و نماز گزارد و مرا بخواند پس من جوابش را در آنچه که مربوط به امر دین و دنیاى اوست ندهم من به او جفا کرده در حالیکه من پروردگار جفا کار نیستم .
خوشا حال آن که از او خود او را بخواهد که دوست ما را و همه جنت و فردوس شما را
- آیات آخر سوره فرقان را در مورد عبادالرحمن دستور خود قرار دهد.
- و کلوا واشربوا و لا تسرفوا انه لا یحب المسرفین.
  نه چندان بخور کز دهانت برآید   نه چندان که از ضعف جانت برآید
- از فضول کلام هم مانند فضول طعام پرهیز نماید که قساوت قلب آورد.
- محاسبت نفس
- مراقبت، و این مطلب عمده است
- ادب مع الله که علامت حضور است
 - عزلت، سلامت در عزلت است (با خلق باش و نباش)
 - تهجد در شب تا به مقام محمود نائل آید.
 - تفکر
- ذکر قلبى و لسانى در هر حال
- ریاضت در طریق علم و عمل که (علم و عمل انسان سازند)
 - اقتصاد یعنى میانه روى در مطلق امور حتى در عبادت
 - مطلب در دو کلمه است: تعظیم امر خالق، و شفقت با خلق

به طور خلاصه مراتب تادیب نفس از منظر استاد بدین صورت قابل بیان است: تلاوت و بهره مندى از قرآن؛ دائم الوضو بودن؛ اعتدال در خوردن و آشامیدن؛ اعتدال در گفتار؛ محاسبه نفس؛ مراقبه؛ رعایت ادب اسلامى؛عزلت و گوشه نشینى؛ تهجّد (شب زنده دارى )؛ تفکر و اندیشیدن؛ یاد خدا در همه حال بودن؛ ریاضت؛ میانه روى در کارها؛ تعظیم امر خالق و شفقت با خلق؛ تمسّک به ویژگى‌هاى عبادالرّحمن که قرآن مجید در سورة فرقان، آیات 63ـ 74 بر شمرده است.(حسن زاده آملى، نامه‌ها ـ برنامه‌ها، ص 23ـ 26)

نخستین مرحله تزکیه نفس از منظر آیت الله علامه حسن زاده آملی
سوال: نخستین مراحل تهذیب و تزکیه نفس چیست ؟
پاسخ: براى طهارت باطن، نخست باید دوام طهارت ظاهرى را حفظ کرد و طهارت بدن را مراعات نمود، اعضاء و جوارح ظاهرى را باید کنترل نمود. زبان آفت بدى است، انسان باید سعى کند چانه اش را با عقل بگرداند! همانطور که دهان گاه مجراى غذاى آلوده به معده است همین دهان و زبان، مجراى غذاى آلوده به جان نیز هست. باید این نهال وجود را که رو به رشد و کمال است، مواظبت کرد، از همنشین بد پرهیز نمود. این دقت هاى ظاهرى کم کم باطن را هم طاهر مى کند. انسان اگر کمى در این نظام دقت کند، مى بیند که در این دار هستى، هیچ چیز غلط نمى کند. حتى حیوانات هم در کار و وظیفه خود خیانت نمى کنند.
اینها درس است براى ما از آن طرف هم داریم که (( من جاهد فینا لنهدینهم سبلنا )) باید در این امور دقت کرد تا کم کم طهارت باطن هم پیدا شود...(منبع: در محضر استاد، ص 34) 

حکایاتی از آیت الله علامه حسن زاده آملی:

مراقبه و محاسبه
علامه حسن‌زاده آملی در کتاب شیوه‌های حکیمانه با نقل خاطره‌ای از علامه طباطبایی آورده است:
حاج سید محمد حسن مرتضوى لنگرودى، فرزند مرحوم آیة الله حاج سید مرتضى مرتضوى لنگرودى که در درس اسفار و شفاى بوعلى و جلسات تفسیرى علامه طباطبایى (رضى الله) و نیز در جلسات خصوصى که به صورت سیار در شب هاى پنج شنبه و جمعه در منزل یکى از حاضرین در بحث، منعقد مى گردید شرکت مى نمود. گفت: علامه طباطبایى (رضى الله) اهل مراقبه بود، یک وقت خدمت آن بزرگوار رسیدیم که دستورالعملى به ما بدهد فرمود: «مراقبه و محاسبه» این دو حالت را، شخص سالک باید از ابتداى سیر و سلوک تا انتهاء ملتزم باشد.
سپس فرمود: آخر شب، قبل از خواب اعمالى را که در روز انجام داده اید، بررسى کنید هر یک از اعمال تان که خوب بود خدا را براى آن حمد و سپاس گویید و توفیق انجام بهتر از آن را در روز بعد، از خداوند مسألت کنید. اگر خداى ناکرده تقصیر و یا خطایى مرتکب شده بودید، فورا توبه کنید و تصمیم بگیرید دیگر آن را انجام ندهید، اگر دیدید خلاف هاى شما متعدد است، تصمیم بگیرید، فردا آن را کم کنید، خلاصه فرمود: مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد. حتى در این اواخر که نمى‌توانست درست صحبت کند، یکى از رفقاء از ایشان خواسته بود توصیه هایى بفرماید؛ باز فرموده بود: مراقبه، محاسبه.(پندهای حکیمانه پند ۲۲۷)

روزى یکى از یاران درس از آیت الله استاد حسن زاده آملى تقاضا کرد ذکرى، دعایى، چیزى بفرمایید، بلکه از این گرفتارى روحى نجات پیدا کنم، خیلى گرفته و در قبض هستم.
آیت الله که تا آخر لحظه سر به زیر انداخته بود و در سکوتى پر معنى و مراقبه اى ملکوتى به سر مى برد سر را بلند کرده و فرمود: آقا جان! من هم گرفتارم، من هم از شما بدترم. چند لحظه اى درنگ فرمود و ادامه داد: دو مطلب به شما عرض ‍ مى کنم، یقینا اثر دارد به شرط اینکه اقلا یک اربعین (40 روز) بر آن مداومت داشته باشید. 1- ذکر شریف یا حى یا قیوم یا من لا اله الا انت که گفته اند، اکثار در آن سبب حیات و زیادت عقل مى شود و مجرب هم است.  2- سوره غنى (واقعه) را بخوانید تا غنى در علم و بعدا هم چیزهاى دیگرى شوید چون روایت شده که: ابن مسعود از پیامبر(ص) نقل کرده که، از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ گاه محتاج نمى شود. (منبع: صراط سلوک)

گردآوری و تنظیم: محبوبه بهلولی

  • العبدعلی اکبر